Maalaisjärkeä liikenteen päästökeskusteluun – Käytetty diesel-auto saadaan sähköautoakin puhtaammaksi suomalaisella innovaatiolla

Blogi, perjantaina 25.10.2019

Aamulla Ykkösaamussa SDP Suna Kymäläisen ja Vihreiden Jenni Pitkon kanssa puhumassa liikenteen päästöistä.

Keskustelu liikenteen päästöistä on käynyt jälleen jopa hieman kuumana. Rinteen hallitus on ottanut aika erikoisia keinoja käyttöön ja nyt liikennettä ollaan kurittamassa mm. rajulla noin 7 sentin veronkorotuksella per bensa- ja diesellitra vain yhden yön aikana. Korotus iskee kovasti omaa autoa esimerkiksi työmatkoihin tarvitseviin ja myös kuljetusalaan ilman, että siihen olisi mahdollista itse valinnoilla mitenkään vaikuttaa. Kova keppi siis heilahtaa, kun pitäisi mieluummin tarjota vaihtoehtoja. Samanlainen on Rinteen hallituksen suunnittelemat ruuhkamaksut. Ne lankeavat karusti juuri maaseudulla ja kehyskunnissa asuvien maksettavaksi. Kun julkinenliikenne ei toimi ja tarjoa täältä mahdollisuutta edes valinnalle niin jälleen ratkaisu on ns. pakko ilman vaihtoehtoa valita toisin. Mielestäni siis täydellisen väärää politiikkaa ja vie liikenneasioitamme täysin väärään suuntaan.

Nyt tuoreimpana on pöydälle tuotu esitys missä liikenteelle tulisi iso lisämaksutaakka ostettavien päästökiintiöiden kautta. Itse en tätäkään mallia kannata. ST1 Mika Anttosen sanoin Suomen ei ole mitään järkeä julistautua päästöjen mallimaaksi. Jos tällaisia malleja otettaisiin käyttöön niin se pitäisi tehdä Euroopan tai maailman laajuisesti ja kohdentaa vähentämisvelvoite kansainvälisille yhtiöille eikä kotimaahamme. Unohdetaan siis tämäkin malli esitetyssä kotimaan rangaistusmuodossa.

Mutta fossiilisten polttoaineiden käytön puolittaminen vuoteen 2030 mennessä on kova ja se vaatii myös biopolttoaineita nykyautoille. Fakta on kuitenkin sekin, että nestemäisten biopolttoaineiden osuutta liikenteessä on vaikea enää lisätä kestävästi yli vuodelle 2030 asetun 38% tason. Siksi tarvitaan myös muita toimenpiteitä.

Yksi hyvä esimerkki on esimerkiksi biokaasun lisääminen ja nimenomaan sen mikä tulee maataloudesta lannan sivutuotteena. Siksi käyttövoimavero kannattaa poistaa heti mm. kaasu- ja sähköautoilta. Mutta fakta on sekin, että lopulta sähkö on kuitenkin vahvin kandi kestävän liikenteen pääasialliseksi käyttövoimaksi, mutta sitä ennen tarvitaan siis muitakin toimia. Yksi hyvä esimerkki on Nesteen 100% jätteistä ja tähteistä tehty MyDiesel. Se sopii vanhoihinkin diesel-autoihin ja myös niihin joissa lukee no-biodiesel. Nesteen MyDieselillä diesel-autosta tulee nykyisellä sähkön tuotantomixillä tarkasteltuna jopa sähköautoa puhtaampi. Siksi nyt pitäisi verotusta muuttaa niin, että MyDiesel olisi tolpalla esim. 20 senttiä halvempaa kuin musta fossiilinen diesel, eikä toisinpäin niin kuin se nyt on.

Vierailulla tänään eduskunnassa kokoomuslaisia Heinolasta! Paljon ystäviä ja tuttuja vuosien varsilta.

Ja iso ratkaisuna itse poistaisin autoveron kokonaan esim. 4-6 vuoden asteittaisena pudotuksena. Se olisi tehokkain keino uudistaa meidän autokantaa kohti päästöttömyyttä ja myös entistä turvallisemmaksi.

Tässä siis muutamia ajatuksia mitä liikenteen verotuksessa ja liikenteen päästöjen vähentämiseksi kannattaisi tehdä. Vaihtoehtoja on siis olemassa ja niitä pitää nyt järkevästi käyttää. Tästä samasta aiheesta olin tänään aamulla jo Radion Ykkösaamuussa keskustelemassa ja nyt takana jo puolustusvaliokunnan tiedustelua käsitellyt kokous ja eduskunnan täysistuntokin.

Päivällä eduskunnassa vieraana kävi myös iso ryhmä kokoomuslaisia Heinolasta. Nopea päiväkahvihetki heidän kanssa ja ajatuksen vaihdot Kokoomuksen oppositiopolitiikasta, taloudesta ja myös ajamistani Heinola-Lahti-Orimattila -Ilves Duojunasuunnitelmasta. Toivottavasti saamme sitäkin eteenpäin nyt lähivuosina tai miksi ei jo heti ensi vuonna.

Kotimatkalla piipahdin vielä onnittelemassa Jusa Aaltoa joukkoineen. Jusa osti Liikelahja Markku Hjelmin liiketoiminnan Riihimäellä ja nyt hienon perinteikkään yrityksen toiminta jatkuu nimellä PromoPHM:nä. Onnea Jusa ja antakaa luovuudelle tilaa ja elinvoimaa!

Kommentit