Yritystukileikkaukseksi naamioitu Rinteen hallituksen leikkaus iskee kaikkea järkevään vastaan – Parafiinisen dieselin leikkaus nostaa dieselin hintaan ja kannustaa käyttämään fossiilisia polttoaineita

Blogi, torstaina 19.09.2019

Ihmettelen Rinteen hallituksen päätöstä tehdä yritystukien leikkaus parafiinisen dieselöljyyn. Leikkaus kohdentunee näin juuri puhtaimpiin polttoaineisiin ja kasvattaa niiden hintaeroa edelleen esimerkiksi perinteiseen dieseliin. Laskun siis maksaa tavalliset autoilevat suomalaiset, kuljetusalan yrittäjät ja kaupan asiakkaat ja mikä typerintä tämä muutos houkuttelee siirtymään edullisemmiksi jäävien fossiilisten polttoaineiden käyttäjäksi.

Olemme pitkään tehneet työtä sen eteen, että verotuksella voitaisiin päinvastoin ohjata kulutusta oikeaan suuntaan eli pienempi päästöisiin polttoaineisiin. Nyt Rinteen hallituksen päätös toimii siis todennäköisesti pahasti päinvastoin.

Yksi erinomainen esimerkki uusista ja innovatiivisistä, mutta myös puhtaammista polttoaineista on 100% suomalainen ja 100% tähteistä ja jätteistä tehty Nesteen MyDiesel. Sitä käyttämällä ihan tavallisen vanhemmankin diesel-auton hiilidioksidipäästöt putoavat kymmenesosaan. Ja sitä voi siis käyttää kaikissa diesel-autoissa eli myös niissä joissa lukee No-biodiesel. Näihinkin MyDiesel siis sopii.

Nyt hallituksen tekemän päätöksen myötä hintaero puhtaammissa dieseleissä vanhaan ”mustaan dieseliin” kasvaa kuitenkin entisestään, kun pitäisi nimenomaan verotuksella ohjata toisinpäin. Kuljetusalakin on jo nostanut päätöksen järjestettömyyden esille sillä käytännössä lähes kaikki Suomessa käytettävä uusiutuva diesel ovat laadultaan juuri parafiinista. Kyseessä ei käytännössä olekaan siis oikeastaan yritystuki vaan nimenomaan kannustin vähäpäästöisimpiin polttoaineisiin.

Tässä nyt viedään asiaa täysin väärään suuntaan. Liikenteen päästöt tulevat tämän myötä kasvamaan ja myös kuljetuskustannukset nousemaan. Lopulta tämä näkyy palveluiden ja tuotteiden hinnoissa.

Kannustan hallitusta harkitsemaan asiaa vielä uudelleen, sillä aiemmin Rinteen hallitus on kertonut kiristävänsä polttoaineen verotusta ensi vuonna niin, että hinta polttoainepumpuilla nousee jos en myötä ensi vuonna noin 6,5 senttiä litralta. Tämä aiempi korotus nostaa jo niin henkilöautoa esimerkiksi työmatkaansa käytettävien osalta vuosikustannuksia merkittävästi ja yhden rekan kohdalla lisälasku jo yksin tästä on noin 8500 euroa. Nyt kun tämän päälle tehdään vielä tämä uusi leikkaus mikä vie myös ympäristön kannalta huonoon suuntaan niin on vaikea löytää mitää järkevää perustelua asialle.

Toivotaan, että Rinteen hallitus vielä ymmärtää ja myöntää ratkaisun järjettömyyden ja peruu sen. Verokannustinta pitäisi mieluummin ruuvata juuri toiseen suuntaan eli niin, että nämä puhtaat polttoaineet olisivat bensatolpilla perinteisiä fossiilisia edullisempia.

Ensimmäiset laiturit ovat jo Riihimäellä esteettömiä. Nyt työt alkaneet ykköslaiturilla ja näin homma etenee ensi vuoden puolelle.

Matkalla jälleen Helsinkiin. Pääradalla vielä ensi vuoden jatkuu remontit edellisen hallituksen tekemien päätösten myötä. Entinen valtiovarainministeri Petteri Orpo osoitti radalle toistaiseksi viimeiset remonttirahat ja nyt tehdään mm. aikanaan kollegani Risto Aution esityksen mukaisesti Riihimäen Rautatieasemaa esteettömäksi. Myös lisäraiteita saadaan vielä ruuhka- ja pullonkaulaosuuksille, mutta sitten näyttääkin hommat pysähtyvän. Rinteen hallitus laittoi käytännössä kaiken radoilla tapahtuvan pysähdyksiin ja nyt näyttää siltä, että tällä vaalikaudella ei päästäkään enää suunniteltujen lisäraiteiden ja EU-raidetukien pariin Riihimäeltä Hämeenlinnaan ja siitä kohti pohjoista olevilla rataosuuksilla. Myös pahasti näyttää siltä, että EU:n edellyttämät henkilöliikenteen parannukset yritetään nyt torpata vähintäänkin EU:n rajoja ja pelisääntöjä kyseenalaistaen. Lopulta tässäkin häviämme me tavalliset junan käyttäjät.

Kello 22.00. Ehdin katsomaan Puoluejohtajatentin Ylen A-Talkissa. Mielenkiintoinen keskustelu ja tutut teemat esillä. Tuntuu hallituksen yhteistyö nyt pahasti rakoilevan ja saa nähdä mitä syksy tuo tullessaan. Huomenna jätämme ensimmäisen välikysymyksen. Hallitus on antanut hyvän työllisyyskehityksen pysähtyä ja nyt jo näyttää siltä, että työttömyyskään ei enää vähene. Tätä emme me voi katsella toimettomina. Siksi välikysymys ja tavoite kaataa hallitus ja saada uudet vaalit.

Eduskunnassa tänään värikäs kyselytunti jälleen ja myös pari hyvää palaveria ennen illan kriisinhallintakeskustelua. Jälleen pidin esillä huoltani tehtäviin osallistuvien ja heidän perheenjäsenten vakuutusturvasta myös pahimmalla hetkellä. Myös Al-Holin tilanne puhutti ja näyttää siltä, että hallitus ei oikein tiedä mitä se haluaa asiassa tehdä. Kokoomus on yksimielisesti sitä mieltä, että aikuisia ei pidä auttaa eikä hakea leiriltä Suomeen. Lasten ja nuorten kohdalla tapaukset pitää selvittää huolella.

Kommentit