Päärata tarvitsee lisää välityskykyä – Lopulta toimivat junayhteydet ratkaisevat Hämeen menestyksen

Kynästä, sunnuntaina 11.03.2018

Viime aikoina olemme saaneet seurata kahta täysin erilaista näytelmää Helsinki-Tampere -pääradan varrella. Samaan aikaan, kun maamme hallitus on lopultakin vienyt eteenpäin pääradan välityskyvyn parantamishankkeita on VR karsinut kasvu-Suomen nopeita junavuoroja. Pahimmin VR:n politiikka on iskenyt Hämeeseen Hämeenlinnaan, mutta myös Riihimäelle.

Samaan aikaa kun muualla maailmassa on luotu nopeita yhteyksiä kaupunkien ympärille meillä VR on siirtynyt varsin pitkilläkin matkoilla hitaiden ja hankalasti hyödynnettävien paikallisjunien aikakauteen. Nopeampien IC-junien pysähdyksiä on karsittu kovalla kädellä. Eikä tietojeni mukaan oikea syy ole ollut pysähdykseen menevä muutaman minuutin lisäaika vaan todellinen syy on ollut se, että VR on halunnut myydä junan paikat pidemmän ja näin myös kalliimman lipun ostaville matkustajille.

Hämeenlinnassa on ollut noin 800 000 junamatkustajaa vuodessa ja Riihimäellä on matkustajia vuosittain ollut noin 2,3 miljoonaa. VR:ää ei siis näytä aidosti kiinnostavan nämä 3,1 miljoonaa matkaa sillä paikallisjunilla ei kaikkea voida hoitaa. Osa on jo vaihtanut pakon edessä asuinkuntaansa ja monet joutuneet siirtymään raiteilta maanteille ja jopa takaisin yksityisautoiluun.

VR:n kanssa olemme käyneet lukuisia neuvotteluja erilaisilla kokoonpanoilla ja lähetystöillä. Pieniä muutoksia on saatu aika-ajoin aikaan, mutta ei sitä ratkaisevaa eli paluuta aiempiin toimiviin IC-junavuoroihin. VR toimii tällä hetkellä raiteilla yksinoikeudella eli monopoliasemassa, mutta haluaa näköjään hoitaa sille annetun tehtävän vain osittain. Siksi maamme hallitus onkin kiirehtinyt nyt myös henkilöliikenteen avaamista muillekin toimijoille. Olemme aivan varmoja, että Hämeenkin miljoonat vuotuiset matkat kiinnostavat jotain liikennenöijää.

Olemme viimeisen vuoden aikana käyneet joissain pöydissä myös keskustelua omasta Häme junasta ja olinkin iloinen kuulleessani, että tällainen malli on saamassa kannatusta myös Hämeenlinnan sosialidemokraattien keskuudessa. Oman junayhtiön puolesta viimeksi puhui Hämeenlinnan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Sari Myllykangas. ”Hämeen punaiset” junat voisivat hyvinkin kiinnostaa myös kuntia Hämeenlinnasta pohjoiseen kohti Tamperetta ja varmasti pääradan varren alueita Helsinkiin päin. Toteutuakseen tällainen tarvitsee mukaan maakunnan tai maakuntien lisäksi myös kaikki alueen kunnat ja kaupungit, mutta itse olen sitä mieltä, että toimivien junayhteksien eteen pitää kaikkien tehdä enemmänkin kuin vain puhua ja kirjoittaa.

Toimivat junayhteydet tarvitsevat myös riittävän raidekapasiteetin. Nykyinen hallitus onkin ryhtynyt tässäkin sanoista tekoihin ja paraikaa pääradan remontin ykkösvaihe etenee hetki sitten valmistuneen kolmioraiteen jälkeen. Parannamme mm. asemapihojen liikennöintiä, puramme pullonkauloja ruuhkapaikoista ja teemme asemalaitureista esteettömiä. Keväällä rataremontin kakkosvaiheen rahoituksesta on tarkoitus tehdä päätös ja sen myötä pääradalle saadaan lisään raiteita ja näin tilaa uusille junavuoroille. Samaan aikaan keskusteluun on nostettu jo seuraavatkin parannushankkeet ja sen yhteydessä ns. Lentorata, missä Helsigin Lentokenttä kytkettäisiin suoralla raideyhteydellä tänne Hämeeseen ja kohti pohjoista. Tämä avaisi myös mahdollisuudet viedä eteenpäin Helsinki-Tallinna -raideyhteyttä, mitä sitäkään ei kannata pitää utopiana kun katse on 2030-luvulla. Samaan aikaan voisi olla mahdollista saada myös raideyhteys Forssaan. Hämeen ja koko Suomen kannalta se olisi järkevintä rakentaa Riihimäen kautta ja synnyttää näin samalla maahamme aito ja toimiva itä-länsi-suuntainen raideyhteys Venäjälle ja aina Kiinaan asti.

Toimivat junayhteydet ja yleensäkin julkinenliikenne ovat koko maamme kilpailukyvyn perusta. Työtä pitää jatkaa nyt sen eteen, että VR kantaa vastuunsa sille annetusta monopolitehtävästä. Tässä te hämeenlinnalaiset olette osoittaneet upeaa yhteishenkeä. VR:n hallintoneuvostossa olevien poliitikkojen tulee kantaa myös vastuu ja laittaa VR ruotuun ja hoitamaan tehtävänsä. Aihe oli maanantaina myös esillä maakuntahallituksen kokouksessa ja myös toivon jokaisen kunnan ja kaupungin nyt aktivoituvan vielä kerran asiassa. Ja samaan aikaan Häme juna -suunnitelmia pitää viedä eteenpäin ja siinä oikea toimija on varmasti Hämeen liitto. Lupaan itsekin jatkaa työtä tämän asian parissa kaikilla eri tasoilla ja kaikilla laillisilla keinoilla.

Timo Heinonen
Kansanedustaja (kok)
Maakuntavaltuuston puheenjohtaja
Eduskunnan liikennevaliokunnan varajäsen

 

 

Kommentit