Hämeen liikenteelle hyvä potti – Sorateita kuntoon, asfalttiteille uutta pintaa, riista-aitaa ja Riihimäen liitäntäpysäköinti

Blogi, tiistaina 11.12.2018

Lupasin vielä hieman tehdä nostoja tuosta meidän sopimastamme paketista ensi vuoden talousarvioon. Sovimme siis yhteensä noin 60 miljoonan euron lisäyksistä hallituspuolueiden kesken viime viikolla. Neuvottelukolmikkona tässä toimi siis Keskustan Timo Kalli ja Sinisten Matti Torvinen ja minä vastasin Kokoomuksen osalta neuvotteluista. Iso kiitos myös kaikkien jaostojemme tekijöille hyvästä työstä ja myös teistäkin monille yhteydenotoista ja paikallisten tärkeiden asioiden esillenostamisista. Sanoisin, että sain neuvoteltua tänne Hämeeseen myös kohtuullisen kovan paketin.

Hämeestä isoin potti liikennepuolella osoitettiin Hämeenlinnan Liesontie-Porraskoskentie peruskorjaukseen. Huonossa kunnossa oleva tie peruskorjataan ja asfaltoidaan 900 000 euron määrärahalla. Toinen iso panostus tuli esityksesäni Riihimäelle. Riihimäen VT3 eli moottoritien työmatkalaisten ns. liityntäpysäköinnin rakentamiseen Herajoen risteysalueelle varataan ensi vuodelle 200 000 euroa. Kolmas iso panostus on Hausjärven ja Riihimäen välisen Selänojantien peruskorjaus 400 000 eurolla.

Teistä bloginikin lukijoista monilta tuli toiveita riista-aidasta kantatie 54:lle. Tämän tien Vojakkala-Riihimäki välillä tapahtuu vuosittain noin 100 peurakolaria, mutta siitä huolimatta riista-aidat eivät kuuluneet ELY:n suunnitelmiin tälle tieosuudelle. Tarve oli kuitenkin ilmeinen ja tein esityksen riista-aidan rakentamisesta VT3:lta itään. Ensin esitys piti sisällään vain osuuden Lopen kirkonkylään asti, mutta Topenolta saamani viestin perusteella tarve jatkamiselle Länsi-Lopelle asti oli ilmeinen ja korotimme määrärahan 220 000 eurosta lopulta 370 000 euroon. Vaarallinen ja yksi maamme tärkeimmistä itä-länsi-suuntaisista teistä saa näin pahimmalla riistaeläinosuudelle aidat.

Liikennepaketissa osoitettiin peruskorjausvarat mm. Janakkalan Tanttalantielle (210 000e), Padasjoen Auttoinen-Porasa 3200-tielle (100 000e), Tammelaan Ojajärventielle (50 000e) ja Lopella Järventaustantielle (60 000e) ja Hirvijärventielle (70 000e). Lisäksi erillisellä kelirikkorahoituksella korjataan mm. Tammelan Teurontie, Hausjärven Puujaantie ja Lopen Mustajoentie. Tämä siis isompi kokonaisuus missä nyt huonokuntoiseksi päässeitä sorateitä voimme laittaa kuntoon eri puolilla Hämettä. Itse toivon, että tämä osaltaan vain tällainen akuuttiavaus ja voimme seuraavina vuosina jatkaa myös tätä soratieohjelmaa. Olen tämän tietyllä tavalla nostanut omaksenikin tehtäväkseni sillä tuntuu, että isot hankkeet kyllä rahansa aina saavat, mutta pienemmille teille ei tahdo puolustajia löytyä. Kiitos tästä huolenesille nostamisesta kuuluu isolta osin myös loppilaisille Alhon Eerolle ja Hakalan Aarnelle. Ja Hausjärveltä mm. Laineen Jyrille ja monille muille.

Lisäksi vielä Päijät-Hämeeseen saatiin esitykseen mukaan määrärahat Asikkalan Rutalahdentien kunnostamiseen (300 000e) sekä tieturvallisuuden parantamiseen välillä Kurhila-Hillilä-Asikkalan kirkonkylä 650 000 euroa. Kaiken kaikkiaan liikennehankkeita lisätään ensin vuoden budjettiin noin 25 miljoonalla eurolla.

Tässä vielä kaikki meidän tekemät lisäykset ensi vuodelle:

– Vt 5 Siilinjärvi-Lapinlahti, ohituskaistaparin rakentaminen, 5 750 000 euroa
– Vt 2, Haistilan liittymän parantaminen Ulvilassa, 1 300 000 euroa
– Tien 3192 Liesontie-Porraskoskentie perusparannus ja asfaltointi Hämeenlinnassa, 900 000 euroa
– Terrafamen alueelle vievän tien 870 liikenneturvallisuuden parantaminen Kainuussa, 400 000 euroa
– Tien 870 parantaminen Rautavaaralla, 850 000 euroa
– Tien 3864 Sipari-Pulsa perusparannuksen jatko Kaakkois-Suomessa, 800 000 euroa
– Järventaustantien 13611, soratien parantaminen Hämeessä, 60 000 euroa
– Hirsijärventien 13619, soratieosuuden parantaminen ja päällysteen korjauksia Hämeessä, 70 000 euroa
– Tanttalantien 13851 perusparannus Hämeessä, 210 000 euroa
– Selänojantien 13822 perusparannus Riihimäellä, 400 000 euroa
– Auttoinen-Porasa välisen tien 3200 perusparannus Hämeessä, 100 000 euroa
– Ojajärventien 13659, soratien peruskorjaus Tammelassa, 50 000 euroa
– Riista-aidan uudistaminen ja laajentaminen vt 9:llä Nuutajärvi-Urjala-Kylmäkoski, 220 000 euroa
– Riista-aidan rakentaminen kt 54:llä välillä Riihimäki-Vojakkala, 370 000 euroa
– Vt 3, liityntäpysäköinnin parantaminen Riihimäellä, 200 000 euroa
– Porokylänkadun ja Pappilansuoran liittymän parantaminen kantatiellä 75 Nurmeksessa, 350 000 euroa
– Vieremän teiden 5910 ja 16167 (tien 88 ja tehdasalueen välisen tieosuuden) perusparantaminen, 100 000 euroa
– Kaartusentien parantaminen Alajärvellä, 50 000 euroa
– Kevyen liikenteen väylän rakentaminen tieosuudelle Lintukangas-Rannilantien liittymä Keski-Suomessa, 620 000 euroa
– Tieyhteyden rakentaminen välille Yrityslaakso-Karstulantie Soinissa, 400 000 euroa
– Maantien 17109 päällystäminen Jalasjärvellä, 400 000 euroa
– Alikulkutunnelin rakentaminen Repolantielle Nousiaisissa, 150 000 euroa
– Kevyen liikenteen väylän rakentaminen vt 23:n viereen välillä Söörmarkku-Noormarkku Satakunnassa, 400 000 euroa
– Kevyen liikenteen väylän parantaminen Kontiolahdella välillä Tuppihaantie-Urheilukentäntie, 500 000 euroa
– Maantien 13343 (Koskenkyläntie) parantaminen Pirkanmaalla, 450 000 euroa
– Asikkalan Rutalahdentien parantaminen Hämeessä, 300 000 euroa
– Maantien 13353 (Korhusvalli-Ylivalli) kantavuuden lisääminen Pirkanmaalla, 300 000 euroa
– Harjumaan-Luusniementien 15254 parantaminen Etelä-Savossa, 500 000 euroa
– Kevyen liikenteen väylän rakentaminen maantielle 933 välille Häkinvaara-Valajaskoski Rovaniemellä, 500 000 euroa
– Kevyen liikenteen väylän rakentaminen maantielle 934 välille Vitikanpää-Ketavaara Rovaniemellä, 1 600 000 euroa
– Oripää- Hirvikoski-välisen tieosuuden parantaminen maantiellä 210 Loimaalla, 800 000 euroa
– Oulaisten alueen liikenneturvallisuuden parantaminen, 600 000 euroa
– Saikarintien 5460 peruskorjaus Sisä-Savossa välillä Vaajasalmi-Tervamäki, 800 000 euroa
– Valtimontien 5284 peruskorjaus Pohjois-Karjalassa, 550 000 euroa
– Vt 18 liittymäjärjestelyjen suunnitteluun ja rakentamiseen Niemisvedentien ja Karhunkierroksen risteysalueilla Ähtärissä, 300 000 euroa
– Kevyen liikenteen väylän rakentaminen Inkeroistentielle (354) osuudelle Päätie-Valtatie 15 Kouvolassa, 300 000 euroa
– Riista-aidan rakentaminen Helsinki-Turku moottoritielle välille Vihti-Kirkkonummi, 350 000 euroa
– Laihian Länsitien 6871 perusparantaminen ja päällystäminen välillä Isokylä-Kylänpää, 200 000 euroa
– Mustavirrantien 5571, Haatalantien16205 ja Tuovilanlahdentien 16172 peruskunnostus Maaningalla, 500 000 euroa
– Kevyen liikenteen väylän rakentaminen Mt 17517 välille Tepontie-Latikan asemakaava-alue Seinäjoella, 250 000 euroa
– Vt 13 parantaminen Saarijärven asemankannaksella, 200 000 euroa
– Liikenneturvallisuuden parantaminen tieosuudella Kurhila-Hillilä-Asikkalan kirkonkylä, 650 000 euroa
– Yhdystien 9005 perusparantaminen välillä kt 76-Sotkamo Silver Oy:n kaivos, Sotkamo, 500 000 euroa
– Kevyen liikenteen väylän rakentaminen seututielle 672 (Tokerotie) välille kt 67-Vennanmäentie Kauhajoella, 400 000 euroa
– Rekikoskentien 12831 kunnostaminen Huittisissa, 600 000 euroa

….

Nyt kello jo 21.43 ja hetki sitten kämpille. Pitkä päivä ja pääluokkia valmiiksi valtiovarainvaliokunnassa. Nyt näyttää siltä, että saamme kaiken valmiiksi perjantaina ja näin ensi maanantaina olisi sitten palautekeskustelu täysistunnossa ja loppuviikko sitten joulua kohti äänestyksiä.

Tänään myös liikennevaliokunta sai osaltaan valmiiksi mopoautojen korvaamisen ns. kevytautoilla. Valiokunta teki muutoksen esitykseen ja nosti esittämämme mukaisesti maksiminopeuden 60km/h. Tämä on tärkeää myös liikenneturvallisuuden näkökulmasta ja näin nuorisoautot pääsevät risteyksissä paremmin liikkeelle ja ns. alta pois. Myös autot soljuvat muun liikenteen mukana paremmin näin myös seutu- ja kehäteillä jne. Ja kaupungeissa ja taajamissa maksiminopeus on joka tapauksessa näilläkin autoilla muiden autojen tapaan 40km/h tai jopa 30. Järkevä korjaus ja nyt uudistus siis eteenpäin ja nuorisoautot tienpäälle 1.11.2019. Vain Vihreistä ja SDP:stä oli liikennevaliokunnassa nuorisoautoesitystä vastustettu. En ymmärrä miksi, mutta hyvä, että puolueissa on eroja.

 

Kommentit