Pilpalan Hunsalantien Asfalttijuhla – Uusi asfaltti on monelle kylälle ja tielle pitkään toivottu haave

Blogi, sunnuntaina 03.11.2024

Hunsalantie ja Siikalatie ja Ruposen risteysalue saivat tänä vuonna uuden asfalttipinnan. Tiet olivat luvattoman huonossa kunnossa ja sain siitä myös lukuisat kerrat itsekin kuulla. Siikalantie-Hunsalantie on tärkeä yhdystie Uudeltamaalta Karkkilasta Hämeeseen Pilpalaan ja siitä lukuisille vapaa-ajanasukkaille mm. omille mökkijärvilleen. Alueelle on viime vuosina myös kehittynyt lähes 30 000 motoristiä kaudessa kahville ja munkille vetävä Lättis -cafe eli liikennettä on riittänyt.

Kauden 2015-2019 lopussa sain ensi kertaa vetovastuun liikennehankkeistamme. Silloin teimme jotain

Kyläpäällikkö Jorma Ruponen kertoi Pilpalan teistä ja mm. siitä miten heidän Ruposen risteyksessä on vuosien saatossa pellolle ajautunut nyt kokonaissaldoltaan peräti 173 autoa. 150 ulosaja pääsi kuulemma kakkukahville. Iso kiitos Jormalle tärkeästä työstä tässäkin hankkeesta ja hyvästä yhteistyöstä. Tällaiset tekijöiden kanssa on aina mukava yhdessä tehdä.

ja tuolla kaudellahan käynnistimme tämän tiestön korjausvelkatyön. Edellinenkin hallitus sitä hetken jatkoi, mutta loppukaudestaan kuitenkin heitti hanskat tielle ja viimeisenä vuonnaan pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen kaudella asfaltoitiin enää vain noin 1500 km alempaa vanhaa tieverkkoa. Se tarkoitti, että huonokuntoisten teidän määrä kääntyi jälleen rajuun nousuun ja korjausvelka samalla.  Viime vaalikaudella Rinteen ja Marinin (sd) vahtivuorolla nimittäin korjausvelka kasvoi vuoden 2019 2,5 miljardista neljässä vuodessa yli 4 miljardiin euroon vuoteen 2023 tultaessa.

Np, nyt päätimme, että työtä on välttämätön jatkaa ja tänä vuonna uutta asfalttia vedettiin jälleen 4500 km ja näin korjausvelkatyö käännettiin taas sille tasolle millä sen tulee ollakin, jos ja kun haluamme korvausvelan joskus pois maksaa. Lisäsimme johdollani myös lisää erityisesti alempaa valtion tieverkkoa tämän vuoden asfalttiohjelmaan.  Tällaisia hankkeita itse nostin mm. listalle viime vuoden lopulla:

-Kiipulantie 13837m 2km, 190 000e
-Urheiluopistontie mt 4142, 5,3 km, 420 000
-Kaukolantie 13595, soratien ojitus ja sorastus, 100 000e,
-Hunsalantie – Siikalantie  10,9km ja Rautakoskentie 2832 – Pilpalatien risteysalue
– Salonsaarentie, mt 14133, 5,8km, 600 000e
– Lammintie 2951, 11,6 km, 1 000 000e, Tie oli nyt arvioitua huonommassa kunnossa ja rahoitus riittikin vain noin 6,5 km asfaltointiin. Lisärahoitus täytyy kirjata nyt ensi vuodelle eli periksi ei kuitenkaan anneta.
-Vojakkalantie 2824, 2,7km kt 54 – lentokentän risteys, 255 000e
– Jokimaantie 13849, 3km asfaltointi, 290 000e

Tässä siis vain esimerkinomaisesti näitä kohteita eli teitä oli ympäri Suomen maan ja tänä kesänä ja syksynä uusi pikipinta tuoksui vähän joka puolella.

Syyskuussa vuonna 2019 Taina ja Ari Laivolan johdolla järjestettiin Tanttalassa koululla minun ensimmäinen asfalttijuhla. Koulunväki olivat tehneet hienon Tanttalantien Asfalttijuhlan ja se kuvasi hyvin miten tärkeästä jutusta uuden asfalttipinnan kohdalla on kylälle ja sen kaikenikäisille asukkaille kyse. Turvallinen tie on tärkeä niin työhön matkaaville, ruokahuollon kuljetuksille ja maa- ja metsätaloudelle ja myös lapsille ja nuorille. Tuo juhla oli ihastuttava ja ikimuistoinen. Kirjoitin siitä blogissani silloin näin:

Blogi 24.9.2024: Tanttalantien Asfalttijuhla

Nyt kun kevään 2023 vaalien jälkeen aloitin Eduskunnan liikennejaoston puheenjohtajana niin pääsin takaisin tämän korvausvelkatyön pariin. Pääministeri Petteri Orpon (kok) hallitus halusi nimittäin jatkaa myös alemman tieverkon kuntoon laittamista ja tähän on osoitettu nyt tälle ja ensi vuodelle merkittävästi lisämäärärahoja. Lisäksi johtamani liikennejaoston johdolla olemme nyt vuosittain ohjanneet lisärahoitusta vielä reilu 30 miljoonaa euroa nimenomaan tänne pienille helposti isojen otsikkojen varjoon ja isojen murheiden taakse jääville teille. Näitä siis tuossa yllä luettelin muutaman ja ensi vuodelle on lisää tulossa niin riista-aikaa, valaistuksia ja myös uutta asfalttiakin.

Tänä kesänä pääsin mukaan kahteen asfalttijuhlaan. Asikkalaan olin varannut rahoituksen Salonsaarentien peruskorjaukseen ja sinne ystäväni ja ex-kollegani Ilkka Viljanen kutsui uutta tietä katsomana minut ja myös yhteisen ystävämme pääministeri Petteri Orpon. Tie oli saatu loistavaan kuntoon ja oli upea nähdä miten se toimi nyt myös paikallisen hiihtäjän kesäkauden rullahiihtobaanankin. Salonsaaressa Ilkan johdolla pidettiin ensimmäinen Salonsaari Summit, mistä syntyi samalla perinne. Kiitos vielä Jaanalle ja Ilkalle hienosta tilaisuudesta ja turvallisia kilometrejä Salonsaarenkin tiellä.

Pilpalan Asfalttijuhla

Pilpalassa oli sitten Asfalttijuhlan aika tänään. Siikalantien ja Hunsalantien asfaltoitti nousi listalleni oikeastaan monestakin syystä. Hyvä ystäväni Tiina Seppälä aihetta piti vuosikausia esillä ja kyseli aina, että joko ja joko. Ja kun heidän suuri lihakarjatilansa vain laajeni ja sai osakseen myös kesäravintolatoimintaa, niin Lättähattu kahvilan lisäksi nekin lisäsivät tien käyttöä merkittävästi. Myös siellä sain lukuisia kertoja kuulla toiveista ja vähän moitteistakin, että eikös tätä tietä koskaan kuntoon kukaan halua laittaa. Tiinalle sitten kerran sanoin, että nyt sen lupaan kuntoon laittaa ja, kun sain vetovastuulleni liikennehankkeet, niin oli myös heti lupausten lunastamisen aika. Listani ykköseksi nousi Siikalantie-Hunsalantie ja tänään kaksi maakuntaa yhdistävän tien juhlia pääsimme sitten viettämään.

Pilpalat Kylät ry:n puheenjohtaja Kari Hellsten oli tässä tärkeä tekijä ja tänään olikin ilo ja kunnia leikata nauha tieltä poikki uuden Hunsalantien kunniaksi. Paikalla oli myös paljon kyläläisiä ja Salonsaarentien ja Tanttalantien tapaan juhla osoitti jälleen sen miten suurista asioista näissä on paikallisesti kyse. Oli myös ilo omassa pienessä puheenvuorossani kiittää kyläläisiä hyvästä yhteistyöstä ja myös siitä, että kylälle on synnytetty myös koko ajan uuttakin yritystoimintaa. Koululla toimii nykyisin mm. maa-artisokkashipsejä ja lähimajoneesejä tuottava Katajaan -pientehdas Kati Muhosen ja Anu Kososen johdolla. Ja elinvoimaa alueella on paljon muutakin. Isoja investointeja on tehty perunantuotanton ja tuotteistamiseen mm. Aromäen tilalla ja myös Männistö Puutarha kasvaa ja kehittyy ja monet muut.

Iso kiitos hienosta juhlasta ja kiitoksista. Yhdessä ja yhteistyöllä näitä teemme.

Ja lämmin kiitos entiselle kunnanjohtajallemme Voitto Saranevalle kauniista sanoista ja kiitoksista. Kiitos myös teille kaikille, jotka juttusille tulitte.

Haluan vielä täälläkin kiitokset sanoa erityisesti Tiina Seppälälle tämän hankkeen eteenpäin työntämisestä, kuten myös Ruposen perheelle, Pelto-Seppälän mäenväelle ja Saranevan Voitolle. Jatketaan.

Nyt listat koko Suomen kattavasti jälleen on pöydälläni tulevan vuoden 2025 asfaltoinneista ja tiestön peruskorjauksista. Sen voin todeta, että kustannustaso on noussut massiivisesti ja tätä osaltaan vielä pahentaa sekin, että näille teille ei enää riitä pelkkä uusi asfalttikerros vaan tämäkin Hunsalantie tarvitsi lisäksi isot stabiloinnit ja runkojenkorjaukset. Tällaisten teiden korjausten kustannukset ovat nousseet vajaan 10 vuoden takaisista noin 50 000e/km hinnasta nyt jo 150 000-250 000 euroon/km. Se hieman tässä nyt aiheuttaa Heinosellekin valkeita hiuksia, mutta katsotaan ja pala palalta edetään.

Myös riista-aitoja tuossa pöydälläni on nyt suunnitelmissa ja myös tievalaistuksia ja myös kevyenliikenteenväylien suunnitelmia ja paljon muutakin.

Iso kiitos vielä Pilpalan kylille – Pilpalaan, Hunsalaan ja Tevännölle! Olipas hymyilevän hauska tapahtuma!

Turvallisia kilometrejä teillekin!

 

Kommentit