Ympäristöministeri Krista Mikkonen vahvisti, että ”Bensan ja dieselin hinta nousee”

Blogi, maanantaina 18.01.2021

Keskustan riveistä on yritetty vakuutella, että bensan ja dieselin hinta ei enää tule kallistumaan. Uskottavuus tämän viestin tuojana on kuitenkin ollut koeteltuna viimesyksyisen elokuun 2020 polttoaineverojen korotuksen jälkeen. Keskustalaisen valtiovarainministerin esittelystä nimittäin polttoaineveroon tehtiin koko 2000-luvun suurin kertakorotus. Nyt vielä vuodenvaihteessa kiristettiin puhtaimpien mm. MyDieselin -verotusta leikkaamalla parafiinisen dieselin verotukea. Yksin tämä parafiinisen dieselin tuen poisto aiheuttaa kuluttajille ja yrityksille vuosittain jopa yli 150 miljoonan euron lisälaskun. Kuljetuspuolelta se luonnollisesti portaittain siirtyy sitten mm. ruuan ja tavaroiden, mutta myös palveluiden hintoihin. Ja erityisen hölmöksi muutoksen tekee se, että tämä parafiininen dieselöljy on haitallisilta hiukkas- ja häkäpäästöiltään perinteistä dieseliä paljon puhtaampaa. Muutos siis vie liikenteen päätösvähennystavoitetta väärään suuntaan?

Kuljetusalaa edustava SKAL laski aikanaan, että nykyinen pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus olisi kaiken kaikkiaan tekemässä yli 400 miljoonan euron veronkorotukset liikenteelle.

Viime viikolla Marinin hallitus esittelikin lausunnoille lähteneen fossiilittoman liikenteen tiekartan. Hallituksen tavoitteena on vähintään puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Vasemmistohallituksen tiekartta on kolmivaiheinen ja syyttävä sormi kohdistuu etenkin tieliikenteeseen, mikä tosin aiheuttaakin valtaosan liikenteen päästöistä. Hallitus kuitenkin päätti siirtää vaikeimman ja eniten tunteita herättävän liikenteen veropäätöksen ja myös muut liikenteen hinnoittelua koskevat päätökset yli kuntavaalien ensi syksyyn. Moni epäilikin, että tämä nimenomaan enteilisi ja tarkoittaisi näin ollen uusia veronkorotuksia ja uusia maksuja liikenteelle?

Keskusta yrittikin nopeasti viestittää, että uusia polttoaineveron korotuksia ei enää tule. Twiittejä lensi ja keskustalaiset mediat naulasivat veronkorotusarkkuja säppiin. Pian kuitenkin ympäristöministeri Krista Mikkonen kertoi IS:ssä (15.1.2021), että ”Bensan ja dieselin hinta nousee”. Mielenkiintoista siis nähdä mitä syksy ja kuntavaalien jälkeinen aika tuo tullessaan? Kumpaa uskoisit sinä, keskustaa vai vihervasemmistoa? Toinen pettää, kumpi?

Hallitus onkin sitten tilanteesta selvitäkseen nostanut keskusteluissaan esille sen, että polttoaineen hinnankorotukset kompensoitaisiin jatkossa pienituloisille ja syrjäseuduilla asuville. Jäädään siis odottamaan miten täällä maaseudulla tilille ropisee jatkossa rahaa, kun bensatankilla käymme? Vai ropiseekohan kuitenkaan, taitaa nimittäin olla tässä kyse vain pienestä tupailloista selviämisen puhepohjasta.

Meidän puheenjohtaja Petteri Orpo torjuikin Uutissuomalaisen haastattelussa 15.1.2021 ”polttoaineiden veronkorotukset tällä ja ensi vaalikaudella”. Ratkaisu ei siis aina voi olla autoilijoiden ja liikenteen kukkarolle tulo. Autoilijoilta ja liikenteeltä jo kerätään nyt vuositasolla jopa 8 miljardia euroa veroja ja muita veronluontaisia maksuja. Verotaakkaa ei enää ole mahdollista kasvattaa.

Petteri totesi, että ”Autolla ajetaan joka tapauksessa. Korotus ei ole hyvä keino vähentää päästöjä, koska se leikkaa ihmisten tuloja. Sitä on käytetty, mutta nyt siinä ollaan tapissa”. Kokoomuksen mielestä liikenteen päästöjä pitää kuitenkin vähentää, mutta se tehdään tehokkaimmin ja vastuullisimmin edistämällä autokannan uudistumista ja kehittämällä puhtaita sekoitepolttoaineita.

Kokoomus onkin mm. linjannut, että autovero tulisi poistaa asteittain neljässä vuodessa. Autoveron poisto rahoitettaisiin uusien autojen vilkastuvalla kaupalla ja nostamalla hieman ajoneuvoveroa. Ajoneuvoveron voisi minusta sitten hyvinkin porrastaa alueittain liikennevakuutusten tapaan. Ajoneuvovero olisi siis selvästi pienempi maaseudulla ja seutukaupungeissa missä julkinen liikenne ei toimi. Tämä olisi reilua ja järkevää.

Ja päätetään tämä pakkaspäivän avaus siihen, että Kokoomus ei myöskään kannata ruuhkamaksuja eikä tietulleja.

Nyt Hämeen maakuntahallituksen ryhmäkokous ja sitten maakuntahallitus ja iltapäivällä Lopen kunnan puheenjohtajisto ja illalla kunnanhallituksen vuoden avauskokous. Vain Teams elämää.

 

 

 

Kommentit