Nykyisen vasemmistohallituksen aikana pääradan välityskyvyn remontin jatko näyttää vaarantuneen todenteolla. Vielä viime keväänä ennen eduskuntavaaleja hankeyhtiöiden perustaminen oli tukevasti raiteilla ja kaikki etenemässä siihen suuntaan, että hakuvalmius EU:n uudelle liikennehankkeiden rahoituskaudelle olisi ollut mahdollista. Nyt niin kuin muutama päivä sitten täällä kirjoitin on pahimmassa tapauksessa käymässä niin, että Rinteen ja nyt Marinin hallituksen tekemättömyys ja jahkailu on estämässä tukien hakemisen. Julkisuudessa hallitus on syytellyt radan varren kaupunkeja, mutta tosiasia on se, että hallituksen oma linjattomuus ja tavoitteiden epäselvyys on estänyt kuntia ja kaupunkeja tekemästä mukaanlähtöpäätöksiä. Kaupungeille on tarjottu käyttännössä vain maksanjan roolia ja esimerkiksi Hämeenlinnan ja Riihimäen olisi pitänyt tehdä päätös pelkän suunnittelun maksamisesta ilman varmuutta edes siitä linjaisiko Marinin hallitus päärataa enää kulkemaan edes kyseisten kaupunkien kautta. Tampereella, mistä siis myös pääministeri Sanna Marinin tulee, on ollut kova halu runnoa läpi uutta linjausta mikä ohittaisi niin Hämeenlinnan kuin Riihimäenkin. Myös muiden kaupunkien olisi pitänyt tehdä päätäkset vain suunnittelun miljoonarahoituksesta ilman varmuutta päästä edes mukaan lopulliseen pääradan hankeyhtiöön.
Nyt yksi takaraja on ystävänpäivä 14. helmikuuta. Ystäviä ei meille junan käyttäjille kuitenkaan näytä Marinin hallituksesta löytyvän. Hankeyhtiötä ei ole saatu perustettua ja hakemus EU:lle pitäisi jättää 26.2.2020. Nyt pitäisikin julkisuudessa luoda vahva paine siihen, että Marinin hallitus ja liikenneministeri Timo Harakan tulisi hakemus eteenpäin laittaa tilanteessa kuin tilanteessa. EU-tuen hakeminen ei edellytä hankeyhtiötä eikä myöskään kuntien tai kaupunkien mukaanlähtemistä. Vastuu pääradan remontin jatkumisesta ja nopeiden raideyhteyksien kehittämisestä on yksin maamme hallituksella. Nyt on käymässä toteen se mistä yritin jo vuosi sitten saada ääneni kuuluviin. Silloin demarit oppositiosta huusivat kovempaa, mutta nyt ei enää kuulu huutoakaan, mutta ei tosin tekojakaan.
Ajattelin itse, että pitäisikö kirjoittaa se hakemus Marinin hallitukselle itse valmiiksi?
….
Kello 20.18 ja eduskunta kämpille. Tänään illalla kuvasimme Elisa Hyvärisen kanssa Eduskunta TV:n

Huomenna sitten EduskuntaTV:n lähestys ensikatselussa klo 18.00.
huomisen jakson ja päivällä vielä ehdimme tehdä myös lahtelaisen TET-läisen Matias Päivän kanssa pienen haastattelun. Se julkaistaan maanantaina Facebookissa ja myös YouTubessa. Huomenna sitten EduskuntaTV:n lähestys ensikatselussa klo 18.00.
Eduskunnassa tänään myös puolustusvaliokunnan kokous missä esillä pohjoismainen yhteistyö ja myös hankintayhteistyö. Ja iltapäivällä kyselytuntia ennen vielä työvaliokunta ja ryhmäkokous. Ja kyselytunnilla sitten isossa roolissa meidän esille nostamana tämä päärata-asia. Näyttää siltä, että Marin hallitus taipuu EU-tukihakemuksen jättämiseen aamullakin esittämälläni tavalla eli tarvitaessa myös ilman kaupunkien mukana oloa. Oikeastaan itse ihmettelen jos kaupungit lähtisivät tätä hanketta vain suunnittelun osalta tukemaan. Hallituksella ei ole mitään päätöstä, että lisäraiteita koskaan edes tehtäisiin ja jos tehtäisiin niin ehkä niin, että rata kiertää mm. Hämeenlinnan ja Riihimäen. Tänään liikenneministeri Timo Harakka puhui nimenomaan uusista raidelinjauksista ja se tarkoittanee juuri uutta linjausta ohi nykyisten pääradan kaupunkien. Tätä ei saa päästää tapahtumaan.

Riihimäen Kokoomusnuorten Neea Simovaara lupasi tänään lähteä mukaan kevään 2021 kuntavaaleihin. Ollut mukana myös Riihimäen nuorisovaltuustossa ja pitkään myös minun Timon Tiimissä. Nimi mieleen!
Niin, nyt jo ilta. Kohta sänkyyn ja vielä vähän lukuhommia huomiselle. Niin ja unohdin kertoa, että tänään myös lounaalla kävi tiimistäni mahtava Neea Simovaara. Neea lähtee kuntavaaleihin ehdokkaaksi Riihimäelle. Ehdokaspaperit täyttyy ensi viikolla ja lupasin olla Neealle avuksi kaikessa. Mielelläni autan myös teitä kaikkia muitakin jotka olette meille ehdokkaiksi lähdössä. Rohkeasti vaan yhteyttä. Ja jos vähänkin mietit, että voisit lähteä omassa kotikunnassa ehdolle niin silloinkin minuun voi olla yhteydessä. Tule kahville eduskuntaan ja jutellaan!