Helsinki – Hämeenlinna -junarata juhlii pian 160-vuotispäiviään. Alueemme viimeisen reilun vuosisadan kasvu on nojannut tukevasti ja luottavaisesti päärataan. Junarata on tuonut alueellemme kasvua ja elinvoimaa, niin asukkaita kuin yrityksiäkin. Pääradasta on pidetty myös pitkään hyvää huolta. 2000-luvulla rataa on peruskorjattu ja perusparannettu silmällä pitäen radan välityskyvyn parantaminen. Tavoitteenamme on ollut, että pääradalle Helsinki-Hyvinkää-Riihimäki-Hämeenlinna-Tampere -välille rakennettaisiin uusi raidepari.
Tätä silmälläpitäen aiemmin päätettiin mm. Riihimäen kolmioraiteen rakentamisesta, ratapihan remontista, eri rataosuuksien sähköistämishankkeista ja myös erilaisten pullonkauloiksi muodostuneiden rataosuuksien korjauksista mm. Riihimäeltä etelään. Myös pääradan tekniikkaa on uudistettu ja päivitetty jne.
Pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituskausi on kuitenkin synkistänyt pilviä pääradan yllä. Pääradan kehittäminen on muuttunutkin ohitusradan suunnitteluksi ja pitkällä olleet välityskyvyn parantamisen suunnitelmat Riihimäen ja Hämeenlinnan kautta on siirretty vähintäänkin sivupöydälle ja jopa mappiin. Kuinka kauan ne ovat mappi Ö:ssä ratkaisee lopulta sen miten monta rahoitushakua ja kuinka paljon EU-rahaa menee meiltä sivusuun.
Ohitusrata Tampereelta suoraan lentokentälle ohi Hämeen ja Hyvinkäänkin ei tulisi koskaan olemaan kannattava. Väkimäärä uuden raiteen päissä ei riittäisi riittäviin matkustajamääriin ja se tarkoittaisi, että junia kulkisi harvakseltaan vaikkakin kovaa ja tämä tarkoittaisi taasen sitä, että miljardihanke palvelisi huonosti ja hyvin pientä väkimäärää. Siksi haihattelu ja kallis puuhastelu ohitusradan suhteen tulee pian haudata ja siirtää panokset takaisin vanhan ja maineikkaan pääradan kehittämiseen. Lisäraidepari nykyiseen raidekäytävään tarvitaan ja lentokenttäyhteys sitten vasta Keravalta Helsinki-Vantaalle. Näin linjattuna lentokentän raide palvelisi niin päärataa Riihimäeltä ja Hyvinkäältä, mutta myös Lahdesta tulevaa oikorataa.
Katse siis pitää kääntää takaisin päärataan. Se on Hyvinkää-Riihimäen talousalueen yhteinen etu, mutta myös koko Suomen yhteinen etu.
Timo Heinonen
Kansanedustaja
Valtiovarainvaliokunnan jäsen
Lopen kunnanhallituksen puheenjohtaja