Eduskunta oli päättänyt lähes yksimielisesti ja myös Tasavallan presidentti oli lain vahvistanut, minkä mukaan 1.11.2019 nuortemme piti päästä ajamaan turvallisemmilla oikeilla pienillä nopeudeltaan rajoitetuilla Kevytautoilla.
Tänään on tuo 1.11.2019, mutta laki ei tullutkaan voimaan. Rinteen hallitus toi kiireellä runnoen eduskuntaan lykkäyslain kun EU-virkamies oli epäillyt kevytautolain olevan EU-direktiivin vastainen. Toisenlaisiakin arvioita oli ja myös toisenlaisia etenemisteitäkin, mutta liikenneministeri Sanna Marin (sd) halusi lykätä koko lain voimaantulon ainakin vuodella eteenpäin. Oma arvioni on, että vuoden päästä Marin ja Rinteen hallitus tuo eduskuntaan lain millä Kevytautot perutaan kokonaan. Hallitus etsii syyn EU:sta ja varmasti joku virkamies sille tukensa antaakin. Näin uskon käyvän.

Siinä vähän faktaa mopoautoista intoileville. Vasemmalla mopoauto ja oikealla kevytauto, mitkä piti saada juuri tänään nuortemme käyttöön. Surullinen päivä nuorille ja liikenneturvallisuudelle. Kuvakaappaus: Moottori.
Jos halua ja tahtoa olisi ollut, mitä politiikassa täytyisi olla enemmänkin niin tänään tien päällä olisi ensimmäiset turvalliset Kevytautot. Tahtopolitiikka on kadonnut ja Suomen oma tahto myös EU:ssa on hukassa.
Tuoreimmassa marraskuun Moottori-lehdessä on erinomainen juttu kevytautoista ja siitä miten paljon turvallisempia ne nuorillemme olisivat olleet. Moottori kirjoittaa, että ”Autoteknisesti kevytautot ja mopoautot ovat eri vuosikymmeniltä. Kevytautoiksi olisi sallittu henkilöautot, jotka on ensirekisteröity vuonna 2015 tai sen jälkeen. Toisin sanoen kevytautoiksi kelpaavissa autoissa olisi ollut ajonvakautusjärjestelmät ja muut nykyaikaisuudet.”
Yksi karu ero oli jarrutusmatkoissa: ”Lopputulos on kuitenkin musertava: kun kevytauto on pysähtynyt 45 kilometristä tunnissa, viilettää mopoauto samassa kohtaa vielä 25 kilometriä tunnissa.”
Lopputulemana Moottori lehti toteaa, että ”Laitamme siis kaikkein kokemattomimmat kuljettajat liikenteeseen mopoautoilla, joiden turvavarustelu edustaa lähinnä 80-luvun henkilöautoja.”
Kannattaa lukea toimittaja Lauri Ahtiaisen koko juttu kevyt- ja mopoautojen välisestä erosta varsinaisessa vertailussa Moottorissa 11/2019.
Mutta minä ja myös kokoomus kannattaa edelleen kevytautoja suomalaisille nuorille. Jos liikenneministeri Sanna Marin ja Rinteen hallitus vuoden päästä esittää niiden kumoamista kokonaan tulemme varmasti äänestämään kevytautojen puolesta. Nuorten liikenneturvallisuuden eteen ei voi koskaan tehdä liikaa.
…
Yksiö mielenkiintoinen poiminta vielä twitteristä. Meidän talouspoliittisen sihteerin Sakari Rokkasen kanssa olen rakentanut kokoomuslaista vaihtoehtoa Rinteen hallituksen velanoton politiikalle. Saken hyvä huomio: ”Sipilän hallituksen talousarvioesityksen 2019 alijäämä: 1,4 mrd. Rinteen hallituksen lisätalousarvioiden jälkeinen alijäämä tälle vuodelle: 2,4 mrd. =>@AnttiRinnepj hallitus ja vmi @MikaLintila ovat vaivihkaa lisänneet alijäämää miljardilla jo tänä vuonna! On ne ovelia.”
Niinpä niin. Nyt jo kotona Hämeenlinnasta. Hämeenlinnassa ehdin vielä piipahtaa myös Goodmanin 5-vuotissynttäreillä. Jälleen uusia kauppoja auki kauppakeskukseen ja väkeä paljon liikkeellä. Ja olipa mukava päästä monen kanssa myös vilinässä juttelemaan. Ja tavata myös pari sellaistakin ystävää joista toista en ole ole nähnyt vuosiin ja toista en vuosikausiin. Ystävyys kestää kuitenkin.
….
Illalla ehdimme vielä laavulle. Olipa kiva tunnelma Lopen Uupuneen laavulla. Luonto oli kauniin hiljainen.