Maakuntakaava estää uuden raidelinjauksen – Päärataa voidaan kehittää vain nykyistä Hämeenlinnan, Janakkalan ja Riihimäen kautta kulkevaa raidekäytävää

Kynästä, tiistaina 25.02.2020

Pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituksen sekä Tampereen ja Helsingin haihattelu uudesta ns. Suomi-radasta olisi syytä jo lopettaa. Suomi-rata siis tarkoittaisi uutta raidelinjausta Tampereelta ilman väliasemia lentokentälle ja sieltä Helsinkiin. Uusi linjaus siis ohittaisi toteutuessaan niin Hämeenlinnan, Janakkalan kuin Riihimäenkin.

Ensimmäinen este Hämeenlinnan ohittavalle Suomi-radalle selviää jo lainvoimaisista kaavoista. Hämeen maakuntakaava ei mahdollista tällaista uutta linjausta. Seuraava este tulee Suomen laista, tarkalleen ottaen raidelaista, joka ei myöskään tällaista mahdollista. Kaksi aika painavaa ja raskasta syytä todeta suunnitelma mahdottomaksi. Kaavamuutos toki olisi mahdollinen, mutta vain Hämeen maakuntavaltuuston päätöksellä ja kuka uskoo, että sellaista päätöstä Hämeestä saataisiin. Ei onnistu pääministeri Sanna Marin ja liikenneministeri Timo Harakka.

Jos kaavamuutos kuitenkin saataisiin liikkeelle esimerkiksi hallituspuolueiden maakuntapäättäjien avulla, veisi prosessi vuosia. Valitukset ja muut huomioon ottaen vuosikausia. Mahdoton tehtävä. Siinä ajassa EU-tuet olisi kyllä ehditty käyttää muiden maiden liikennehankkeisiin jo monet kerrat.

Nyt siis haihattelu uusista käytännössä mahdottomista raidelinjauksista pitäisi lopettaa. Pääradan hankeyhtiö saatiin viime tingassa pystyyn ja ensi viikolla Verkkojen Eurooppa -liikennehakemus (CEF) tulee jättää Euroopan Unionille. Tätä kautta vuosina 2021-2027 pääradan on mahdollista saada satoja miljoonia euroja EU-tukea.

Tätä varten onkin kahdella edellisellä vaalikaudella tehty töitä pääradalla. Ensimmäisen vaiheen suuret rakennusurakat käynnistyivät vuonna 2016 ja toisessa vaiheessa, minkä jatkorahoitus päätettiin jo valtiovarainministeri Petteri Orpon (kok.) kaudella, päärata saa ensimmäiset varsinaiset lisäraideosuudet. Muita askelia kohti suurinta nyt suunniteltavaa päärata-remonttia ovat olleet kolmioraide, uusi tavaraliikenneraide ja viime kaudella tehty turva- ja ohjauslaitteiden uusiminen. Myös Riihimäen ratapihan iso remontti helpottaa liikennöintiä myös Hämeenlinnasta etelään. Kaikki on siis tehty suunnitelmallisesti askel askeleelta kohti nyt päätöksiä odottavaa Päärata-remonttia ja yhteyttä lentokentälle. Ja se lentokenttäyhteys tulee tehdä Keravalta lähteväksi niin silloin se palvelee myös Lahden oikorataa.

Loppujen lopuksi tämän kaiken pitää tarkoittaa yhä parempia junayhteyksiä niin Hämeenlinnasta, Janakkalasta kuin Riihimäeltäkin niin etelään kuin pohjoiseenkin. VR:n tuleekin huolehtia siitä, että myös nopeat junavuorot pysähtyvät jatkossa nykyistä paremmin Hämeen kaupungeissa. Päärata muodostaa näin yhdessä kolmostien kanssa maamme tärkeimmän kasvukäytävän ja tätä kehitettäessä ei ole mahdollisuutta katsoa vain omaan napaan edes Tampereella tai pääkaupungissakaan. Eikä yhdenkään poliitikon, vaikka olisikin sitten jopa pääministeri.

Pidetään huolta, että päärata tehdään ensin ja junat kulkevat jatkossa entistä paremmin.

Timo Heinonen
Kansanedustaja (kok.)
Valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen

PS. Joku oli kysellyt, että miksi se Heinonen ei loppilaisena kannata raidelinjausta halki Lopen. No sehän olisi vähän kuin legendaarinen Sulo Vilénin huoltoasema – eli hyvien liikenneyhteyksien varrella, mutta ilman rautatieasemaa. Luotijuna pysähtymättä Tampereelta Helsinkiin ei muuten myöskään koskaan tulisi käytöltään kannattavaksi.

 

Kommentit