Timo Heinonen Lahden kuukausimarkkinoilla: ”Itärata yhtälailla kannattamaton ja luonnolle haitallinen kuin metsäratakin”

Uutiset, keskiviikkona 01.03.2023

Kokoomuksen kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan vastaava Timo Heinonen sai maaliskuun Lahden Kuukausimarkkinoilla kommentoida pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituksen suunnittelemaa uutta Itärataa. Hankeyhtiö Itärata Oy:n suunnitelma on ollut rakentaa uusi Lentorata-Porvoo-Kouvola raideyhteys. Tammikuussa 2023 julkaistu selvitys paljasti, että Suomirata Oy:n ns. metsäratahankkeen tapaan myös Itärata olisi hankkeena taloudellisesti kannattamaton ja ympäristölle haitallinen.

-Olen tullut tunnetuksi äänekkäänä Suomirata Oy:n ns. metsäratalinjauksen vastustajana Kanta-Hämeen puolella. Itäradan osalta kantani on sama ja yhtä ehdoton: Ei syytä enää jatkaa suunnittelua, totesi Timo Heinonen Lahden torilla.

Heinonen totesikin, että itään suuntautuvia raideyhteyksiä tulee jatkossa suunnitella vain olemassa olevaa Lahden oikorataa hyödyntäen. Porvoon kautta Kouvolaan kulkevan Itäradan Heinonen hautaisi metsäradan tapaan kannattamattomana.

-Itse olen sitä mieltä, että näitä hankkeita pitää viedä eteenpäin, niin että uudet raiteen hyödyttävät mahdollisimman suurta väkimäärää, mutta myös mahdollisimman kattavasti koko Suomea, jatkoi Heinonen ja kertoi kannattavansa lentorataa, mutta vain niin, että Helsinki-Vantaan lehtokentälle erkaneva raide tehdään Keravalta lähteväksi.

-Keravalta, kun uusi lentoratayhteys lähtee niin se palvelee jatkossa niin Lahden oikorataa kuin nykyistä päärataakin. On mahdoton ymmärtää, että joku edes ajattelisi mitään muuta vaihtoehtoa. Jos tällaisia uusia raiteita tehdään niin niiden tulee palvella mahdollisimman hyvin kaikkia suomalaisia.

Vaihtoehdoksi Itäradalle Heinonen sanoi kannattavansa Savon- ja Karjalan-ratojen parantamista ja Lahti–Heinola–Mikkeli-raideyhteyttä.

-Sanon nyt ihan suoraan täälläkin, että nämä puuhastellut pitää nyt hankeyhtiöiden toimesta lopettaa. Jos hankeyhtiöille ei saada suitsia ja selvää omistajaohjausta uuden hallituksen myötä, niin ne tulee lakkauttaa. Päärataa tulee jatkossa kehittää nykyisessä Helsinki-Riihimäki-Hämeenlinna-Tampere -raidekäytävässä ja itään suuntautua yhteyksiä Lahden oikorataa hyödyntäen. Tämä pitäisi minusta kirjata selvästi ja paksulla uuteen hallitusohjelmaan, totesi Heinonen.

Lahden maaliskuun kuukausimarkkinoilla Heinonen kertoi puhuttaneen myös eläkkeiden ostovoiman, metsästyksen ja peurakantojen suuren määrän ja myös koulutusaiheiden laajasti.

-Ja kyllä selvältä näyttää, että tämä holtiton velkaantuminen on nyt näiden vaalien kestoaihe. On hyvä, että ihmiset ovat nyt aiheellisesti ja laajasti huolissaan siitä miten maamme taloutta on hoidettu. Velalle on tällä pääministeri Sanna Marinin hallituskaudella tullut jälleen hinta ja korkoihin menee arvioiden mukaan jo vuosikymmenen lopussa 7 miljardia euroa. Sen koko luokkaa avaa hyvin se, että maanpuolustukseen menee kaiken kaikkiaan nykyisin noin 6,1 miljardia. Miettikää korkoihin siis menee pian enemmän rahaa kuin maanpuolustukseemme, totesi Heinonen ajaessaan markkinoilta eduskuntaan valiokuntia ja Nato-äänestystä varten.

 

 

Kommentit