Tänään järjestimme myös Riihimäellä #HaluanJunaan -keskusteluillan. Hämeenlinnassa vastaava oli jo aiemmin ja nyt vastavaa Riihimäellä. Syy tilaisuuksiin on siinä, että VR poisti monien nopeiden junavuorojen pysähdykset Hämeen kaupungeista ja työmatka- ja opiskeluliikenne on tullut vaikeaksi niin Hämeenlinnasta kuin Riihimäeltäkin. Tammikuun lopulla julkaistiin tieto siitä, että muutamia suoria paikallisjunavuoroja Hämeenlinnasta Riihimäen kautta Helsinkiin lisätään, mutta eihän hitailla paikallisliikennevuoroilla voida oikeasti paikata IC-junien jättämää aukkoa. Matka-aika on toista tuntia ja paikkareissa ei myöskään ole mahdollisuutta työntekoon eikä Wlan-yhteyksiäkään. VR:n korjausliike on siis hieman kuin antaisi buranaa murtuneesta jalasta kärsivälle.
Illan tilaisuudessa Riihimäen Teatterilla oli kivasti väkeä liikkeellä ja keskustelu vilkasta. Merkittävästi heikentyneet junavuorot haittavaat ihmisten arkea, mutta myös koko maakuntamme ja seutukuntammekin kasvua. Uskallan sanoa, että VR:n toimet itseasiassa heikentävät myös koko maamme talouskasvua kun merkittävin kasvunkäytävä HHT-akseli voi pahoin. Tuoreet väestötilastot kertovat, että koko Hämeen väkiluku jatkaa laskuaan ja juuri tänäänkin sain viestiä yhdestä perheestä joka oli löytänyt unelmiensa kodin Hämeestä, mutta juna-aikataulujen tutkiminen esti haaveiden toteutumisen.
Väestötietojen mukaan viime vuonna Häme menetti kaiken kaikkiaan peräti 894 asukasta. Väkimäärä laski kaikissa Hämeen kunnissa niin poismuuton kuin vähentyneen syntyvyydenkin takia. VR:n ratkaisut ovat siis vain pahentaneet tilannetta.
Oma mielipiteeni on se, että jos VR ei halua tai pysty hoitamaan miltä nyt näyttää sille annettua erityis- eli monopolitehtävää niin sen tulee luopua tehtävästi suunniteltua nopeammin. Olen varma, että Riihimäen 2,3 miljoonaa ja Hämeenlinnan 800 000 vuotuista junamatkustajaa kiinnostavat jotakin muuta liikennöijää ja raiteet tulee avata palvelua parantavalle kilpailulle.
Nyt siirtymäaikana VR:n tulee palauttaa IC-junien pysähdykset Riihimäellä ja Hämeenlinnassa ennalleen ja lisätä myös paikallisjuniin nettiyhteydet ja vaunuja joissa on mahdollista tehdä työtä. Tämä on vähintä mitä nyt yhtiön pitää erityistehtävänsä täyttääkseen tehdä. Myös kestävä ja pitkäjänteinen ratkaisu Riihimäki-Lahti -junavuoroihin tulee löytää LVM:n kanssa. Ongelmia on lisäksi ollut jo pitkään, että junat kulkevat aikatauluista heitellen miten sattuu ja syynä milloin lumi ja milloin mikäkin. Mutta nyt ongelma on aivan eri luokkaa kun junat eivät pysähdy lainkaan tai eivät kulje lainkaan.
Kiitos Sami Sulkolle ja Riihimäen kaupungille erinomaisesta illasta. Oli mukava saada olla mukana ja jatketaan työtä yhdessä toimivien junayhteyksien turvaamiseksi tulevaisuudessakin.
…
Tänään vauhdikaspäivä vaikka vielä aamulla sen sainkin aloittaa Shellin aamuparlamentissä. Monta asiaa nyt valmiina huomenna alkavaa kevätistuntokautta varten, mutta aika monta vielä tässä työnkin alla. Kannettavan tietokoneen akku on käynyt aika kuumana viime päivinä ja eikä tunnu viilenevän ihan lähiaikoina.