Päärata on Hämeen, mutta myös koko Suomen menestyksen kulmakivi

Blogi, torstaina 04.04.2019

Lähestyvät vaalit sekoittivat myös koko maamme tärkeimmän ratahankkeen eli pääradan remontin jatkon. Päättyvällä vaalikaudella on pääradalla tehty enemmän kuin ehkä kertaakaan sen alkuperäisen rakentamisen jälkeen 150 vuoteen. On korjattu ruuhkautuvia pullonkauloja, paraikaa korjataan Riihimäen asemapihaa, on parannettu esteettömyyttä ja aiemmin jo tehtiin kolmioraide, mikä sekin oli edellytys remontin seuraaville vaiheille. Myös tällä kaudella uusittiin Riihimäki-Hämeenlinna-Tampere-radalla turvalaitteet mitkä mahdollistavat nyt jo nykyistä enemmän junia radalla ja myös nopeamman matkavauhdin. Nyt tehdyillä päätöksillä ja rahoituksilla pääradan remontin tämä vaihe jatkuu vuoteen 2020 asti. Nyt on siis kyse siitä jatkuuko työt lisäraiteiden ja välityskyvyn parantamiseksi myös siitä eteenpäin.

Pääradan matka-aikojen lyhentämisellä on nimittäin erittäin suuri vaikutus todella monen suomalaisen arjen sujuvuuteen. Pääradan varrella asuu reilusti yli puolet suomalaista, jopa yli 3 miljoonaa suomalaista, ja sen vaikutuspiirissä on myös merkittävä osa maamme yrityksistä. Pääradalla on myös merkittävä rooli lentoasemien kehittämisessä ja myös kehittymisessä.

Näin siis pääradan jo vuonna 2007 alkanut miljardien investointi on edennyt ja nyt valmisteltiin jo hankkeen etenemistä Riihimäeltä pohjoiseen. Pääradan koko Helsingin, Riihimäen, Hämeenlinnan ja Tampereen välinen rataosa on  nimittäin paitsi maamme vilkkain, myös valtakunnallisen liikennejärjestelmän näkökulmasta merkittävimpiä yhteysvälejä. Tänne tarvittavat lisäraiteet maksavat noin 670 miljoonaa euroa. Ja kun myös haluamme nopeampia yhteyksiä niin myös vanha osuus vaatii peruskorjausta. Tämän takia uudetkin raiteet tulee tehdä nykyisten raiteiden viereen Hämeenlinnan ja Riihimäen asemien kautta kulkien.

Tampereen, Hämeenlinnan ja Riihimäen välin parantamisen yleissuunnitelma pitää saada siis valmiiksi pian sillä se on edellytys tulevan EU-tuen hakemiselle. Vuonna 2021 alkaa Verkkojen Eurooppa -ohjelmakausi ja tällöin pääradan uudistamiseen on mahdollista saada 20% EU-rahoitus.

Pääradan suunnittelu täytyy saada siis uudelleen käyntiin. Tämä parin kuukauden tauko ei vielä estä sitä, että emme olisi valmiita 2021, mutta jos joidenkin puolueiden tavoitteet pudottaa päärata koriin B ja nostaa muita hankkeita sen edelle toteutuu niin silloin voimme haudata haaveet myös EU-rahasta. Myös kokonaan uudelleen aloitettuna pääradan suunnittelu veisi jopa seitsemän vuotta ja silloinkin voisimme todeta, että juna meni jo, mutta ei suinkaan pääradalla.

Tuleva eduskunta on siis paljon vartijana. Päätös pääradan remontin jatkamisesta pitää tehdä heti hallitusneuvotteluissa. Hyvä työ pitää saada takaisin raiteille.

Itse olen ollut pääradan puolella aina ja edelleen ja lukuisat neuvottelut ja myös päätökset ovat tähdänneet siihen, että päärata saadaan lopulta siihen kuntoon mitä Suomi tarvitsee. Tätä työtä olen valmis jatkamaan ja toivon, että uuteen eduskuntaan saadaan meitä ”pääratapuolueen” kansanedustajia eri puolueista nykyistä enemmän.

Pääradan remontti on siis maamme ykkönen ja sen rinnalla pitää huolehtia, että myös poikittaisliikenne toimii ja se taasen vaatii panostuksia lisää tieverkkoomme.

Hyvällä yhteistyöllä ja yli puoluerajat ylittävällä tekemisellä me tässäkin onnistumme. Pidetään Suomi raiteilla ja liikkeellä.

Tänään kierrän ehdokkaittemme kanssa Lounais-Hämettä ja Riihimäen seutua. Vaalit on yhteistyötä ja yhdessä tekemistä ja tämän onneksi meidän upea ehdokasjoukko on myös oivaltanut. Tänään mahtava porukka liikkeellä. Jokioinen, Ypäjä, Humppila, Forssa, Loppi ja Riihimäki! Yhdessä!

 

Kommentit