Mopoautot saavat rinnalleen turvallisemmat oikeat autot – Kävin koeajamassa Smart Fortwo Cabrion nuortenautomallin

Blogi, torstaina 14.06.2018

Pitkäaikainen tavoitteeni eli mopoautojen korvaaminen turvallisemmilla oikeilla autoilla etenee. Ehkä oikeampi sanoa, että mopoautojen rinnalle tulee uudet oikeat nopeudeltaan rajoitetut pienet kevyt autot eli nuorisoautot. Emme ole mopoautoja siis kokonaan kieltämässä.

Lakiesitys on nyt lausuntokierroksella ja siinä näistä uusista nuorisoautoista puhutaan ns. kevytautoina. Ne ovat siis pieniä oikeita autoja joiden nopeus rajoitetaan nyt suunnitelmissa 45km/h nopeuteen. Oma tavoitteeni on edelleen saada korjattua esitystä vielä niin, että nopeus voisi olla 60km/h. Se parantaisi liikenteen sujuvuutta ja autojen käytettävyyttä merkittävästi.

Myös sitä kannattaa vielä pohtia, että tulevaisuudessa kevytautot voisivat olla myös 10 vuotta ja sitä vanhempiakin eli ns. toimia tässä käytössä koko käyttöikänsä. Ymmärrän, että nyt alkuun rajaus laitetaan vuoteen 2014 ja sitä uudempiin autoihin, sillä näin voimme taata, että nuorten käyttämissä autoissa on kaikki parhaat vaaditut uudet turvavarusteet, mutta pysyväthän ne näissä autoissa niiden koko käyttöiänkin eli en aivan ymmärrä miksi auto menettäisi tämän aseman tullessaan kymmenen vuoden käyttöikään. Kannattaa vielä korjata minusta.

Nuori mies nuorisoautossa 🙂

Laki on tulossa voimaan siis 2019 jos ja kun kaikki etenevät suunnitelmiemme mukaan.

Tänään kävin siis koeajamassa Vehon uuden Smart Fortwo Cabrio -nuorisoauton. Tämän oikean auton nuorisoautoksi oli rajoittanut Oy Kaha AB ja auto oli siis nopeudenrajoittimella rajattu kulkemaan 45km/h. Rajoitin siis tulee toimimaan tuotantoversiossa suoraan sähköisesti kaasupolkimelta ja näin rajoitin toimii tarkasti. Oli mukava koeajossa huomata, että auto lähtee ns. viivalta mukavasti eli aivan samalla tahdilla kuin muutkin autot. Näin kaupunki ajossa siis menimme siinä virrassa liikennevaloista seuraaviin aivan hyvässä yhteisymmärryksessä. Tuo maksiminopeuden alhainen rajaus 45km/h tulleekin vastaan sitten taajamien ulkopuolella ja siellä olisi tärkeää saada nopeus kuuteenkymppiin.

Tämä blogi on siis toteutettu yhteistyössä Vehon kanssa ja se syytä avoimuuden nimissä todeta. Mutta samalla myös todeta se, että kaikki arviot ja huomiot ovat omiani ja olen saanut koeajon tehdä täysin vapaasti ja ilman ennakkotoiveita tai muuta.

Jos tätä kevytautoa vertaa nykyisiin mopoautoihin turvallisuuden näkökulmasta niin ero on tietenkin merkittävä. Tämän piskuisen Smartin tridion-runko on valmistettu korkealujuusteräksestä ja se suojaa selvästi mopoautoja paremmin. Cabriolle rungon kiertojäykkyys on tärkeä turvallisuustekijä ja sitä on itseasiassa parannettu noin 15%:lla verrattuna edeltäjiinsä. Kehitys siis kehittyy ja näin myös autojen turvallisuus.

Autossa on myös ns. sivutuuliavustin mikä osaltaan lisää auton ajoa mm. tuulenpuuskissa. Tällaisetkin yllättävät tilanteet ovat erityisesti uusille ja nuorille kuljettajille usein todellakin yllättäviä. Autoon saa myös esp®-tunnistimet jotka toimivat silloin kun auto on poistumassa omalta kaistalta joko väärälle kaistalle tai pientareelle. Tunnistimet käynnistävät tällöin kuljettajasta riippumattoman automaattisen kohdistetun jarrutuksen ja auto pysyy näin oikeassa suunnassa ilman suuria ohjausliikkeitä. Kaista-avustin siis tarkkailee ja auttaa kuljettajaa estämään auton ajautumisen vahingossa kaistalta. Tällaisia varusteita tulee uusiin autoihin koko ajan myös ns. vakiovarusteiksi lisää ja näin ne saataisiin myös nuorten menopeleihin.

Autossa on myös uusi Direct-Steer-ohjaus, mikä tekee myös mm. pysäköinnistä, mutta ennen muuta auton ajosta normaalia helpompaa. Ajonopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostus parantaa auton käsiteltävyyttä erityisesti kaarteissa. Tuossa videolla huomaatte miten auton menee vauhdikkaamman liikenneympyrän.

Jos verrataan autoa vielä hieman nykyisiin mopoautoihin kolaritilanteissa niin vaakakuppi kääntyy myös selvästi kevyautojen suuntaan. Tässä mielessä kevytauto nimi antaa kyllä väärän kuvan. Nuorisoauto kuvaisi siis paremmin. Mutta siis tässä Smartissa on esimerkiksi vakiovarusteena viisi turvatyynyä. Kuljettajan ja matkustajan turvatyynyjen lisäksi vakiovarusteena on vielä kuljettajan polviturvatyyny sekä pään ja rintakehän turvatyynyt kuljettajan ja matkustajan istuinten selkänojissa. Mopoautoissa näitä ei ole eikä tässä laajuudessa edes lisävarusteena ole saatavissa.

Smartiin saa vielä lisävarusteena aktiivisen jarrutusavustimen, mikä käyttää tutkatekniikkaa varoittaessaan kuljettajaa törmäysvaarasta edellä ajavaan autoon ajonopeudesta 30 km/h alkaen. Jos kuljettaja ei jarruta tai tee väistöliikkeitä varoituksesta huolimatta, järjestelmä käynnistää kevyen, itsenäisen osajarrutuksen. Jos taas kuljettaja reagoi hälytykseen jarruttamalla avustin tehostaa tätä jarrutusta.

Smartin pituus 2,69 m ja uusi Direct-Steer-ohjaus, jossa on muuttuva ohjausvälitys, mahdollistavat sen että kääntöympyrä on vain 6,95 metriä mitattuna pyörästä pyörään. Näppärä kaveri kaupunkiautoksi ja myös nuoren ensimmäiseksi autoksi.

Tuoreimman törmäystestivideon löysin vuodelta 2014 eli hieman vanhemmasta Smartista. Smart Fortwo sai testissä neljä tähteä suoriutuen keulatörmäyksestä hyvin.

Autoille siis teetetään ja niiltä myös vaaditaan näiden kolaritestien läpäiseminen. Mopoautoilta tätä ei ole vaadittu. Euro NCAP selvitti kuitenkin miten neljä mopoautoa pärjää kolaritestissä. Testissä oli mukana mm. Ligier IXO J Line, joka muistuttaa eniten meidän mopoautoja. Lopputulokset olivat kaikkien ajoneuvojen kohdalla erittäin huonoja.

Ja muuten myös tuo lasikuitu palaakin aika nopeasti ja hurjalla liekillä.

Mutta minulle on itsestään selvää, että jos joskus ajankohtaiseksi tulee hankkia nuorelle kulkupeliä niin se ei ainakaan ole mopoauto. Nuorisoauton voisin sen sijaan ostaa.

Mukava kokemus ja toivottavasti lakiesitys nyt lausuntokierroksen kautta etenee suunnitellussa aikataulussa maaliin. Lisään tuon koeajovideoni tänne vielä tänään.

Kiitos Kosken Pekalle ja Veholle tämän mahdollisuuden tarjoamisesta. Hauskaa oli. Harvoin sitä enää kaipaa, että olisinpa murrosiässä mutta tätä ajaessa ja Raisua muistellessa sitäkin tuli mietittyä 🙂

Nyt jo töissäkin ensimmäiset kokoukset takana. Eduskuntaryhmän kokous seuraavaksi ja sitten täysistunto ja kyselytunti.

Nyt kello jo 22.38 ja päivä paketissa. Illalla vielä Petterin kanssa pizzat ja hieman puoluekokouksen jälkilöylyjä ja hieman tulevaakin. Hyvä tunnelma porukassa ja uskon, että hyvä tästä tulee.

 

Kommentit