Yllätävän pienelle huomiolle jäi pääministeri Sanna Marinin hallituksen puolivälinriihessä tekemät ratkaisut yrittäjyyden hyväksi. Toisaalta niistä ei paljon haluttu puhua, sillä yrittäjyyttä tukevia toimia ei tehty ja tehdyt ratkaisut vain näyttävät edelleen ajavan yrityksiä ja suomalaisia työpaikkoja tukalampaan tilanteeseen.
Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Mikael Pentikäinen (kesk) kommentoikin riihen tuloksia paljon puhuvasti: ”Tulos on kovin vaatimaton. Velkaantuminen jatkuu, kehyksiin ei palata tällä vaalikaudella, työmarkkinauudistuksia ei tehdä tai niitä lykätään eikä paikallinen sopiminen etene”.
Vasemmistohallituksen keskustan tuella tekemään päätöstä pidettiin vastuuttomana. Vielä edes 2023 hallitus ei halua palata normaaliin valtiontalouden kehysmenettelyyn vaan vaalivelkaa otetaan vielä 500 000 000 euroa lisää.
Yrittäjien tapaan myös Elinkeinoelämän keskusliitto oli huolissaan puuttuvista työllisyystoimista ja lisävelan ottamisesta ja velkataakan siirtämisestä tuleville sukupolville.
Paikallinen sopiminen ei siis etene. En vaikea ymmärtää, että miten tässäkin kynnyskysymyksessään Keskusta suostui menemään kynnysmaton alle? Hallitusohjelman kirjaus siis pyyhittiin nyt tylysti pois ja jostain kumman syystä keskusta tähän taipui? Yksi tärkeä työllisyystoimi ja työpaikkojen pelastamisen työkalu annettiin kädestä pois. Nyt, kun päätös on tehty, että paikallista sopimista ei enää pyritäkkään edistämään, niin keskustan puheet siitä ovat kuin tuulee huutelua.
Vielä vajaa kaksi kuukautta sitten 10.3.2021 Maaseudun Tulevaisuudessa elinkeinoministeri Mika Lintilä totesi, että ”Keskusta haluaa lisätä kaikkien yritysten mahdollisuuksia hyödyntää työehtosopimuksien paikallisen sopimisen joustoja”.
Nyt ei enää ole hengissä keskustan halukaan.
Sen sijaan Marinin hallitus Keskustan kanssan sopi, että loppukesän budjettiriihessä päätetään jopa 150 miljoonan euron veronkorotuksista. Veronkorotuksia on siis tulossa palkansaajien kontolle tavalla tai toisella. Ja pahaa pelkään, että lisäverotaakka iskee myös yrityksiin ja suomalaisiin työpaikkoihin. Myös mm. raskaalle liikenteelle on tulossa lisää maksutaakkaa, kun puhtaimpien dieselien veroetu päätettiin poistaa. Ja samaan aikaan hallitus päätti myös 110 miljoonan euron säästöistä eli leikkauksista liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle. Mm. Rakennusteollisuus olikin huolissaan hallituksen menoleikkauksista todeten, että…
”Liikenne on puoliväliriihen riidan suurin häviäjä”.
Ja valitettavasti arjessa tämä kaikki tulee näkymään. Viime vuonna hyvään vauhtiin päässeet teiden asfaltoinnit romahtavat. Viime vuonna 2020 teitä asfaltoitiin 4000 km ja nyt tänä kesänä määrä romahtaa noin 2500 km. Tieverkon korjausvelan määrän kääntyykin jälleen uudelleen kasvuun tänä vuonna.
Monet muistavat, että 1990-luvun lamassa maata elvytettiin nimenomaan tehokkaasti laittamalla teitä kuntoon. 1990-luvun lamassa maassamme asfaltoitiin teitä yli 6000 km vuositasolla. Tällainen korkea asfaltointimäärä olisi perusteltua tehdä nytkin 2021-2023 osana talouden elvyttämistä ja maamme elinvoimaisuuden tukemista. Näin saisimme tuettua työllisyyttä ja elinvoimaa ympäri Suomen niin asfaltitoiden merkeissä, mutta myös kaiken kaikkiaan teiden parantuessa. Henkilöliikenteestämme nimittäin autoilla kulkee peräti noin 90 prosenttia ja raiteilla vain 6 prosenttia. Kuljetusalallakin kumipyörillä yli 80 prosenttia rahdista. Mutta tästä huolimatta tierahoituksen osuus on kehittämisinvestoinneista vain 45 prosenttia ja perusväylänpidossa 52 prosenttia. Maamme tieverkon yhteispituus on noin 450 000 kilometriä ja vastaavasti rataverkon pituus noin 6 000 kilometriä.
Kuvaa nykyisen hallituksen arvovalinnoista oli sekin, että kaikki luvattomankin huonossa kunnossa olevien teiden peruskorjausesitykset he äänestivät eduskunnassa nurin. Tällaisista voisin mainita Lopelta esimerkiksi Pilpala-Karkkila -tien, Vojakkalan tien jne. Ja esityksiä oli myös muita ympäri Hämettä. Kaikki esitykset hylättiin. Ja katsokaapa millaisessa kunnossa nämä tiet nyt ovat.
….
Kello 21.37 ja kotisohvalla. Antoisa päivä. Palavereja ja kokouksia Teamsillä. Aamulla ensin erinomaisen hyvä Valtatie 24 -palaveri Päijät-Hämeen kansanedustajakollegoiden kanssa Hilu Kempin johdolla. Tärkeää asiaa ja yhdessä näitäkin hankkeita saamme eteenpäin. Sitten vähän hallitus-oppositio -neuvonpitoa ja puhelin myös kuumana koko päivän. Huomenna sitten taas isolla kirkolla kivitalossa jatketaan.