Kokoomuksen kansanedustaja ja Valtiovarainvaliokunnan Liikennejaoston puheenjohtaja Timo Heinonen tutustui tiistaina 1. lokakuuta 2024 tiestönkorjausvelkahankkeisiin Päijät-Hämeessä. Pääministeri Petteri Orpon (kok) ja Asikkalan kunnanhallituksen puheenjohtajan Ilkka Viljasen (kok) kanssa Heinonen pääsi näkemään juuri valmistuneen Asikkalan Salonsaarentien. Salonsaarentien nousi korjausvelkahankkeisiin viime syksynä ja tehty työ osoitti miten huonoon kuntoon Suomen alempi tieverkko on päässyt.
-Ilkka Viljanen esitteli meille peruskorjattua Salonsaarentietä ja kertoi miten tien uudelleen asfaltointi oli työvaiheittain edennyt. Tien runko oli päässyt jo monin paikoin pettämään ja tällöin tien runkoakin oli jouduttu korjaamaan stabiloimalla sitä. Koko tie oli noussut muutaman kymmenen senttiä uusien runkorakenteiden ja niiden päälle tulleen uuden asfalttipinnan myötä, kertoi liikennehankkeiden rahoituksia eduskunnassa liikennejaoston puheenjohtajana hoitava Timo Heinonen.
Kuluvan vuoden aikana uutta asfalttia on vedetty ennätysmäärä yli 4000 kilometriä ja tällä määrällä korjausvelan kasvu on onnistuttu pysäyttämään.
-Saamme myös ensi vuonna tehtyä lähelle 4000 kilometriä, mutta sitten seuraavat vuodet ovat vielä rahoituksen osalta avoimia. Tätä työtä pitäisi voida jatkaa useita vuosia, sillä korjausvelka on päässyt nousemaan useisiin miljardeihin euroihin. Korjausvelkaa kasvattaa myös se, että kustannukset ovat nousseet ja Salonsaarentien tapaan useiden teiden rungot ovat pettäneet, kertoi Heinonen.
Heinosen johtama liikennejaosto lisäsi kuluvalle vuodelle lukuisia korjausvelkahankkeita eduskunnan budjettikäsittelyn yhteydessä.
-Näitä lisäämiämme teitä on tehty nyt asfaltointikauden loppupuolella. Niitä ennen alkukesästä tehtiin ELY:n itse jo suunnittelemat hankkeet ja nyt niiden perään sitten näitä meidän lisäyksiä. Tehtynä on jo lisäyksistämme mm. Lammintie, Vierumäen Urheiluopistontie ja Jokimaantie. Paraikaa uutta asfalttia vedetään Vojakkalantielle ja monelle muullekin tielle.
Heinonen kertoi, että vielä tulevina viikkoina asfalttikoneet saadaan mm. Siikalantielle ja Hunsalantielle.
-Tämä tie on sellainen mikä on pitkään myös odottanut uutta pintaa. Vojakkalantien remontti on osoittanut myös sen, että korjaukset maksavat paljon, kun rungot ovat pettäneet. Vojakkalassakin tehtiin aika suuria korjauksia ennen kuin uutta pintaa nyt päästiin vetämään. Sama on nyt edessä sitten Karkkilasta Pilpalaan tulevalla tiellä ja samalla uusi pinta saadaan myös ns. Ruposen risteyksen alueelle, kertoi Heinonen.
Ensi vuoden talousarvio on jo eduskunnan käsittelyssä ja tavoite on, että ensi vuonna myös uutta asfalttia saataisiin vielä lisättyä asfaltointiohjelmiin.
-Lahdessa puhutti myös juuri tekemämme MAL-rahoituspäätös Päijät-Hämeeseen. Se oli myös historian suurin MAL-sopimus tälle alueelle. Näillä toimilla pyrimme pitämään koko maata elinvoimaisena ja huolehtimaan myös yritystoiminnan toimintamahdollisuuksista kaupunkiseuduilla, kertoi Heinonen.
Päijät-Hämeessä Heinonen sai tutustua eri tiehankkeisiin ja myös vielä korjausta odottaviin tieosuuksiin. Salonsaarentiehen tutustui Heinosen kanssa Asikkalassa myös pääministeri Petteri Orpo.
Pääministeri Petteri Orpon hallitus jatkaakin liikenneinfrastruktuurin korjausvelan kasvun hillitsemistä. Budjettiriihessä esitettiin korjausvelan purkamiseen vuodelle 2025 yhteensä 200 miljoonaa euroa.
-Työtä tässä tulee kyllä riittämään. Katsomme nyt miten paljon ensi vuodelle hankkeita saamme mukaan, mutta tavoite on, että ainakin koko tämä vaalikausi tätä työtä nyt määrätietoisesti jatkamme, lopetti Heinonen.