Nuorisoautojen vaatimukseksi riittäisi hyvin tietyt turvavarusteet

Kynästä, torstaina 16.08.2018

J. Ihalainen kirjoitti kevytautoista Aamupostissa (16.8.2018) kritisoiden niiden vuosimallivaadetta 2014 tai uudempi. Olen Ihalaisen kanssa täysin samaa mieltä ja myös kirjoittanutkin sen aiemminkin, että kyseinen vuosimallivaade ei ole minustakaan järkevä vaan parempi olisi sitoa kevytautoiksi kelpaavat autot tiettyihin pakollisiin turvallisuusvarusteisiin.

Eli ratkaisevaa ei olisi se onko auto vuosimallia 2014 tai edes 2011 vaan se, että autossa olisi mm. lukkiutumattomat ABS-jarrut ja turvatyynyt. Olen tätä esittänyt ja se on myös tavoitteeni nyt kun esitystä lausuntokierroksen jälkeen viimeistellään. Asiassa kannattaa olla yhteydessä myös muiden hallituspuolueiden edustajiin sillä toteutuakseen tämä vaatii myös heidän hyväksynnän.

Itse en tätä kevytauto tai nuorisoauto asiaa näe milläänlailla puoluepoliittisena. Minusta tärkeintä olisi, että näistä mopoautoja turvallisemmista kevytautoista saataisiin sellaisia, että mahdollisimman moni perhe ja nuori sellaisen voisi hankkia.

Katsoin Nettiautosta, että vuosimallia 2014 olevia tähän sopivia autoja saa tällä hetkellä reilulla 5500 eurolla. Jos vuosimalli olisi Ihalaisen esittämä 2011 putoaisi hinta noin 3200 euroon. Ja tässäkin autossa olisi esimerkiksi ABS-jarrut ja turvatyynyt eli sekin olisi merkittävästi nykyisiä mopoautoja turvallisempi. Näihin molempiin tulisi asentaa sitten vielä nopeuden rajoitin mikä maksaisi jälkiasennettuna muutaman satasen. Minulle sopii eli kannatan.

Nopeus voidaan rajoittaa siis haluttuun nopeuteen. Toki varmasti aina joku osaa rajoituksen rikkoa jos haluaa rikoksen tehdä tai halutessaan voi ottaa myös rajoittamattoman auton laittomasti käyttöön. Täysin varmaa järjestelmää ei siis tietenkään ole olemassakaan.

Jalankulkijoidenkin kannalta nämä oikeat autot ovat kuitenkin tärmäystilanteissa nykyisiä mopoautoja turvallisempia.

Kiitos, että esityksemme mopoautojen korvaamisesta turvallisemmilla oikeilla autoilla herättää näin paljon keskustelua ja kysymyksiä. Mielelläni kerron lisääkin ja teille monille jotka uudistusta odotatte niin voin vielä kertoa sen, että tällä hetkellä esityksemme lähtee siitä, että laki tulee voimaan marraskuussa 2019.

Timo Heinonen

Kansanedustaja (kok)

Liikennejaoston jäsen

 

Kommentit