Suomalaisen ruuan ja ruuantuotannon tukikampanja Kaksi viikkoa vain suomalaista ruokaa haastaa jälleen kaikki seuraamaan vielä tavallistakin tarkemmin mitä kaupasta ostetaan ja mitä lautaselle otetaan. Suomalainen ruoka on huoltovarmuus ja työllisyyskysymys, mutta myös laatu ja ruokaturvakysymys.
-Nyt jo kahdeksannen kerran haastamme kaikki mukaan seuraamaan kahden viikon ajan erityisen tarkasti ruokaostoksia niin kaupassa, lounaalla kuin ravintoloissakin. Vajaan kymmenen vuoden aikana olemme saaneet paljon aikaan, mutta edelleen tehtävää riittää, totesi kampanjan aikanaan liikkeelle laittanut kansanedustaja Timo Heinonen (kok).
Ruuan alkuperämerkinnät ovat parantuneet viimeisen kymmenen vuoden aikana. Myös ravintolaruokaa koskee nykyisin mm. lihan osalta alkuperän ilmoitusvelvollisuus. Kaupassa liha- ja maitovalmisteissa käytetyn lihan ja maidon alkuperämaa on pitänyt ilmoittaa jo vuodesta 2016.
-Seuraavana askeleena on nyt huhtikuusta alkaen se, että kaikissa ruokatuotteissa on oltava tieto, mistä maasta sen raaka-aineet ovat. Tällä halutaan nimenomaan estää se, että esimerkiksi ruisleipää voitaisiin myydä suomalaisena, vaikka ruisjauho on tuotu esimerkiksi Kazakstanista.
EU:n uusi asetus koskee elintarvikkeen pääainesosan alkuperämaan ilmoittamista.
-Muutos vaikeuttaa myös kuluttajan harhaanjohtamista. Nyt tuotteiden nimillä on voitu antaa väärä kuva ruuan alkuperästä. Esimerkkejä on monia ja nyt raaka-aineiden alkuperä pitää kertoa avoimesti ja yksiselitteisesti.
Kaksi viikkoa vain suomalaista ruokaa -kampanja alkaa maaliskuun ensimmäisenä päivänä ja kestää 14. maaliskuuta asti.
-Usein kysytään, että miksi kampanja on näin lopputalvesta, kun kesällä olisi paremmin kotimaista tarjolla. Totta ja olenkin vastannut, että juurikin siksi. On hyvä pohtia sitäkin, että pitääkö ympäri vuoden lautasella olla aina kaikkea samaa vai voisiko ruokalautasta täyttää ns. kausiruuilla. Tähän aikaan esimerkiksi tomaatin ja kurkun sijaan voi hyvin käyttää porkkanaa, lanttua ja vaikka punajuurta.
Suomalaisen ruuan kampanjalla on myös Facebookissa oma tapahtumasivu ja siellä mukaan lähteneet voivat jakaa omia kokemuksiaan sekä tietoa, miten kampanja on omalta osalta edennyt.