”Yksin autoileville ja vain vähän tavaraa kuljettaville esitetty muita suurempaa kilometriveroa” – Marinin hallituksen suunnitelmat karuja maaseudulle ja myös nuorille ja yksin asuville

Blogi, keskiviikkona 05.08.2020

Ilta-Sanomat uutisoi kuluvalla viikolla ITS Finlandin tekemistä suunnitelmista pääministeri Sanna Marinin hallitukselle liikenteen verotuksen muuttamiseksi. Selvityksen mukaan vasemmistohallituksen itselleen asettamat tavoitteet eivät täyty ilman ”suoritteeseen eli ajettuun matkaan perustuvaa kohdistuvaa veroratkaisua”. IS:n 4.8.2020 julkaiseman uutisen mukaan…

”Käytännössä kyse olisi siis mallista, jossa esimerkiksi yksin autolla ajava tai autollaan vain vähän tavaraa kuljettava maksaisi suurempaa kilometriveroa kuin esimerkiksi kimppakyytiläisiä mukaan ottava.”

Kyse siis olisi jonkinlaisesta tehokkuusperusteisesta elementistä. Se olisikin sitten myrkkyä harvaan asutussa maassa nimenomaan maaseudulla asuville ja esimerkiksi jo leskeksi jääneille tai muuten yksin eläville. Myös nuorten vielä kotona asuvien opiskelijoiden eli esimerkiksi lukiolaisten ja ammattikoululaisten kukkarolle uusi tehokkuusperusteinen vero iskisi.

Toimittaja Tommi Lempinen kirjoittaa, että mallin alun ”vapaaehtoisuuden tarkoituksena olisi todennäköisesti lähinnä helpottaa hankkeen läpimenoa”. Uuden kilometriveromallin osana ”kilometriverotus voisi tulla aluksi vapaaehtoisena vaihtoehtona uusien autojen hankkijoille”. Kilometriveron täysimittainen käyttöönotto tapahtuisi kuitenkin jo ”hyvissä ajoin 2020-luvulla”. Jonkinlainen vapaaehtoinen siirtymä olisi siis joka tapauksessa vain muutamia vuosia, jos lopulta siis sitäkään.

Kyse on onneksi vielä vain harkittavaksi esitetystä mallista. Mutta ei kuitenkaan savua ilman tulta, sillä VM:n ”Liikenteen verotuksen uudistamista selvittävän työryhmän” toimikausi lähestyy jo loppuaan (3/2021) ja Marinin hallitus on päättänyt uudistaa liikenteenverotusta ja ottaa myös käyttöön Suomessa uudet tiemaksut/ruuhkamaksut. Autoilijat saavat siis aivan varmasti tämän hallituksen aikana vielä niskaansa lisää maksutaakkaa. Nykyinen 8 miljardia liikenteellä kerättyjä veroja ei siis näytä SDP:lle, Keskustalle, Vasemmistoliitolle ja Vihreille riittävän. Pakotettuina omaa autoa käyttävät kyllä maksavat, kun muuta vaihtoehtoa ei suuressa osassa Suomen maata ole.

ITS Finland kirjoittaa pahaenteisesti ministeriölle…

”Suoriteperusteisuuden lisäksi olisi perusteltua tarkastella siirtymistä samalla tehokkuusperusteiseen verotuselementtiin (henkilökilometri/tonnikilometri), joka huomioisi kuljetuksen tehokkuuden. Tämä suosisi tavarakuljetuksia ja ammattiliikennettä sekä joukkoliikennettä sekä sitä, että henkilöautolla ajetaan täydempänä kuin tyhjänä. Samalla luotaisiin keino huomioida verotuksessa esimerkiksi enemmän itsekseen ajavat tyhjät automaattiautot”.

Jo viime vuoden lopulla (24.10.2010 Ilta-Sanomat) uutisoitiin siitä miten vielä silloin liikenneministerinä toiminut nykyinen pääministeri Sanna Marin kertoi polttoaineveron korotussuunnitelmista ja uusista ruuhkamaksuista eli käytännössä tiemaksuista. Tuolloin kerrottu bensan ja dieselin koko 2000-luvun suurin veronkorotus tuli voimaan nyt 1.8.2020 ja tiemaksuhanke etenee varmemmin kuin tämän päivän junat. HSL:n eli Helsingin seudun liikenteen selvityksen mukaan ruuhkamaksu olisi uusmaalaiselle autoilijalle jopa 1400 euroa vuodessa. Ja maksaja siis jälleen kaupunkien ulkopuolella tai pienemmissä seutukaupungeissa asuvat ja autoa työmatkoihinsa käyttävät ihmiset.

Kuinkahan kauan autoilijat näitä suostuvat maksmaaan? Vai joko olisi aika viedä viime vaalikauden traktorimarssin tapaan henkilöautot Senaatintorille. Jos sitten Marin ja keskustalaisetkin ymmärtäisivät, että ei tämä maa ratikoilla ja metroilla liiku vaan omilla välttämättömillä henkilöautoilla.

Nyt minä lähden, omalla henkilöautolla, kun julkinenliikenne ei täällä toimi, kohti Lahtea. Lahen Markkinat. Nähdään siellä.

….

Lahden markkinoilla vilskettä

Tänään päivä siis vuorostaan Lahden kuukausimarkkinoilla. Myös Lahessa nyt ensimmäistä kertaa korona-ajan jälkeen tai aikana kuukausimarkkinat ja väkeä olikin kesäsäässä paljon liikkeellä. Varsin hyvin sielläkin etäisyyksiä pystyi pitämään ja käytävät ja välialueet riittävän tilavia.

Meillä ei tällä kertaa ollut markkinoilla omaa Kokoomuksen telttaa, mutta perinteiden mukaan itse halusin olla nytkin mukana Lahen elokuun kuukausimarkkinoilla. Juttukavereita riitti ja keskusteluissa oli aikalailla tuttuja ja samojakin aiheita kuin eilen Hämeenlinnassa. Lahdessa myös puhutti ja ihmetytti Lahden kaupunginhallituksen toimet Päijät-Hämeen soten osalta ja myös Kymiringin tilanne ja myös rallin MM-sarjakin. MM-sarjan karttureistamme Jarmo Lehtinen oli myös markkinatunnelmissa ja muutaman sanan ehdimme myös MM-sarjasta vaihtamaan ja myös Jyväskylän MM-rallista. Suomen MM-rallihan piti ajaa nyt tulevana viikonloppuna jo 70. kerran ja minulle tuo kisa olisi ollut 20. selostajana ja juontajana. Juhlakisa kuitenkin siirtyi ja katsotaan nyt koska ja miten MM-rallit saadaan uudelleen liikkeelle. Huolestunut tuntui koronatilanteesta Jarmokin olevan ja myös yleensä MM-sarjan tilanteesta.

Kiitosta torilla Kokoomus ja minä yhdessä kollegani Jokisen Kallen kanssa sain viime vaalikaudella tehdystä rahoituspäätöksestä. Nyt valmistunut 20 miljoonaan euron 5,5 km pitkä Kimolan kanava avasi vesiyhteyden Kouvolasta Pohjois-Savoon Pielavedelle asti. Edelliset ns. sulkukanavat rakennettiin Suomeen 20 vuotta sitten eli kyseessä todellakin historiallinenkin päätös. Torilla hanketta kiiteltiin runsaasti ja lupasin kiitoksia välitellä myös Kallelle.

Kymiringin rakennustyöt myös puhuttivat ja koronakesän takia perutut kilpailut ja myös se mitä kaikkea uusi moottorirata tulleekaan maallemme tulevaisuudessa tarjoamaan, kun kaikki saadaan valmiiksi. Iso – todella iso – hanke ja toivottavasti ensi kesänä jo radalla päästään ajamaan ensin ne MotoGP-kisat ja joskus sitten vielä toivottavasti F1:setkin.

Kiva päivä Päijät-Hämeessä ja paluumatkalla kävin vielä Riihimäellä.

Kommentit