Suojelupoliisin arvion mukaan terrorismin uhka Suomessa on tasolla kohonnut. Suojelupoliisin mukaan merkittävimmän terrorismin uhkan Suomessa muodostavat edelleen yksittäiset toimijat tai pienryhmät, jotka saavat motivaationsa radikaali-islamistisesta propagandasta tai terroristijärjestöjen kehotuksista.Syrjäytyminen ja yksinäisyys ovat radikalisoitumisen polttoainetta.
Kokoomus ei tingi suomalaisten turvallisuudesta. Terrorismin uhasta puhuminen ei riitä, vaan siihen on vastattava konkreettisin teoin. Kaikki käytettävissä olevat keinot on otettava käyttöön taistelussa terrorismia vastaan.
Viime kaudella kokoomusministereiden johdolla tehtiin ja otettiin valmisteluun useita tarpeellisia terrorismilainsäädäntöä kiristäviä toimia. Työtä on jatkettava ja viime kaudella aloitetut toimet on vietävä maaliin. Muiden maiden lainsäädäntöratkaisuja on seurattava ja lainsäädäntöä jatkuvasti kehitettävä.
Hallitus päätti 16.12.2019, että se arvioi tarpeet terroristiseen toimintaan liittyvän lainsäädännön muutoksiin ja tekee tarvittavat korjaukset lainsäädäntöön. Tämän jälkeen hallituksen toimista ei ole kuulunut juuri mitään, kunnes 25.2. oikeusministeriö ilmoitti perustavansa työryhmän selvittämään toimia. Siksi ehdotamme toimia, joilla Suomen lainsäädäntöä voidaan kiristää Suomen ja suomalaisten turvallisuuden vahvistamiseksi.
Kokoomuksen ehdottamat toimet ovat hallituksen vapaasti hyödynnettävissä uuden terrorismia koskevan lainsäädännön rakennuspalikoina. Hallituksella on lainvalmisteluvoimansa ansiosta parhaat edellytykset valmistella tarvittavat lainsäädäntömuutokset. Tarvitaan vain poliittista tahtoa. Hallituksen on aika siirtyä puheista tekoihin.
Kokoomus ehdottaa, että:
1. Suomen on otettava käyttöön Tanskan malli kansalaisuuden perumisesta ulkomailla aseelliseen terroristiryhmän tai vastaavan toimintaan osallistuvan kaksoiskansalaisen kohdalla.
2. Suomessa oleskeluluvalla ilman kansalaisuutta olleiden osalta tuomio terrorismiin osallistumisesta ulkomailla tulee johtaa karkotukseen ennen paluuta Suomeen.
3. Terroristijärjestöön kuuluminen on kriminalisoitava.
4. Suomesta sotatoimialueelle matkustaminen on kriminalisoitava. Näin tuomitsemisen piiriin saadaan yhä useampi tapaus, jossa on tosiasiallisesti kyse matkustamisesta terrorismirikoksen tekemistä varten.
5. Terrorismirikosten rangaistusasteikkoja on kiristettävä kautta linjan.
6. Suomessa on otettava käyttöön rajamenettely, jossa kansainvälistä suojelua koskeva hakemus voidaan tarpeen mukaan käsitellä ja ratkaista rajavyöhykkeellä tai sen läheisyydessä päästämättä henkilöä menettelyn aikana maahan.
7. Turvallisuusviranomaisten tietojenvaihdon tehokkuus ja luotettavuus on turvattava sekä kansallisella että EU-tasolla.