Maamme teiden ja laajemminkin liikenneverkkojen korjausvelan umpeen kurominen lähti liikkeelle pääministeri Juha Sipilän (kesk.) hallituskaudella. Teiden korjausvelka oli kasvanut pitkään ja erityisesti valtion alempi tieverkko – maakunnissa ja maaseudulla – alkoi olla luvattoman huonossa kunnossa. Halusimme silloin kokoomuksen ja keskustan johdolla, että yhteisestä kansallisomaisuudestamme pidetään parempaa huolta ja ryhdyimme korjausvelkaa taittamaan.
Eduskuntapuolueet sopivat myöhemmin vielä yhdessä, että tätä työtä on syytä jatkaa myös nykyisellä eduskuntakaudella ja selvältä näytti, että tehtävää jäisi vielä tätäkin seuraavalle hallituskaudelle. Korjausvelka pienenikin määrätietoisesti, kunnes 2021 pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituskaudella asfaltointimäärä laski aiemmasta 4000 km 2500 km ja se tarkoitti, että korjausvelka kääntyi uudelleen kasvuun.
Tänä vuonna uutta asfalttia vedettiin enää vain 2 300 km, vaikka Väyläviraston mukaan maamme teitä pitäisi päällystää vuosittain vähintään 4 000 kilometriä, jotta väylänpidon korjausvelka ei kasvaisi. Nyt tiedot kertovat, että teiden korjausvelka lähestyykin jo uutta ennätystä. Väyläviraston mukaan ensi vuonna maassamme päällystetään alle puolet tarvittavasta tiemäärästä ja tämä tarkoittaa, että heikkokuntoisten tieosuuksien määrä kasvaa entisestään.
Ensi vuodella ehdotetut määrärahat riittävät enää pitämään vain valtaväylät hyvässä asfaltissa ja maakuntien ja maaseudun tiet rapautuvat entisestään. Huonokuntoisten teiden määrän arvioidaan lisääntyvän ensi vuonna jopa tuhannella kilometrillä nykyisestä. Ensi vuonna määrärahat riittävät enää noin 1700-1800 kilometrin asfaltointiin eli reikäiset, kuoppaiset ja murenevat tiet lisääntyvät. Kohonneiden kustannusten aikana määrärahat ovat siis jääneet auttamattomasti jälkeen ja kun määrärahoja vielä Marinin hallitus SDP:n ja keskustan johdolla esittää leikattavaksi lähes 200 miljoonalla eurolla niin yhtälö on katastrofaalinen.
Eduskunta vielä äänestää näistä tiemäärärahoista ennen joulua, jos hallituspuolueet SDP:n ja keskustan johdolla eivät halua liikenneverkkoon ja teiden korjauksiin enempää panostaa, niin ensi vuonna tiestön heikkeneminen tulee näkymään entistä karummin autoilijoille. Ja hyvin alkanut ja pitkään jatkunut työ korjausvelan umpeenkuromiseksi on siis valumassa hukkaan. Ensi vuonna tiemme tulevat tätä menoa olemaan historiallisen huonossa kunnossa.
Timo Heinonen
kansanedustaja
Valtiovarainvaliokunnan vastaava (kok)
Liikennejaoston jäsen