Mopoautojen rinnalle ollaan lopulta saamassa nuorille turvallisempia kulkupelejä. Lausuntokierroksella juuri olleessa esityksessä nuorille annettaisiin oikeus ajaa pienillä oikeilla nopeudeltaan rajoitetuilta autoilla. Lakiesityksessä puhutaan ns. kevytautoista, mutta ehkä kuvaavampi nimi uusille autoille olisi nuorisoauto.
Erityisesti nuoria varten suunnitellut kevytautot olisivat muuten ihan tavallinen auto, mutta niiden huippunopeus rajoitettaisiin teknisesti. Lausunnolla ollut Liikenne- ja viestintäministeriön valmistelema pohjaesitys lähtee siitä, että nykyisten mopoautojen tapaan myös kevytautot saisivat kulkea vain enintään 45 kilometrin huippunopeutta. Lausuntokierroksella tämä aiheutti odotetusti eniten muutosehdotuksia. Olen myös itse esittänyt ja ajanut kevytautoille hieman korkeampaa 60km/h maksiminopeutta. Näin liikenne sujuisi paremmin myös kehäteillä ja muillakin isommilla teillä ja auto pääsisi myös risteyksissä turvallisemmin liikkeelle ja pois alta. Taajamissa maksiminopeus olisi kuitenkin muun liikenteen tapaan luonnollisesti nopeusrajoitusten määräämä 40km/h ja monissa paikoissa jo 30km/h eli taajama-alueiden ulkopuolinen maksiminopeuden nosto ei tätä muuttaisi.
Liikenteestä tulisi siis sujuvampaa ja kevytautoilla voisi kulkea paremmin matkoja myös naapurikunnista kaupunkeihin, kouluihin ja harrastuksiin. Ja 60km/h -maksiminopeudella auto toimisi hyvinkin pikkumatkoilla myös perheen kakkosautona. Ja toivottavasti tulevaisuudessa saadaan käyttöön myös älyavaimia missä vauhdin rajoittaminen tapahtuisikin samassa autossa kuljettajan oikeuksien mukaan. Tytär siis ajaisi nuorisoautovauhtia ja kun isä hyppäisi kauppareissulle rattiin niin auto kulkisikin kehäteillä jo normaalien nopeusrajoitusten mukaisesti. Tämä olisi teknisesti jo nytkin mahdollista. Itse olisin tähän valmis samantien.
Kevytauton ajamiseen tarvittaisiin vastaava ajokortti kuin mopoautoon ja nimensä mukaisesti kevytauto olisi kooltaan pieni auto minkä omamassa saisi olla enintään 1 500 kiloa. Sähkömoottorisessa kevytautossa ei kuitenkaan olisi tätä painorajoitetta. Sähköllä kulkeva nuorisoauto siis saisi painaa enemmänkin kuin 1500kg.
LVM esityksessä kevytautoksi voisi muuttaa myös käytetyn auton. Muutettavan henkilöauton olisi aluksi oltava vuosimallia 2014 tai uudempi. Tällä varmistettaisiin, että kaikissa kevytautoissa olisi kaikki vaadittavat turvavarusteet lukkiutumattomista jarruista luistonestoon yms. Myös turvatyynyt oikeissa autoissa olisi vakiona kun nykyisiin mopoautoihin niitä ei täydessä kapasiteetissa saa edes lisävarusteena. Kevytautojen tärkein motiivi onkin juuri merkittävä lisäturva nuorille tienkäyttäjille. Myös törmäystilanteissa oikeat autot ovat jalankulkijoidenkin kannalta turvallisempia korirakenteidensa kautta.
Esityksen mukaan kevytauto saisi olla korkeintaan 10 vuotta vanha. Näin varmistettaisiin, että autot olisivat aina myös mahdollisimman tuoreita. Itse olisin valmis vielä muutamaan näitä esityksiä nyt lausuntokierroksen jälkeen. Maksimi-ikää ei kevytautoille minusta tarvittaisi ja olisi tärkeä tehdä kevytautoista sellaisia, että ne olisivat mahdollisimman monien perheiden ja nuorten saavutettavissa. Minusta riittävä vaade kevytautoille olisi nämä tärkeimmät turvavarusteet vuosimallin sijaan.
Vaatimuksia voitaisiin hyvin lisätä sen myötä kun ne uusiin autoihin tulevat. EU:ssa on esimerkiksi jo linjattu, että vuodesta 2021 eteenpäin jokaisesta myytävästä uudesta henkilöautosta , siis jatkossa myös kevytautosta, on löydyttävä mm. nykyistä kehittyneempi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti, tehokkaampi suoja sivusuunnassa tapahtuvalle törmäykselle puun tai pylvään kanssa, suurempi jalankulkijan tai polkupyöräilijän päätä törmäyksessä suojaava alue sekä peruutuskamera tai -tutka. Yksitoista uutta turvallisuutta parantaa ratkaisua ovat osa EU:n liikennekuolemien vähentämiseen tähtäävää Vision Zero -projektia.
Ja myös mopoautojen rinnalle tuotavien kevytautojen tavoitteena on nimenomaan parantaa nuorten liikenneturvallisuutta tarjoamalla mopoautoja vankempi ja turvallisempi vaihtoehto. Siksi aikanaan itsekin asiasta esityksen tein ja olen uudistusta nyt eteenpäin vienyt ja tyytyväinen kun nyt työ tuottaa tulosta.
Nyt EU:kaan ei enää vastusta mahdollisuutta sallia 15-17-vuotiaille nuorille autoilu nopeusrajoitetuilla kevytautoilla. Toisin sanoen kyseessä on siis jäsenmaan sisäinen asia ja nyt olemme siis asiassa etenemässä ja reippain askelinkin.
Jos nyt suunnitellut aikataulut pitävät ja esitys kevytautoista saadaan eduskunnan käsittelyyn syyskuun lopulla niin meillä on mahdollisuus saada kevytautot käyttöön jo ensi vuoden jälkimmäisellä puoliskolla.
Timo Heinonen
Kansanedustaja (kok)
Ps. Alleviivataan nyt vielä, että mopoautoja ei siis kielletä. Kenellä niitä on niin niillä saa jatkossakin ajaa ja halutessaan sellaisen myös myöhemmin ostaakin. Onko se järkevää niin sen saa jokainen itse päättää.