Liikenneministeri Anne Berner vieraili Lopen Shellin Parlamentissä – Liikenteessä ja liikkumisessa tapahtuu paljon

Blogi, keskiviikkona 16.05.2018

Tänään järjestin hieman erilaisen iltapäivän. Eduskunnan töiden jälkeen lähdimme liikenneministeri Anne Bernerin kanssa vierailulle Hämeeseen. Yritysvierailukohteeksi valitsin ministerille näytettäväksi Harri Frankbergin erinomaisen upean ja nopeasti kasvavan HF-Autohuollon. Mukana rekkojen huoltoihin ja myös uusien Volvojen rakentamiseen erikoistuneessa yrityksessä oli kanssamme myös hakekuljetuksia hoitavan Tarkkalan Kuljetuksen Petri Tarkkala. Oli mielenkiintoista nähdä miten nykypäivän isoja rekkoja huolletaan ja myös miten hienosti HF Autohuolto käyttää nuoria yrityksessä työssäoppimisessa ja työllistää myös käytännössä heidät kaikki ammattikoulusta valmistumisen jälkeen. Yritys kasvaa koko ajan ja työllistää lisää ja nyt myös rakentaa uutta huoltohallia Mattilanpellolle. Sinne muuten tulee Suomen pisin rekkojen nosturikin ja tuo samainen toimi tänään meidän kahvipöytänä. Ja oli muuten Vallilan pöytäliinatkin – ministeri kiinnitti huomion hienoon yksityiskohtaan.

Tiekierroksella oli tänään esillä ensin Hausjärvellä Puujaan valtion luvattoman huonossa kunnossa oleva tie ja myös Kytäjäntie ja Vojakkala-Porras -tieyhteys. Sieltä sitten jatkoimme Lin-Carin Pasi Tarkkalan johdolla katsomaan muita valtionteitä ja nyt myös hieman korjattuja Hirvijärven- ja Mustajoenteitä. Katsoimme mitä nyt on saatu aikaan kun mm. Hirvijärven tielle on näytetty vuosien jälkeen myös tiekarhuakin ja myös sorastusta on vihdoin tehty. Mutta tehtävää todellakin riittää ja näitä pienempiä huonokuntoisia valtionteitä on jokaisessa kunnassa ympäri Suomen maan.  Eikä siis tarkoitus ollut nostaa yhtään yksittäistä tietä esille vaan niiden avulla laajempi huolestuttavan huono teiden kunto. Tarvitaan siis lisää resursseja ja rahaa ylläpitoon ja peruskorjauksiin ja myös tänään ministerin kanssa keskustelimme korjausvelkaohjelman jatkosta. Tarve on vähintään ensi vaalikaudesta ja ehkä seuraavastakin ja vuositasolla tarvitaan lisää rahaa noin 300-400 miljoonaa euroa. Toivon, että tähän nyt kaikki puolueet ylipuoluerajojen sitoutuisivat sillä ongelma on meidän yhteinen ja myös tieomaosuus on meidän yhteinen.

Tiekierrokselle saimme mukaan myös loppilaiset teiden varsien asukkaat ja tienhoidon ammattilaiset Eero Alhon ja Aarne Hakalan sekä Eeva Pyhälammin ja Petri Tarkkalan. Antoisa kierros ja hyviä huomioita siitä mitä on tehty ja mitä pitää tehdä. Esille nousi myös huoli siitä, että sähköjohtojen maakaapelointi rikkoo nyt teiden rakenteita ja sieltä sisäpenkoista on revitty nyt isoja runkokiviä pois ja pelkona, että tie muutaman vuoden kuluessa näistä kohdista pettää. Eipä olisi tällainenkaan tullut mieleen ilman Eeron ammattitaitoa ja huomioita. Ammattimiehet on ammattimiehiä.

Shellin Parlamentissä sitten ilta jatkui ministerin kahvien parissa. Jokaisella maamme huoltoasemalla on varmaan oma kahvirinkinsä tai äijäköörinsä ja niin Lopen Shellilläkin. Mukavia turinoita aamuisin ja usein iltaisinkin ja nyt tänään väkeä enemmänkin paikalla kun vieraana itse liikenneministeri Anne Berner. 61 kahvia ja munkkia ja hieman yli 80 henkeä. Enpä osannut odottaa. Shellin yrittäjäpariskunta Sini ja Joonas Kolehmainen olivat laittaneet kahvipannun kuumaksi ja tuoreita munkkeja tarjolle ja hyvin tekivät siis nekin kauppansa.

Keskustelussa esillä totta kai näiden teiden huono kunto ja huono päivittäinen kunnossa pito. Ministeri kertoi korjausvelkaohjelmasta ja yhtyi tarpeeseen jatkaa sitä myös ensi vaalikaudella. Nyt periaatteessa ensimmäiset rahat menneet vanhojen siltojen korjauksiin ja seuraavaksi pitää päästä itse tiekilometrien kimppuun. 1990-luvulla nämä pienemmät tiet asfaltoitiin vielä noin 15 vuoden välein, mutta nyt aika meidänkin alueella venynyt 30 vuoteen ja osassa Suomea 50 vuoteenkin, jos mitään ei nyt tehdä.

Keskusteluissa esillä myös laajakaistayhteydet ja se miten myös maaseutu täytyy saada toimivien tietoliikenneyhteyksien piiriin. Me olemme Lopella nyt kuntana ryhtyneet tässä toimeen, mutta tarvitaan myös valtion ja operaattoreidenkin mukanaoloa. Hyviä huomiota päivän aikana myös ministeriltä ja toivottavasti tässäkin nyt päästään etenemään koko maan näkökulmasta määrätietoisin askelin.

Mopoautot, liikennemerkit ja niiden kunto ja huolto, nastarenkaat, harrasteajoneuvorekisteri ja museoautot ja autoverokin esillä päivän erikeskusteluissa. Liikennesektorilla tapahtuu siis nyt paljon ja on syytäkin tapahtua sillä tarpeita on monenlaisia ja myös digitalisaatio haastaa ja toisaalta mahdollistaa tätä sektoria kovalla kädellä.

Suuri kiitos vielä kaikille jotka päivän ohjelmaa olitte kanssani rakentamassa ja isännöimässä ja emännöimässä. Olen vakuuttunut, että jokainen mukana ollut ministeriä myöten sai päivän aikana paljon tietoa ja ajateltavaa. Ja mikä hienointa tällaista puoluerajat rikkovaa yhteistyötä politiikka kaipaisi enemmänkin. Toivottavasti esimerkkimme toimii tässäkin tiennäyttäjänä. Yhdessä ja yhteistyöllä.

 

 

 

 

Kommentit