Tällä viikolla aloitimme valmistuvien poliittisten ohjelmiemme julkistamiset. Ensimmäisenä julkaistiin meidän ympäristö- ja ilmasto-ohjelma. Asiakirja pitää sisällään merkittävän määrän toimenpiteitä ympäristön ja ilmaston suojelemiseksi, mutta ne vastuullisia ja kohtuullisia maamme erityisasema huomioon ottaen.
Itse olen aiemmin esittänyt, että uusien autojen hankinnan yhteydessä maksettavasta autoverosta tulisi luopua kokonaan. Olen perustellut sitä nimenomaan ympäristösyillä ja osa on ajatukselle naureskellut. Toki tietämättään ja ymmärtämättään. Nyt myös ajatus mukana meidän ympäristö- ja ilmasto-ohjelmassa ja siinä linjaamme, että uuden auton hankinnan yhteydessä perittävästä autoverosta luovutaan kokonaan. Tavoite on autokannan uudistaminen ja näin siis myös päästöjen vähentäminen.
Autoverosta luopuminen alentaisi ensin uusien autojen hintoja. Uudet autot ovat päästöiltään huomattavasti pienempiä kuin nyt Suomeen mm. Saksasta ja Ruotsista rahdattavat käytetyt ja vanhemmat autot. Uusista autoista myös koko ajan yhä suurempi osa saa energiansa muusta kuin fossiilisista polttoaineista. Sähköautot, hybridit yms. yleistyvät kovaa vauhtia ja sähköautoista tulee nopealla tahdilla koko ajan myös yhä edullisempia ja paremmin meidän kaikkien tienkäyttäjien saavutettavissa olevia versioita. Ei enää tarvitse puhua tesloista synonyyminä sähköautoille vaan hyviä sähköautoja tulee koko ajan kiihtyvällä tahdilla kaikilta eri merkeiltä käyttöön. Kun sähköautona saa kotiinsa Toyota Corollan tai Skoda Octavian niin olen varma, että sähköautojen vallankumous teillä etenee. Mutta samaan aikaan ei missään tapauksessa pidä tehdä mitään kieltoja polttomoottoriautoille. Niitä Suomessa tulee olemaan tulevaisuudessakin ja myös vanhojen autojen käyttö pitää olla mahdollista tulevaisuudessakin. Bensaa ja dieseliä käytetään Suomessa vuosikymmeniä ja pitää saadakin käyttää.
Samaan aikaan lisätään myös biopolttoaineiden käyttöä. Biopolttoaineiden osuutta liikenteen polttonesteissä ollaan nostamassa nykyisestä noin 12%:sta 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Tätä pitää vielä selvittää ja pohtia huolella. Polttoainejakelijat ovat arvioineet ja laskeneet, että tämä vaade tai sen toteutuminen maksaisi jopa miljardin. Mittarilla polttoainelitra kallistuisi näin noin 30 senttiä litralta. Minusta lisälaskua ei enää ole mahdollista liikenteelle asettaa tai ne tulee kompensoida muuta kautta.
Isona linjauksena Kokoomuksen ohjelmassa toteamme, että ”Uusien autojen verotus siirretään kokonaan auton hankinnan verotuksesta autoilun päästöjen verotukseen. Tavoitteena on, että sähköä tai biokaasua käyttävä ajoneuvo on suomalaiselle aina fossiilista polttoainetta käyttävää autoa kilpailukykyisempi vaihtoehto viimeistään 2030-luvulla”.
Kova linjaus ja hieno päätös. Ensi kevään hallitusneuvotteluissa pitäisikin minusta jo tehdä ratkaisu siitä, että autoverosta siis luovutaan kokonaan ja se tehdään esimerkiksi vaalikauden aikana neljänä vuonna porrastaen. Olen tämän suhteen nyt enemmän kuin optimistinen. Sillä ennen joulua myös SDP linjasi niin, että autoverosta on järkevää luopua kokonaan.
Näin kun saamme uudet autot edullisemmiksi niin myös tienpäälle saadaan ihmisille turvallisempia ja uusinta teknologiaa sisällään pitäviä autoja. Ja lopulta myös käytettyjen autojen hinnat laskevat samassa suhteessa eli autoverosta luopuminen auttaa ihan jokaista suomalaista. Ei siis ole mikään kädenojennus vain uusia autoja ostajille vaan kädenojennus meille kaikille tienkäyttäjille.
Omaa autoa Suomessa tarvitaan nimittäin nyt ja jatkossakin ja siksi sen käyttö tulee pitää myös käyttömaksujen osalta kohtuullisena. Pitää olla tarjolla myös sellainen malli missä autolla voi ajaa pidempiä matkoja ja käyttää sitä työmatkakulkemiseen päivittäinkin. Julkinenliikenne ei kuitenkaan tavoita maassamme riittävällä tavalla kuin kaupungeissa asuvat ihmiset.
Tänään aamusta junalla Helsinkiin. Minäkin ensin omalla käytettynä ostetulla Skodalla ensin Lopelta Riihimäen asemalle. Eli ei edes täällä Etelä-Suomessa julkinen liikenne sillä tavalla toimi ettei omaa autoa moni tarvitsisi. Nyt puolustusvaliokunnan kokoukseen ja päivällä tämän vuoden ensimmäinen Kokoomuksen työvaliokunta, ryhmäkokous ja kyselytunti. Yritän itse nostaa kyselytunnilla esille vaarallisten vankien vaarallisuusarvioinnit ja niiden toimivuuden.
…
Kello 18.42 ja työhuoneessa. Benin vaalitiimin kokouksesta vielä hetkeksi tänne.
Vauhdikas päivä tänään. Ensin päivällä kävi vieraanani Mika Koivuniemen johdolla logistiikka-alan opiskelijoita ammattioppilaitokselta Järvenpäästä. Aktiivinen porukka ja hyviä kysymyksiä laajasti työstäni ja myös ajankohtaisista asioista. Sitten nyt illalla vielä vieraanani Hämeen Kokoomusnuorten piirihallitus. Puolentunnin poliittinen tilannekatsaus ensin nuorille ja sitten hieman keskustelua ja kysymyksiä. Aivan mahtava porukka nuorten piiriämme johtamassa puheenjohtajansa Hanna Puntilan johdolla. Kiitokset siis molemmille vierasryhmille.
Kyselytunnilla pääsin ääneen, mutta en vaarallisuusarvioitien kanssa vaan perhe- ja työelämän yhteensovittamisesta. Keskustelu meni sellaiseen suuntaan, että katsoimme tämän paremmaksi aiheeksi tässä. Ja tätä nyt yritämme vielä saada eteenpäin niin, että lapsiperheiden vanhemmilla olisi paremmat mahdollisuudet olla lastensa kanssa ja yhtaikaa tehdä myös työtä. Palaan aiheeseen tässä jossain vaiheessa vielä laajemmin.