Päärata + keräsi mukaan yli 40 kansanedustajaa – Pääradan ensisijaisuus tunnustetaan laajasti

Uutiset, lauantaina 12.01.2019

Kanta-Hämeen esityksestä syntynyt Päärata + -vaikuttajajuna keräsi matkaansa yli 40 kansanedustajaa ja matkasi halki 3 miljoonan suomalaisen asuinseutujen. Puhemies Paula Risikon johdolla lähtenyt juna ja sen vaikuttajat kaikista eri puolueista olivat yksituumaisia maamme tärkeimmästä ja ensisijaisesta raideinvestoinnista.

-Sellainen ratkaisu ei olisi missään tapauksessa mahdollinen, että joku muu raidehanke ohittaisi pääradan. En usko, että sellaiseen voisi minkäänlainen hallituspohjakaan päätyä ensi vaalien jälkeen. Niin kuin valtiovarainministeri Petteri Orpo Hämeen vierailullaan totesi niin jo päärata nimi kertoo, että kyse on Suomen pääradasta, kommentoi Timo Heinonen vaikuttajajunan lähtöasemalla Helsingissä.

Hämeen kansanedustaja Päivi Räsänen, Timo Heinonen ja Tarja Filatov Päärata + tilaisuuden lähdössä Helsingin Päärautatieasemalla.

Helsingin Päärautatieasemalla puhuivat puhemies Paula Risikko, Helsingin apulaispormestari Anni Sinnemäki ja Tampereen valtuuston puheenjohtaja Anna-Kaisa Ikonen.

-Harvoin puhemies ottaa kantaa päivän politiikkaan, mutta nyt otti ja se oli paikallaan sillä päärata ei ole vain yhden maakunnan tai vaalipiirin tai alueen hanke vaan koko Suomen yhteinen hanke. Oli mukava huomata, että matkassa oli niin Satakunnan liitto kuin Pohjanmaan liitotkin ja kaikki radan varren ja sen ns. orsien varassa kasvavat ja elävät maakunnat ja alueet, muistutti Heinonen.

Pääradan investointien tärkeys nousi esille niin työmatkaliikenteen kuin tavarankuljetuksenkin osalta. Myös ympäristönäkökulmat puoltavat merkittäviä lisäyksiä pääradalle.

-Päärataa on nyt tällä vaalikaudella laitettu määrätietoisesti kuntoon. Investoinnit ovat olleet isompia kuin ehkä koskaan ennen sitten radan valmistumisen. Olen tyytyväinen, että nykyhallitus on tämän tärkeyden tunnustanut eikä ole jäänyt asian kanssa vain puheiden tasolle. Nyt on tärkeä huolehtia, että pääradan remontti jatkuu myös seuraavalla vaalikaudella.

Heinonen sanoi, itse hieman huolestuneensa siitä, että SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne liputti niin vahvasti Itäradan puolesta.

-Uskon, että SDP:stäkin löytyy riittävän vahva tuki pääradalle. Ainakin Tarja Filatovin (sd) kanssa olemme tehneet tässä saumatonta yhteistyötä ja myös Hämeestä Aino-Kaisa Pekosen (vas) ja Päivi Räsäsen (kd) kanssa päärata on ollut yhteisenä työkohteena, pohti Heinonen.

Päärata + -vaikuttajajunassa medialle ja kansanedustajille esiteltiin laajasti pääradan vaikutuksia ja myös nykykunnon ongelmia. Heinonen nosti vahvasti esille myös riittävien junavuorojen varmistamisen.

-Itse nostin esille sen, että kiireistä on saada myös VR:n nopeat IC-vuorot pysähtymään entiseen tapaan myös Hämeenlinnassa ja Riihimäellä. On huolestuttavaa, että VR ei huolehdi monopolitehtävästään kunnolla vaan hanke tulosta unohtamalla ison osan asiakkaistaan.

Heinonen sanoi pääradan lisäraiteiden myös avaavan lisää tilaa uusillekin junille pääradalla.

-Tarvitaan lisää nopeita yhteyksiä, mutta myös lisää vuoroja jotka toimivat Hämeen sisällä ja myös täältä esimerkiksi Lahteen jne. Hämeenlinna ja Riihimäki eivät kuitenkaan voi olla vain paikallisliikenteen varassa ja siksi IC-junat täytyy saada jatkossakin pysähtymään täällä, vaati Heinonen.

Pääradan remontti jatkuu nykyisillä päätöksillä aina vuoteen 2020 asti ja sen jälkeiseen aikaan nykyinen hallitus varasi suunnittelun aloitusrahan jo tälle alkuvuodelle. Tämä suunnittelu tähtää EU:n uuteen rahoituskauteen mikä alkaa vuonna 2022.

-Pääradan tämä seuraava vaihe tulee päättää nyt hallitusneuvotteluissa. Sen kustannusarvio on noin 5 miljardia ja tässä katsotaan samaan aikaan myös uudenlaisia rahoitusmalleja mm. hankeyhtiön kautta. Toivottavasti tästä saamme päätöksiä myös pian julki.

Kommentit