Maakuntakaavanvastaisen Hämeen ohitusraiteen suunnittelu kuihduttaa jo pääradan vartta

Kynästä, torstaina 05.03.2020

Tapahtumat pääradan ympärillä saavat entistä kummallisempia piirteitä. Pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallitus suunnitteluttaa hankeyhtiön kautta uuutta Suomi-rataa eli Hämeen ohitusraidetta, mikä siis vetäisi raiteen halki metsän ja peltojen ilman väliasemia suoraan Tampereelta Helsinkiin ohi Hämeenlinnan, Janakkalan ja Riihimäen.

Niin kuin aiemmin jo kirjoitin niin tällainen uusi raidelinjaus on Hämeen maakuntakaavan vastainen ja myös raideliikennelaki sen rakentamisen estää. Maakuntakaavaa voi muuttaa vain Hämeen maakuntavaltuusto ja en usko, että siellä ainakaan enemmistöä Hämeen ohitusraiteen mahdollistavalle kaavamuutokselle löytyisi. Tällöin Marinin hallitus joutuisi etsimään jonkinlaisen pakkolakiratkaisun millä maakunnan yli käveltäisiin. Sellaista ei ennen ole nähtykään. En itse alkuun sellaisen mahdollisuuteen myöskään uskonut, mutta nyt kun härkäpäisesti maakuntakaavanvastaista linjausta suunnitellaan niin en enää aivan varma voi olla myöskään Hämeen jyräämisen mahdollisuudesta.

Tämä hullu tilanne on kuitenkin luonut nykyisen pääradan varteen laajan epäluottamuksen ilmapiirin. Epävarmuus alueen tulevaisuudesta kasvaa ja vaikuttaa jo nyt mm. siihen mistä ihmiset uusia koteja etsivät ja mihin yritykset uskaltavat sijoittua ja investoida. Pääradan jahkailu on vain kiihdyttänyt kaupungistumista ja väen pakkautumista Tampereelle ja pääkaupunkiseudulle. Päätöksiä tehdään varmanpäälle varmistellen, että junaliikenne alueelta on sujuvaa jatkossakin. Hämeenlinnan ja Riihimäen seudut ovat tässä menettäjiä.

Päärata yhdessä VT3 -moottoritien kanssa oli pitkään Suomen tärkein kasvukäytävä. Sen varsi kehittyi, kasvoi ja loi elinvoimaa koko maahan. Nyt tilanne on muuttunut ja nauhamainen vahvasti kehittyvä kasvukäytävä on muuttunut alkupisteidensä paisuviksi keskuksiksi. Tämä näkyy jo nyt pahenevina ruuhkina ja elinvoiman kuihtumisena radan varrella.

Nyt olisi tärkeä saada Marinin hallitus lopettamaan välittömästi tämä uuden Hämeen ohitusraiteen suunnittelu. Panokset pitää laittaa jatkossakin olemassa olevan Helsinki-Riihimäki-Hämeenlinna -raidekäytävän kehittämiseen. Suomi tarvitsee elinvoimaisen ja kehittyvän pääradan ja sen nauhanaisena kasvavan asumisen ja työpaikkojen ketjun.

Timo Heinonen
Kansanedustaja (kok)
Valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen
Hämeen Maakuntavaltuuston puheenjohtaja

Kommentit