Suomen saamattomuus on nyt kostautumassa EU:n raiderahoituksissa. Kaksi tärkeää vuotta on jo hukattu ja Yleisradio kertoi uutisessaan 14.4.2021, että pääministeri Sanna Marinin hallitus ”ei ole vielä esittänyt konkreettista investointisuunnitelmaa, vaikka uusi EU-rahoituskausi käynnistyi vuoden alussa.” Euroopankomissio järjestää ensimmäiset raideinvestointien hakukierrokset jo tänä kesänä, mutta nyt Suomi on putoamassa tästä junasta. Ongelmana on ison kuvan puute ja hankkeiden sirpaleisuus ja ennen muuta se, että investointisuunnitelmia ei ole tehty.
Huomion arvoista oli esimerkiksi se, että maamme hallitus ei edes hakenut EU:n ns. häntärahoitusta viime kaudelta yli jääneistä rahoista muutama viikko sitten. Esimerkiksi juuri meille elintärkeä Helsinki-Riihimäki-Hämeenlinna-Tampere -raideyhteys olisi tätä EU-hankerahoitusta voinut saada. Ei kuitenkaan haettu.
Asemamme näissä EU:n raidehankkeiden rahoituksissa olisi muuten hyvä. Pääsimme nimittäin mukaan Verkkojen Eurooppa -neuvottelujen kautta mm. pääradan osalta Euroopan pääväylien listaukseen. Tässä työssä merkittävimmän panoksen antoi entinen liikenneministeri ja nykyisin EU-parlamentissä vaikuttava Henna Virkkunen (kok.). Rahoituksen saaminen pääradan hankkeisiin helpottui näin merkittävästi, mutta ilman investointisuunnitelmia ja ilman hakemuksia ei tätäkään rahaa siltikään ole mahdollista saada.
On arvioitu, että jo nyt maaltamme on jäänyt satojen miljoonien eurojen EU-tuet saamatta. Ongelma on ollut se, että hankkeita ei ole pystytty priorisoimaan ja viemään määrätietoisesti eteenpäin. Näyttääkin siltä, että nykytahdilla yli 10 vuotta jatkuneet pääradan peruskorjaukset ja parannukset tulevat pahimmillaan pysähtymään?
Virkkunen nosti esille aivan oikein sen, että meidän kannattaisi pääradan lobbauksen rinnalla ja tueksi antaa itsekin vahvempaa taustatukea Tallinnasta etelään rakennettavalle Rail Balticalle. Europarlamentaarikko totesi Ylellä 14.4.2021, että ” Se on kuitenkin se hanke, joka yhdistää Suomen eurooppalaisiin verkostoihin” ja jatkoi, että ”Suomen on sitten omassa päässään laitettava vauhtia näihin omiin raidehankkeisiinsa ja niiden edistämiseen. Siinä on ollut myös aika tavalla hitautta”. Allekirjoitan tämän itsekin täysin.
Tällä hetkellä Suomessa hukataan aikaa ja rahaa myös jo ennakkoon kannattamattomiksi ja mahdottomiksi tiedettyjen uusien raidelinjausten suunnitteluun. Marinin hallituksen haihahtelu vetää ohitusrata Tampereelta suoraan Helsinkiin ohi Hämeenlinnan ja Riihimäen on järjetön hanke. Se on lähtökohtaisesti maakuntakaavamme vastainen, mutta kaikki tietävät, että koskaan tuollaisesta raidevedosta ei tulisi millään mittarilla kannattavaa. Tämä viivästyttää nyt kuitenkin erittäin pahasti pääradan aitoja ja tarpeellisia investointeja.
Nyt siis katse pitää saada takaisin päärataan, olemassa olevaan Helsinki-Riihimäki-Hämeenlinna-Tampere -raidekäytävään ja sen lisäraiteiden saamiseen.
Timo Heinonen
kansanedustaja
Valtiovarainvaliokunnan liikennejaosto