Kokoomuksen Timo Heinonen: Miksi Marinin hallitus tyrmäsi komission ratkaisuehdotuksen kevytautojen mahdollistamiseksi?

Uutiset, tiistaina 25.08.2020

Kokoomuksen kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan liikennejaostossakin toimiva Timo Heinonen on pettynyt pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituksen ratkaisuun kumota nuorille suunniteltujen kevytautojen käyttöönotto. Viime vaalikaudella eduskunnan suurella enemmistöllä hyväksytty kevytautolainsäädäntö joutui vastatuuleen vasemmistohallituksen aloitettua työnsä ja nyt vuodeksi haettu jatkoaika näyttäisi paljastuneen tyhjäksi kortiksi.

-On todella valitettavaa, että vasemmistohallitus menee tässä EU-komission selän taakse. Komissio kuitenkin tarjosi Suomelle ratkaisuksi sitä, että Suomi olisi hakenut poikkeusta ajokorttidirektiivin soveltamisalaan. Tätä kautta kevytautojen käyttöönottaminen olisi ollut myös komission mukaan mahdollista, hämmästelee Kokoomuksen Timo Heinonen.

Heinonen toteaakin ratkaisun näyttävän siltä, että se oli jo tehty ennen neuvotteluille varattua aikaa.

-Olisi mielenkiintoista tietää, että miksi komission ratkaisuehdotus ei LVM:lle ja Marinin hallitukselle kelvannut? Taisi siis hallituksella olla vain tosiasiallinen halu kuitenkin kumota kevytautojen käyttöönotto, vaikka tiedottamisessa jälleen haluttiin antaa kuvaa aktiivisesta vaikuttamistyöstä, ihmettelee Heinonen.

Suomen eduskunta hyväksyi keskustalaisen liikenneministerin esittelystä vuonna 2018 kevytautolainsäädännön. Tavoitteena oli saada nuorten käyttöön mopoautojen rinnalle vaihtoehdoksi turvallisempi tapa liikkumiseen.

-Eduskunta oli lähes yksimielinen, että kevytautot tarvitaan nuorille. Erityisesti maaseudulla ja myös seutukaupunkien alueilla ne olisivat olleet monelle perheelle odotettu ja turvallisempi vaihtoehto liikkumiseen. Ihmettelenkin, että nyt keskusta hyväksyi Marin hallituksessa kevytautojen perumisen? Ne olisi ollut nimenomaan pitkienetäisyyksien maassa monelle nuorelle tärkeitä ja heikkojen julkisenliikenteen yhteyksien alueilla todellakin välttämättömiä. Vihreät tosin kevytautoja vastustivat jo 2018 ja käviköhän tässä nyt taas niin, että vihreät veivät ja keskusta nyökkäili, kysyy Heinonen pettyneenä.

Vuonna 2018 päätetyt kevytautot olisivat olleet T-luokan ajoneuvoiksi muutettuja oikeita pieniä moderneilla turvavarusteilla varustettuja henkilöautoja, joiden nopeus olisi rajoitettu 60 kilometriin tunnissa. Kevytautoja olisi saanut kuljettaa 15-vuotiaana AM-ajokortilla.

-Itse toivon, että saamme joskus vielä tähän maahan sellaisen hallituksen joka oikeasti huolehtii erilaisilla ratkaisuilla koko maan elinvoimaisena pitämisestä. Lapsiperheiden ja nuorten sujuvan ja myös turvallisen liikkumisen mahdollistaminen on tässä aivan keskeisen tärkeää.

Kommentit