Heinäkuun puoliväliä odotettiin täällä pääradan varressa jännittyneinä. Pääradalle odotettiin rahoitusta osana Verkkojen Eurooppa -ohjelmaa. Pettymys olikin suuri, kun EU-komissio kertoi ratkaisunsa 16.7.2020. EU jakoi ohjelman kautta Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) investointeihin
yhteensä lähes 2,2 miljardia euroa, mutta päärata jäi ilman eurooppalaisille liikennehankkeille jaettua miljardirahoitusta. Kaiken kaikkiaankin Suomeen saatiin potista vain 58,3 miljoonaa euroa ”merkittäville ratahankkeille”. Merkittävien ratahankkeiden joukkoon ei pääratamme siis mahtunut.
Valitettavasti osasimme peläten odottaa tätä. Pääradan hankeyhtiön valmistelua Marinin hallitus lykkäsi nimittäin niin pitkälle, että sen lopullinen perustaminen on edelleen kesken. EU-tukea saaneiden hankkeiden tulee kuitenkin alkaa viimeistään loppukesästä 26.8.2020 mennessä. Päärata jäi näin ollen ilman sille haettua selvitysrahoitusta. Neuvottelut valtion ja kuntien hankeyhtiöiden perustamiseksi käynnistettiin uudelleen siis liian myöhään vasta viime vuoden marraskuussa. Hankeyhtiöiden ensin peruminen ja sitten myöhässä liikkeelle laittaminen maksoi näin valtavan määrän EU-rahaa.
Pääradan iso perusparannus ei siis nyt etene pitkään suunnitellun aikataulun mukaisesti. Onneksi sentään jotain radalla tapahtunee myös Marinin vasemmistohallituksen kaudella. Radan pienemmän kunnostushankkeen suunnitteluun saatiin hieman rahoitusta.
EU:lta saadut raideinvestointirahat menevät nyt siis Suomessa Turun tunnin junalle 37,5 miljoonaa euroa ja 11 miljoonaa tähän nivoutuvalle Espoon kaupunkiradalle. Sinänsä tärkeät hankkeet, mutta olihan päätös maamme tärkeimmälle radalla – pääradalle – kuin märkärätti. Kokonaisuudessaan Suomi on saamassa liikennehankkeisiin rahaa 65 miljoonaa euroa.
Pääradan jääminen EU:n suurien liikennehanketukien ulkopuolelle on kiistatta suuri epäonnistuminen Marinin hallitukselle. Hallituksen on syytä katsoa peiliin. EU:n komissio oli nimenomaan kannustanut Suomea hakemaan rahoitusta nimenomaa pääradan suunnitteluun. Siinä ei nyt onnistuttu.
Toisaalta katse kannattaa ja pitää nyt kääntää eteenpäin. Ottaa aiempi määrätietoinen ote myös pääradan kehittämiseen ja hakea pääradalle EU-rahoitusta tulevilla hakukierroksilla. Nyt jäämme yhden askeleen suunnitellusta aikataulusta jälkeen sillä seuraavassa haussa olisi ollut, tässä onnistuessamme, jo mahdollista hakea rahoitusta itse rakentamiseen. Se työ jäänee monen muun tapaan siis todennäköisesti tulevien hallitusten vastuulle.
….
Kello 20.23 ja kotona jälleen. Tänään kunnanasioita ja yksi Teams-kokouskin, mutta onneksi myös vapaata. Se käytettiin päiväkahvitteluun Koskikahvila Myllyllä ja nyt illalla vielä käytiin syömässä Pelto-Seppälän Mulli & Mallas -maatilaravintolalla. Molemmat todellakin kokemisen arvoisia paikkoja ja tarjoilut aina ns. viimesen päälle. Lämmin kesäilta. Vielä on kesää jäljellä.

Aamupala Pekkalassa…

Ja päiväkahvien jälkeen päivällinen Lopen Hunsalassa Pelto-Seppälän tilalla. Hyvää Hunsalasta!