Rinteen hallituksen ja liikenneministeri Sanna Marinin kyky punnitaan nyt – Ei kevytautojen tuloa tarvitse eikä pidä perua

Blogi, torstaina 29.08.2019

Kevytautojen tuloa ei tarvitse eikä pidä perua

Valtioneuvosto julkaisi EU:sta tulleen kirjelmän liittyen eduskunnan hyväksymiin nuorten ns. kevytautoihin. Miksi se julkaistiin eikä tehty rauhassa korjausesityksiä on oma kysymyksensä. Nyt syntyi aivan turhaan varsin kielteinen ja täysin vääräkin kuva tilanteesta. ”Nuorisoautot eivät tulekaan” ja ”EU estää nuorisoautot”. Ei tästä ole kyse eikä tilanne ole näin.

Eduskunta on jo hyväksynyt kevytautot suurella ääntenenemmistöllä ja myös nykyinen liikenneministeri Sanna Marin (sd.) kannatti esitettyä mallia nuorisoautoiksi eduskunnassa. SDP eikä Sanna Marin eikä kukaan muukaan tehnyt eduskunnassa esityksiä mallin muuttamiseksi. Kevytautolain puolesta äänesti lopulta 167 kansanedustajaa ja vain 12 äänesti vastaan.

Jos nyt laki kumottaisiin ilman, että edes yritettäisiin muuttaa lakia ja sitä koskevia asetuksia sellaiseksi, että ne kelpaisivat komissiolle, on se mielestäni parlamentarismin halveksuntaa.

Myös suomalaisista valtaosa kannattaa mopoautojen korvaamista tai niiden rinnalle turvallisempien nuorisoautojen tuomista nuorille. Mopoauto-onnettomuudet ovat järkyttäneet meitä ja huoli nuorten turvallisuudesta on ollut yhteinen. Oikeat, pienet ja täysillä moderneilla turvallisuusvarusteilla varustetut kevytautot vastaavat hyvin tähän huoleen ja ne on päätetty tuoda Suomen teille 1.11.2019. Laki on siis jo hyväksytty ja sitä ei liikenneministeri Sanna Marin enää voi yksin estää eikä ministeriö eikä hallituskaan. Sen voisi vain Suomen eduskunta enemmistöllä perua ja uskon, että sellaista enemmistöä ei eduskunnasta löydy. Uskallan sanoa, että kokoomuksen tapaan myös perussuomalaiset kannattavat jo päätettyjä kevytautoja ja olen aika lailla varma, että myös keskusta. Nämä autot nimittäin tulevat olemaan juurikin maaseudulla ja seutukaupungeissa tarpeen, kun nuorten täytyy päästä harrastuksiin, ammattikouluun ja lukioon jne. Olisi kertakaikkista typeryyttä keskustalta vielä suututtaa nyt lisää maaseudun väkeä, kun heidän tehtävä olisi ja on nyt nimenomaan auttaa ja tukea maaseudullakin asuvia ihmisiä. Olen luottavainen, että niin keskusta tässä myös toimii eikä taivu yhden EU:n virkamiehen kirjeen painostuksessa.

Tällainen kirje ei todellakaan pakota eduskuntaa perumaan päätöstään. Oli kuitenkin mahdollista niin kuin nyt kävikin, että komissio ei hyväksy nuorisoautojen vetokoukuttomuutta ja kahta tai kolmea korkeampaa matkustajamäärää. Nyt kun näistä tuli EU-nootti, niin asetusta on vain maksimissaan muutettava komission toivetta vastaamaan. Nuorisoautoja ei siis tarvitse perua tai lakia kumota.

Kannattaa pitää mielessä ja muistaa, että kevytautolait notifioitiin komissiolla ennen päätöksentekoa viime vuoden lopulla. EU:lta tulleet huomautukset otettiin huomioon ja näin lainsäädäntö voitiin viedä läpi. Nyt komissiosta yritetään hetkeä ennen lain voimaan tuloa tehdä tilanne ainakin julkisuudessa niin vaikeaksi, että uusi hallitus paniikissa lain vain kumoaisi. Tähän ei ole tarvetta eikä mitään syytä.

Kannattaa myös huomioida, että komission muutaman virkamiehen vastustus on enemmänkin periaatteellista kuin pelkästään faktoihin perustuvaa. Samat virkamiehet vastaavat mm. kevyiden nelipyörien eli mopoautojen sääntelystä komissiossa ja tämä meidän liikenneturvallisuutta merkittävästi lisäävä, mutta täysin uusi kevytauto-ajoneuvoluokka on heille epämieluisa. Uskoisin, että he pelkäävät todennäköisesti sen leviävän muihin EU-maihin ja mopoautokenttä ja valmistajat lobbaavan ja painostavat rajusti.

Miksi me sitten haluamme maahamme uudet kevytautot? Siksi, että haluamme mopoautojen rinnalle uuden merkittävästi turvallisemman ajoneuvoluokan. Mopoautojen turvallisuus mm. Euro NCAP:n testeissä osoittautunut erittäin heikoksi. Mopoautot ovat lisäksi merkittäviä saastuttajia. Mopoautoista käytännössä kaikki (n. 99 %) on dieselkäyttöisiä ja ne kuuluvat pääosin Euro 2 -päästöluokkaa eli ryhmään missä autoissa tai tässä tapauksessa mopoissa ei ole hiukkassuodattimia, eikä typenoksidit suodattavia SCR-laitteistoja, jotka molemmat ovat pakollisia henkilöautoissa eli myös tulevissa kevytautoissa.

Niin kuin edellä totesin niin kevytautolainsäädäntö notifioitiin jo ennen päätöksentekoa EU:ssa. Nyt komission kritiikki on tiukentunut. Kritiikin kärki koskee sitä, että mallissamme luodaan uusi kevytautoluokka muutoskatsastamalla henkilöautot traktoreiksi, joita voi ajaa AM-kortilla. Hyvä on muuten muistaa sekin, että länsinaapuristamme Ruotsissa on ollut jo vuosikymmeniä henkilöautosta rakennettu ns. A-traktorit käytössä, joita voi myös ajaa AM-kortilla.

Komission kritiikin mukaan kevytauto ei voi olla traktori, koska traktori on maatalouskone, ja kevytauto on tosiasiallisesti tarkoitettu henkilökuljetukseen. Kritiikki on toisaalta ymmärrettävää toisaalta ei. Onhan esimerkiksi juuri Ruotsissa A-traktorit myös pääosin henkilökuljetuskäytössä. Lisäksi traktorimaisuutta voidaan edelleen EU:ta miellyttääksemme kevytautossa lisätä vetokoukun asentamisella, koska direktiivi sanoo, että traktorilla pitää voida vetää ja työntää. Yhtä hulluahan tämä olisi kuin se vanha kurkkudirektiivi aikanaan, mutta tämä voidaan tehdä, jos EU sen oikeasti vielä vaatii.

Komissio kritisoi myös eduskunnassa päättämäämme kevytautojen 60 km/h nopeutta, maksimimassaa ja elektronista rajoitinlaitetta. Nämäkään eivät estä kevytautojen käyttöön saamista. Jos halutaan niin nopeus voidaan laskea 45 km/h, massa eikä tosiasiallisesti nopeuskaan ole ongelma kevyelle liikenteelle verrattuna mopoautoihin tai maataloustraktoreihin, joita nuoret nykyisin käyttävät ja rajoitinlaite on hyvin vaikea ohittaa. Poliisin arvion mukaan yli 50 % kevytautoista on viritettyjä. Kevytauton virittäminen on äärimmäisen haastavaa ja voidaan olettaa, että alle prosentti kevytautoista olisi viritettyjä.

Mutta voi olla, että eduskunnan on kevytautolakia muutettava. Kumota tai perua sitä ei tarvitse ja jos näin maamme hallitus tekee, niin se on heidän oma tahto eikä kenenkään velvoite. Kokoomus edelleen kannattaa mopoautoja turvallisempia kevytautoja nuorille. Korjausliikkeeksi riittää, että syksyn aluksi eduskunta muuttaa sekä kevytautoja koskevaa lakia että asetuksia. Ja näin voimme osoittaa komissiolle, että olemme huomioineet heidän kritiikkinsä ja huolensa. Lisätään lakiin sinänsä järjetön vetomassavaatimus (=vetokoukkuvaatimus), pienennetään paikkamäärä rajoittaen se kahteen, lasketaan nopeus 45 km/h:iin ja tuodaan faktat esiin kevytautojen painosta, törmäysturvallisuudesta myös jalankulkijoita kohtaan verrattuna mopoautoihin ja käydään läpi perustellusti elektronisen rajoittimen turvallisuus ja Kevytautojen virittämisen vaikeus. Tarvittaessa voidaan myös tiukentaa sanktioita näiden rikkeistä. Lakimuutos, jonka osa näistä muutoksista vaatii, ehditään kyllä tekemään.

Tässä siis hieman faktaa hulluna vellovaan tilanteeseen. Olin tyytyväinen, että jo myös demareiden riveistä edellytettiin kevytautojen voimassa pitämistä ja itse uskonkin, niin kuin edellä kirjoitin, että saamme tämän taakse enemmistön eduskunnassa.

Kiitos myös kymmenistä ja kymmenistä viesteistä tähän liittyen ympäri Suomen. Tuntuu hyvälle, että tehty työ on pantu merkille.

Tänään vielä vapaailta ja rakensimme Pekkalaan uutta jykevämpää laituria. Vanhanajan kunnon kökkähenkeä ja runko nyt valmis ja katsotaan jos vielä ennen lumia saisin päälilankutkin ruuvailtua. Pekkalan sauna täyttää 40 vuotta ja kyllähän paras kaveri uuden laiturin synttärilahjaksi ansaitsee.

Päivällä kuitenkin ensin töitä ensin Hämeenlinnassa ja sitten Riihimäellä ja vielä pari palaveria myös kotikunnan Lopenkin asioista. Monenlaisia juttuja nyt menossa eteenpäin.

Kommentit