Liikennevaliokunta hyväksyi mietinnön nopeusrajoitetuista kevytautoista – Maksiminopeus nostettiin 60 km/h

Blogi, keskiviikkona 12.12.2018

Eduskunnan liikennevaliokunta sai eilen osaltaan valmiiksi työnsä kevytautoista. Uudituksessa siis on kyse siitä, että nykyisten mopoautojen rinnalle tulee 1.11.2019 käyttöön uusi kansallinen T-ajoneuvoluokan ajoneuvoryhmä. Nämä uudet kevytautot ovat 15-17-vuotiaille nuorille turvallisempi liikkumisen vaihtoehto. Eduskunnan käsittelyssä hallitukseen esitykseen tehtiin vielä pari korjausta jotka mm. itse nostin esille eduskunnan asian lähetekeskustelussa. Isoimpana eduskunnassa päätettiin korottaa näiden kevytautojen maksiminopeus 60km/h.

Kevytauto muunnetaan omamassaltaan enintään 1500 kilogramman henkilöautosta rajoittaen ajoneuvonrakenteellista nopeutta. Eduskunnassa lisättiin myös sähköllä kulkeville autoille maksimipaino. Sähköautoissa omamassan rajana on akkujen painostajohtuen 1800 kilogrammaa. Kevytautoiksi voi muuttaa vain modernejahenkilöautoja, jotka ovat lähtökohtaisesti rakenteeltaan turvallisia ja niissä on uusimmat turvavarusteet.

Kevytauton kuljettaminen edellyttää mopoautoja vastaavasti AM-luokan ajo-oikeutta. Kevytautolla ei saa myöskään jaa moottoritiellä tai moottoriliikennetiellä. Tämä tarkennus tehtiin lakiin myös vielä täällä eduskunnassa. Mutta liikenteen sujuvuuden edistämiseksi ja muun muassa ohitustarpeiden vähentämiseksi nostettiin kevytauton rakenteellinen nopeus 60 kilometriin tunnissa. Tämä oli minusta erittäin perusteltua. Taajamissa ja kaupungeissa nopeus on jo kuitenkin muutenkin rajattu 40km/h ja monipaikoin jopa 30km/h. Tämä on tärkeää mm. kevyenliikenteen ja erityisesti jalankulkijoiden turvallisuuden näkökulmasta. Mutta kevytauton on hyvä ja järkevää kulkea kovempaa mm. kehäteillä ja seututeillä. Näin vähenee vaarat mm. risteyksissä missä tällainen auto pääsee tienyli nopeammin ja myös liikkeelle omalle kaistalleen sujuvammin. Myös 60km/h oli perusteltu siksikin, että jo nyt nuoret voivat ajaa 60km/h mönkijöillä ja olisi ollut hullua, että vaarallisemmilla vempaimilla olisi voinut näitä turvallisempia autoja ohitella. Ja toisaalta myös 60km/h maksiminopeus poistaa muutakin turhaa ohittamistarvetta, mutta toisaalta 80km/h kulkevat autot pääsevät tälläkin vauhtierolla niistä ohi turvallisissa ohituspaikoissa kohtuullisen hyvin. 

Liikennevaliokunta piti olennaisena, että kevytauton myötä erityisesti nuorille kuljettajille tuodaan ajoneuvojenrakenteen ja turvatekniikan osalta turvallinen liikkumisen vaihtoehto, joka helpottaa ja sujuvoittaa nuorten ja perheiden arkea erityisesti sellaisilla alueilla, joilla joukkoliikennettä ei ole saatavilla. Valiokunta kannustikin autoalaa tarjoamaan kevytautokäyttäjille sellaisia ajoneuvoja, joissa nuoria kuljettajia avustavaturvallisuusvarustelu on mahdollisimman kattava.

Tässä esimerkkinä, että ei oikeat kevytautot ole juurikaan kalliimpia kuin mopoautotkaan ja niissä lisäksi vakiona käytännössä kaikki tuoreimmat turvavarusteet. Halvimmillaan vuoden 2014 tämän koko luokan auton näyttää saavan noin 5000-7000 eurolla.

Liikennevaliokunta ehdotti lisäksi eduskunnan hyväksyttäväksi kaksi lausumaa. Ensimmäisen lausuman mukaan eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto seuraa kevytautojen kytön turvallisuutta ja saääntelyn vaikutuksia erittäin tiiviisti ja tarvittaessa ryhtyy viipymättä asianmukaisiin säädösmuutos- tai muihin toimenpiteisiin. Valtioneuvoston tulee toimittaa asiasta lisäksi selvitys liikenne- ja viestintävaliokunnalle vuoden 2021 loppuun mennessä. Toisen lausumaehdotuksen mukaan eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto säätää valtioneuvoston asetuksella kevytautoille velvollisuuden käyttää niin sanottua hitaan ajoneuvon kilpeä. Eli tämä siis samanlainen kolmio kuin mopoautoissa nykyisin.

Nyt jo eduskunnassa ja työpäivä täydennässä vauhdissa. Tänään valiokunnat, muutama tapaaminen ja illalla sitten sitä parasta eli pienemmän lapsen eskarin joulujuhla. 

….

Kello 16.44 ja nyt jo Lopella. Ja syy siis tuo tärkein eli lapsen joulujuhla. Otetaan vielä pienet nokkaunet ennen sitä niin sitten jaksetaan katsella ja lapsi myös esiintyä. Jänniä juttuja.

Tänään saimme loppusilausta vaille valmiiksi budjetin valtiovarainvaliokunnasta. Aamulla jo sitä ennen puolustusvaliokunnassa käsittelyssä mm. ulkomaalaisten maakauppojen ”rajoittamislaki” ja myös turvallisuuden kannalta kyseenalaisten kaksoiskansalaisten pääsyn rajaaminen mm. sotilasvirkoihin. Isot muutokset joita turvallisuutemme nyt vain vaatii.

Ennen täysistuntoa tapasin vielä autoalan rahoituspuolen edustajia ja kävimme läpi pikavippilainsäädännön uhkia autorahoitusalalle. Eihän nyt tietenkään pidä sotkea tai rangaista alaa missä ei ole ongelmia ja uhkana nyt nimeomaan se, että kaikkien autorahoitusten korot nousisivat. Toivottavasti löytyy vielä korjauspaikka. Huomenna jatketaan.

Kommentit