SDP julkaisi oman ilmastolinjauksensa hetki sitten. Siinä SDP haluaa mm. kiristää autoveroa ja kieltää uudet polttomoottorilla varustetut eli käytännössä bensa- ja dieselautot.
Autovero oli muuten ainoa varsinainen liikenteen vero minkä demarit ohjelmassaan erikseen mainitsee. Epärealistisuutensa puolue paljastaa linjaamalla, että ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi Suomeen pitää saada nopealla aikataululla, reilussa kymmenessä vuodessa, peräti 750 000 sähköautoa tai muuta vähäpäästöistä autoa.
Ilta-Sanomissa SDP:n liikennepuolen edustaja Katja Taimela totesi lisäksi, että ”mahdotonta päästöttömään liikenteeseen siirtyminen ei ole, joskin kansalaisille nopea murros tulee takuuvarmasti tarkoittamaan myös epätoivottuja ja ikäviä arkitilanteita sekä liikkumisen hinnannousua”.
750 000 päästöttömän auton tavoite tällaisella aikataululla on kyllä täysin epärealistinen. SDP viittaa esityksessään mm. Smart Energy Transition -hankkeen linjauksiin joissa puhutaan siis yli 600 000 sähköautosta vuoteen 2030 mennessä. SDP kertoo tukevansa Smart Energy Transition hankkeen tavoitteita. Tämä siis lienee demareidenkin ajattelun pohjana. Joten jos kymmenessä vuodessa Suomeen todella haluttaisiin esimerkiksi tuo yli 600 000 täyssähköautoa niin Euroopan tasolla sähköautokannan tulisi olla lähes 110 miljoonaa sähköautoa. Olisiko tämä mahdollista. No ei. Esimerkiksi viime vuonna koko maailmassa valmistui noin 780 000 sähköautoa. Ja pitää muistaa sekin, että Kiinan hallitsemat sähköautotuotannossa tarvittavat harvinaiset maametallit tulevat uuden lain myötä menemään pääosin heidän omille markkinoilleen. Lisäksi tavoite vaatisi valtavat investoinnit sähköverkkoon ja sen latauspisteisiin.
Näin ollen voi hyvin todeta, että demareiden yhtälö on mahdoton.
Toisaalta puolue ei edes itseasiassa ohjelmassaan määrittele mitä he sähköautolla tarkoittavat. Puhuvatko he vain täyssähköautoista (BEV) vai onko tämän määritteen alla myös sähköavusteiset autot (48V) ja ladattavat hybridit (PHEV). Jos näin on niin kokonaismäärä voisi olla hieman realistisempi – ehkä se olisi liikaa sanottu silloinkin. Toki tämä sähköautojen määrittely on tuntunut olevan myös jopa Liikenne- ja Viestintäministeriölle vaikeaa. Puhutaan siis hieman sinne päin.
Bensa- ja diesel-autojen (ICE) kieltäminen on kyllä sitten aivan oma lukunsa. Itseasiassa nykyiset dieselmoottorit eli Euro6:set ovat hiukkaspäästöjen ja typen oksidien osalta jopa bensamoottoreita puhtaampia. NOx-raja on 168 mg/km ja uudet BMW:n ja Daimlerin dieselit saavat RDE-testissä alle 10 mg/km arvot.
Kaveri kertoi hyvin faktan. Eli jos haemme hieman mittakaavaa niin koko maamme henkilöautoliikenne tuotti vuonna 2017 yhteensä 5,9 miljoonaa tonnia hiilidioksidia. Samaan aikaan SSAB:n Raahen terästehdas ja Helsingin Energia HELEN tuottivat yhteensä peräti 20% ENEMMÄN CO2:sta. Siis reilusti enemmän kuin koko maamme keski-iältään 12-vuotias henkilöautokantamme yhteensä. Suhde muuttuisi vielä karummaksi jos saisimme autokantamme uusiutumaan eikä sitä ainakaan auta demarien linjaama autoveron kiristys. Autoveron poisto olisi sen sijaan myös ympäristöteko ja uudistaisi autokantaamme nopeimmin vähäpäästöiseksi.
Tällaisia linjauksia syntyy kun sähköauto lähtee oikein kunnolla keulimaan.
Kannattaa siis tutustua demareiden ilmasto-ohjelmaan. Siinä SDP kertoo tavoitteensa hallitusneuvotteluihin ja tulevaisuuteen liittyen ilmastopolitiikkaan. Tulisi muuten sinullekin aikamoisen kalliiksi tällainen unelmahöttö ja monen kulkeminen pitkien etäisyyksien maassa entistä vaikeammaksi. Ja ne päästöttömyyslinjaukset ovat siis jo itsessään mahdottomia tällä tavalla toteuttaa.
Kannattaa siis laskea kaikki neljä rengasta takaisin tukevasti tienpintaan kiinni.
….
Kello 9.25 ja kohta Puolustusvaliokunnan kokoukseen. Demarien maanpuolustuslinjaukset ja ennen muuta hävittäjäirtiotot hämmentävät edelleen. Tuntuu siltä, että vt.puheenjohtaja Sanna Marin on raivaamassa linjauksia tiukasti vasempaan kaarteeseen. Keskustelu varmasti jatkuu.
….
Lahden junassa matkalla takaisin Helsinkiin.
Tänään töistä ajelin junalla Lahden Messukeskukseen DuuniExpoon. Hämeen Kokoomusnuoret olivat pyytäneet osastolleen ja kun Hanna Puntila ja kumppanit pyytävät niin silloin mennään. Illansuu messuilla jo rauhallisempi, mutta muutama mukava kohtaaminen. Ensin vähän sporttia ja sitten hieman ulko- ja turvallisuuspolitiikka yli puoluerajojen. Oli mukana huomata, että huolemme uskottavasta maanpuolustuksesta jaetaan aika monessa puolueessa ja jos välikysymyksen voisi tehdä oppositiopolitiikasta niin uskoisin, että nyt vähintäänkin keltaista korttia heilutettaisiin demareille. Näyttää siltä, että SDP on luomassa aika rajua jakolinjaa itsensä ja vihervasemmiston sekä muiden välille. Tämä ei ole muuten lainkaan hyvä kehityssuunta kun puhutaan ylivaalikautisesta ulko- ja turvallisuuspolitiikan perinteestä.
Mukavia nuoria myös messuilla ja meidän aktiiviset Kokoomusnuoret olivat ahkeroineet aamusta lähtien osastollamme. Kiitos Hanna, Ida ja kaikki nuoret!
Päivällä puolustusvaliokunnan jälkeen sain vieraakseni Ida-Eveliina Rantalaisen Hyvinkäältä. Ida on meidän eduskuntavaaliehdokkaana sieltä ja olen hieman häntä luvannut auttaa vaalikampanjansa. Tänään kävimme läpi minun kokemuksia kampanjoinnista ja myös hieman eduskuntatyötäkin läpikävimme. Tapasimme Idan kanssa myös Ben Zyskowiczin, ministeri Anne-Mari Virolaisen ja Ilkka Kanervan. Ben lupasi ottaa Idan mukaan legendaarisen Benin Talliin. Sinne ei muuten enää kovin usein kutsuja jaeta.
Mukava tuokio ja kierros Ida-Eveliinan kanssa ja lupasin olla alussa myös koko vaalikampanjamatkan kun tarpeita tai kysymyksiä syntyy. Sovimme myös Pizzaa ja Politiikkaa -illasta Hyvinkäälle! Yhdessä siis olemme enemmän ja olisihan se jo 1990-luvun alun ja Minna Karhusen ajan jälkeen aika saada eduskuntaan myös Hyvinkäältä kokoomuslainen kansanedustaja. Olen myös luvannut olla aika monelle muullekin ehdokkaallemme ympäri Suomen tavalla tai toisella avuksi. Siitä saa itsekin valtavasti ja oppii aina uuttakin ja on se myös minun velvollisuuteni mm. kaiken sen tuen ja avun ja opin jälkeen mitä olen saanut tärkeimmiltäni tukijoiltani Iiro Viinaselta ja Beniltä ja toki monelta kampanjatiimini aktiivilta vuosien saatossa.
Ehdin vielä ennen Lahtea käydä hieman omaakin kampanjaani läpi yhdessä riihimäkeläisen Lilli Lindblomin kanssa. Lilli vetää mun nuorten kampanjaani ja vastaa myös tulevasta Riihimäen Vaalikahvilasta. Askelmerkkejä tänään kohti kevättä.
Täysistunnossa keskustelussa sitten tänään kotouttaminen. Iso kokonaisuus missä maamme ei ole kaikilta osin kyllä onnistunut lainkaan. Itse toivon tässä lisää kyllä toimia ja tärkeää olisi vahvistaa suomenkielen opetusta. Se on keskeinen osa tänne kotoutumisessa vaikka kuinka eläisimme globaalissa maailmassa.