Kokoomuksen kansanedustaja ja eduskunnan valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston puheenjohtaja avasi kyläläisten kanssa sunnuntaina 3.11.2024 peruskorjauksen jälkeen uudelleen käyttöön Hunsalantien ja Siikalantie. Uudenmaan ja Kanta-Hämeen yhdistävä tiekokonaisuus on merkittävä läpiajotie ja sen peruskorjausta ja uudelleen asfaltointia odotettiin jopa parisen kymmentä vuotta. Tien kunto pääsikin vuosien aikana todella huonoksi ja tämä myös osaltaan nosti peruskorjauksen kustannuksia.
-Tällaisten teiden peruskorjaukset maksavat nyt paljon enemmän kuin mitä se olisi maksanut ajallaan tehtynä. Nyt pelkkä asfaltti ei enää riitä vaan tien runkoja täytyy korjata ja maakiviä poistaa ja suurimmillaan tehdä massiivisia stabilointitöitä. Pelkän asfaltin voisi saada nyt noin 100 000 eurolla per kilometri, mutta rungoltaan pettäneen tien korjaus voi maksaakin jo kaksin tai kolminkertaisesti enemmän, totesi liikennejaoston puheenjohtaja Timo Heinonen.
Siikalantien ja Hunsalantien sekä ns. Ruposen risteysalueen korjaus maksoi kokonaisuudessaan noin 1,2 miljoonaa euroa. Hankkeelle rahoitus osoitettiin Heinosen esityksestä eduskuntakäsittelyssä vuoden 2023 lopulla. Samassa rahoituskokonaisuudessa korjausrahoja saatiin mm. Asikkalan Salonsaarentielle, Lammintielle, Vojakkalantielle jne.
-Yritimme katsoa kokonaisuuden niin, että alemman tieverkon korjauksia saatiin eri puolille Suomea. Pääministeri Petteri Orpon (kok) hallitus on jo muutenkin lisännyt merkittävästi asfaltointirahoja ja tänä vuonna uutta asfalttia saatiinkin pitkään aikaan ennätysmäärä yli 4000 kilometriä. Se on itseasiassa minimi mitä pitäisi vuosittain tehdä, jotta korjausvelka ei sentään enää teillämme kasvaisi, totesi Heinonen.
Heinonen muistutti Hunsalantien Asfalttijuhlassa, että valtion alemman tieverkon peruskorjaukset eivät ole vain kädenojennus niiden varsilla asuville asukkaille, vaan näistä teistä hyötyvät kaikki suomalaiset.
-Ihan jokainen, jopa hän joka asuu Ullanlinnassa ja sanoo, ettei tarvitse omaa autoa eikä maanteitä, tarvitsee näitä. Sinne Kampin kauppaan tai Tampereen keskustan cittariin ei tule yhtään ruokaa ilman maaseudun alempaa tieverkkoa. Sieltä se ruoka liikkeelle lähtee ja 90 prosenttisesti kuljetuksemme tapahtuvat nyt ja tulevaisuudessakin kumipyörillä. Tätäkin tietä siis tarvitsee käytännössä ihan jokainen suomalainen, kun täältä pk-seudulle lähtee Männistön perunat ja kukat ja myös Pelto-Seppälän lihakarjatilan eläimet ja myös Portaankorvan maitotilan maito, muistutti Heinonen.
Pilpalan koululla järjestettyyn juhlaan osallistui lähes sata kyläläistä tien varrelta ja myös vapaa-ajanasukkaita. Heinonen totesikin tämän osaltaan alleviivaavan miten tärkeitä ja odotettuja juttuja nämä ovat.
-Muistan aikanaan saaneeni ensimmäisen asfalttijuhlakutsun pari vaalikautta sitten Janakkalan Tanttalantielle ja tänä vuonna juhlistimme jo aiemmin uutta pikipintaa Asikkalassa Salonsaarentiellä ja nyt sitten Pilpalan kylät ry järjesti puheenjohtajansa Kari Hellstenin johdolla tämän hienon ja lämminhenkisen juhlan.
Heinonen kertoi, että nyt hänen työpöydällä on vuoden 2025 liikennehankkeet eri puolilta Suomea. Ensi vuonna tavoitteena on edelleen jatkaa asfaltointeja, mutta myös tehdä lisää riista-aitoja, tievalaistuksia ja kevyenliikenteenväyliäkin.