Kokoomuksen kansanedustaja ja Valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen Timo Heinonen Hämeenlinnassa: Marinin hallituksen liikennepolitiikka epäonnistunut, jos raideinvestointien EU-rahat menevät sivu suun

Uutiset, maanantaina 03.02.2020

Kokoomuksen kansanedustaja ja Valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen Timo Heinonen on huolissaan tiedoista joiden mukaan pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallitus ei olisi saamassa pääradan asioita järjestykseen aikataulussa. Tämä tarkoittaisi sitä, että Suomi ei olisi mukana helmikuun lopussa päättyvässä EU:n infrastruktuurihankkeiden mm. raideyhteyksien satojen miljoonien eurojen rahoitushaussa.

-On todellakin anteeksiantamatonta jos tässä nyt käykin niin, että aiempien suunnitelmien roskakoriin heittäminen ja sitten vuoden toimettomana seisominen  aiheuttaisi sen, että hakemuksia EU:n liikennehankkeiden tuille ei saadakaan aikataulussa sisään. Kyse on isosta rahasta mikä nyt näyttää pahimmassa tapauksessa valuvan Marinin hallituksen saamattomuutta ja päättämättömyyttä Suomelta ohi, totesi Timo Heinonen Hämeenlinnan Laurellilla Kokoomus kiertää -yleisötapahtuman yhteydessä.

Marinin hallitus on syyttänyt ongelmisra radan varren kaupunkeja ja kuntia. Kaupungit ovat jääneet pääradan suunnitelusta sivuun, kun Marinin hallitus kertoi niiden pääsevän vain rahoittamaan suunnittelua. Miljoonien panostukset pelkkään suunnittelluun ilman varmuutta toteutuksesta ei ole houkutellut kaupunkeja enää mukaan hankkeeseen. Joukon pienentyessä myös mukaan edelleen aikovien maksuosuudet ovat jopa kaksinkertaistuneet.

-Jos tässä nyt ei onnistuta niin silloin voidaan hyvin todeta Marinin hallituksen epäonnistuneen yhdessä kautensa tärkeimmässä liikenpoliittisessa hankkeessa. Työt pääradalla uhkaavat pysähtyä tämän myötä lähes vuosikymmenen jo jatkuneen kehittämis- ja rakentamistyö jälkeen. Satojen miljoonien hukkaaminen vain omaan saamattomuuteen on anteeksiantamatonta, totesi Heinonen.

Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan takaraja päätöksenteolle olisi 14.2.2020 ja tämän jälkeen haku EU:iin tulisi saada sisään 26.2. mennessä.

-Näyttää siltä, että myös pääradan linjaus repii Marinin hallitusta. Tampereelta halutaan suoraan uutta raidelinjausta Helsinkiin. Tällainen linjaus on utopistinen ja myös kannattavuudeltaan toimimaton. Nyt Marinin hallituksen pitäisi lopettaa tällainen haihattelu ja monilla raiteilla ajeleminen. Nykyinen Tampere-Hämeenlinna-Riihimäki-Helsinki -linjaus on ainoa mahdollinen ja kustannuksiltaan niin rakentamisen kuin käytönkin kannalta järkevä, totesi Heinonen.

Kommentit