Etelä-Pohjanmaan, Kanta-Hämeen, Keski-Suomen, Pirkanmaan, Pohjanmaan, Satakunnan ja Uudenmaan maakuntajohtajat sekä ratayhteyden kaupunginjohtajat ottivat kantaa pääradan puolesta tammikuun alussa. Tänään me radanvarren kansanedustajat hieman yli 40 200:sta olimme liikkeellä puhemies Paula Risikon johdolla vaikuttajajunalla Helsingistä pohjoiseen. Upea ja onnistunut tempaus mikä viimein näytti kaikille, että kyse on todellakin maamme tärkeimmästä raideyhteydestä ja maamme kasvun, työllisyyden ja liikenteen aortasta.
Pääradasta olen kirjoittanut täälläkin monet kerrat ja kertonut mm. sen kuinka reilu 12 vuotta sitten nostimme ensimmäisinä poliitikkoina radan välityskyvyn parantamisen esille. Täytyykin joskus kaivaa tuo kirjoitus esille arkistojen kätköistä. Sen jälkeen Risto Aution johdolla ryhdyimme tekemään työtä myös mm. asemien saamiseksi esteettömiksi. Erilaisia aloitteita ja esityksiä on tehty vuosittain ja ne edenneet hyvässä yhteisymmärryksessä myös arkeen. Nyt viimeisenä tehdään asemapiha ja -laituri remontti risteysasema Riihimäellä ja lisäraiteita pullokaulaosuuksille pääradan eteläosuudella. Nämä työt jatkuvat vuoteen 2020 asti eli päärataa remontoidaan koko ajan eikä remontti ole mihinkään pysähtymässä tänä vuonna eikä tulevaisuudessakaan. Remontti etenee siis paremmin kuin junat pääradalla tällä hetkellä.
Pääradan remontti on siis edennyt hyvin ja sitä on tehty ”välttämättömyysjärjestyksessä” kohti lisäraiteita. Tämä on tarkoittanut sitä, että esimerkiksi on tarvittu kolmioraiteita ja muuta ennen kuin ratapihoja on voitu peruskorjata ja lisäraiteita pullonsuihin, että liikenne koko pääradan ei tukkiutuisi. Esimerkiksi juuri eilen oli taas tilanne että IC-pikajunan missä itsekin töihin matkasin edessä meni paikallisjuna ja siinä sitten menimme emme todellakaan pikajunavauhtia kohti Helsinkiä. Nopeista junista ei ole mitään hyötyä jos radalla ei mahdu ajamaan kovaa.
Tänään teimme siis yhden suurimmista tempauksista pääratamme hyväksi. Pääradan varressa asuu noin 3 miljoonaa suomalaista ja myös meitä kansanedustajia Helsingistä-Riihimäelle-Hämeenlinnaan, Tampereelle, Seinäjoelle jne. ja monen väliasemankin alueilla. Päärata on siis todellakin koko Suomen ja meidän yhteinen hanke. Vaikuttajajuna lähti tänään liikkeelle Helsingin päärautatieasemalta ja meitä kansanedustajia ja päättäjiä matkassa reilu vaunullinen. Viestimme yksiselitteisen selvä: Päärata on maamme ykkösrata niin kuin sen nimikin sanoo ja se tulee saattaa kuntoon etelästä pohjoiseen.
Tällä vaalikaudella pääradan remontti on edennyt reippain askelin. Rahoitus on aina löytynyt seuraavalle vaiheelle ja työt ovat jatkuneet palapalalta eteenpäin. Nyt kuitenkin ilmassa on huolia siitä, että mitä päättää ensi keväänä aloittava uusi hallitus. Gallup-kärjessä ainakin toistaiseksi olevan SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne on liputtanutkin vahvimmin ja kuuluvimmin nyt aivan uuden Itäradan puolesta. On herännyt huoli, että sivuuttaisiko SDP valtaan päästessään kuitenkin pääradan ja etenisikin Itärata-kärki edellä. Se olisi myrkkyä yli 3 miljoonalle suomalaiselle ja pysäyttäisi nyt hyvin etenevän pääradan remontin. Tälle vuodella varattiin jo alkuvuoden suunnitteluraha myös pääradan välityskyvyn parantamiselle Riihimäeltä Hämeenlinnaan ja siitä edelleen pohjoiseen. Sinne tarvitaan lisäraidetta ja myös eteläpäässä edelleen investointitarpeita. Tämä suunnittelu menisi hukkaan jos hallitusneuvotteluissa päärata sivuutettaisiin. Siksi tänäänkin olimme liikkeellä.
Tilaisuus alkoi eduskuntapäivän jälkeen puhemies Paula Risikon puheenvuorolla Helsingin Päärautatieasemalla. Sitten puheenvuoron käytti Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäki ja Tampereen valtuuston puheenjohtaja Anna-Kaisa Ikonen. Junassa sitten saimme lisäintoa pääradan tärkeydestä eri näkökulmista eri maakuntien ja toimijoiden näkökulmista ja täytyy sanoa, että vaikka itse olen tällainen intohimoinen pääratamies ollut jo pitkään niin jälleen jotain uuttakin opin. Oppia siis joka päivä.
Pääradan tärkeys tuli aivan varmasti kaikille entistä selvemmäksi ja olin iloinen, että mukaan oli saatu väkeä ylipuoluerajojen ja myös oppositiosta kuin hallituksestakin. Nyt työ etenee ja toivottavasti vielä saamme tässä alkuvuodesta lisääkin juttuja eteenpäin ja sitten kevään hallitusneuvotteluissa pitää pöydässä olla sellaiset neuvottelijat, että päärataa ei voi kukaan sivuutta.
Tässä vielä pääradan maakuntajohtajien ja kaupungin- ja kunnanjohtajien erinomaisen hyvä kannanotto pääratamme puolesta:
”Jos päärataa ei laiteta kuntoon, Suomi pysähtyy
Tulevana keväänä käydään eduskuntavaalit ja erilaisten infrahankkeiden puolestapuhujat tekevät vaikuttamistyötä jo kiivaasti. Tarvitaan satsauksia, jotka laajentavat ihmisten mahdollisuuksia työllistyä. Satsauksia, jotka mahdollistavat sekä ihmisten että tavaroiden sujuvamman liikkumisen. Sellaisia satsauksia, jotka toteuttavat Suomen kunnianhimoisia ilmastotavoitteita.
Jos haluamme toteuttaa infrahankkeen, joka ei ole vain yhtä aluetta hyödyttävä, ja jonka vaikutukset ulottuvat laajalle ja hyödyttävät mahdollisimman monia suomalaisia ja elinkeinoelämää, on seuraavaan hallitusohjelmaan kirjattava pääradan korjaaminen, kehittäminen ja pullonkaulojen poistaminen niin pääkaupunkiseudulla kuin muualla. Tämä merkitsee Helsingin ja Tampereen välisen rataosuuden kehittämistä siten, että liikennöinti tällä välillä on mahdollista yhdessä tunnissa, sekä kaksoisraiteen rakentamista vilkkaasti liikennöidylle Tampereen ja Seinäjoen välille.
Päärataan kytkeytyy myös merkittäviä jatkoyhteyksiä, joiden toimivuudesta pääratakokonaisuudessa tulee huolehtia siten, että kahden tunnin yhteydet Helsinkiin ovat mahdollisia. On esimerkiksi satsattava yhtenäiseen kaksoisraiteeseen Jyväskylän ja Tampereen välillä, Seinäjoen ja Vaasan välillä pitää vähentää tasoristeyksiä ja lisätä kohtauspaikkoja ja Tampereen ja Porin yhteysväli tarvitsee tasoristeysten poistoja ja muita nopeuden nostoon tähtääviä toimenpiteitä.
Pääradalle tehtävät investoinnit tarkoittavat myös sitä, että yhteydet muualle Suomeen paranevat. Siksi sen vaikutukset ovat laajat. Lisääntyvä ratakapasiteetti mahdollistaa esimerkiksi paikallisen junaliikenteen kehittymisen siellä, missä sitä ei nyt ole, tai missä tarvitaan lisäkapasiteettia.
Jos junamatkat eivät pääradalla nopeudu, ne eivät nopeudu missään. Menetämme jo nyt merkittäviä määriä rahaa pääradan osuuksien huonon kunnon tai liian vähäisen raidemäärän vuoksi. Olemme varmasti yhtä mieltä siitä, että tähän ei ole enää varaa. Lisäksi nopeammat yhteydet ja junien täsmällisyys tekevät junamatkustamisesta kiinnostavamman vaihtoehdon ihmisille. Tämä tarkoittaa taas puolestaan sitä, että ihmiset voivat tehdä arjessaan ekologisempia valintoja.
Euroopan unioni on päättämässä Suomen pääradan Helsingistä Tornioon saakka nostamisesta EU:n liikenneverkkojen korkeimpaan tärkeyskategoriaan ydinverkkokäytäväksi. Se mahdollistaa Suomelle EU-rahoituksen saamisen pääradan parantamisen kustannuksiin. Päärata kytkeytyy Tornion kautta Ruotsin puolella Perämeren rantaa myötäilevään rataan, joka tulee olemaan samaa ydinverkkokäytäväkokonaisuutta Suomen pääradan kanssa. Olisi vähintäänkin erikoista, jos Suomi ei itse lähtisi ripeästi ja voimakkaasti edistämään pääradan suunnittelua.
Rautateillä – ja erityisesti pääradalla – on ollut keskeinen rooli Suomen kehityksessä. Se aikoinaan mullisti ihmisten liikkumisen, muutti Suomen teolliseksi yhteiskunnaksi ja vauhditti taloudellista kasvua. Haluamme, että päärata on mullistamassa liikkumista ja vauhdittamassa talouskasvua kestävällä tavalla myös tulevaisuudessa.
Tämän kannanoton allekirjoittajina ovat Päärata+ -alueen ja Uudenmaan maakuntien maakuntajohtajat sekä ratayhteyden kaupunginjohtajia.”
Allekirjoitan tämän itsekin ja siksi tänäänkin kuten yli 12 vuotta olin mukana pääradan puolesta puhumassa ja ennen muuta tekemässä. Haastan sinutkin pääratapuolueen kannattajaksi!
….
Eduskunnassa tänään kevään ensimmäinen Valtiovarainvaliokunta missä esillä mm. Euroopan talouskriisin jälkihoito ja vastuiden nykytilanne ja sitä ennen sitten puolustusvaliokunnassa työpöydälle edelleen kaksoiskansalaisuuskysymys liittyen mm. puolustusvoimien korkeimpiin virkoihin.
Nyt Hämeenlinnasta kotona ja huomenna sitten rallin pariin. Legendaarinen Kaloppiralli eli kotinurkilla mennään.