Kevytautoja ei nuorille näköjään oikeasti haluta – jopa yli 40 tonnin hirmuilla 15-vuotias saa kuitenkin ajaa 60km/h

Blogi, torstaina 17.10.2019

Rinteen hallituksen johdolla eduskunta päätti eilen äänestyksen jälkeen perua kevytautot. Eduskunta oli jo päättänyt vuosi sitten ja myös Tasavallan presidentti oli vahvistanut, että nuorille 15-vuotiaille suunnitellut nopeudeltaan 60km/h rajoitetut kevytautot tulevat käyttöön 1.11.2019. Marraskuun ensimmäinen on jo oven takana ja nyt Rinteen hallitus päätti äämestyksellä ottaa ainakin vuoden siirtymäajan laille ja veikkaampana, että vuoden kuluttua liikenneministeri Sanna Marin (sd) tullee esittämään, että kevytautolaki kumotaan kokonaan. Syy haetaan silloin EU-virkamiehen seläntakaa ja vedotaan siihen, että lakia ei muka ollut mahdollista korjata. Näin luulen käyvän ja Vihreät, jotka ovat alusta asti vastustaneet kevytautojen tuloa nuorille ottavat hallituksessa tässäkin selkävoiton keskustasta ja demareiden tuella.

Mutta hulluksi tämän tekee se, että jo nyt nuoret 15-vuotiaat voivat ajella teillämme aikamoisilla koneilla ja myös 60km/h kulkevilla mönkkäreillö. 15-vuotias saa itseasiassa kuljettaa esimerkiksi jopa yli 40 tonnin traktoriyhdistelmää ja vieläpä 60 km/h ja vielä ilman teoria- tai ajo-opetusta. Joulukuussa 2015 eduskunta nimittäin päätti nopeampien tarktoreiden ajokortti- ja ammattipätevyysvaatimuksista. Tässä uudistuksessa alennettiin myös traktorin ajokortin ikärajoja ja poistettiin myös ammattipätevyysvaatimuksia. Nyt siis 15-vuotias nuori saa kuljettaa jopa 60 km/h kulkevaa traktoria (mönkijät ja oheisten kuvien mukaiset ”autot”) jopa perävaunuineen ilman teoria- tai ajo-opetusta. Ja kyse ei siis ole mistään tai pelkästään mistään perinteisistä ”Fergusoneista” ja ”massikoista” vaan monesti henkilöautoakin muistuttavista mönkkäreistä ja pienistä – tai siis kevytautoihin verrattuna todella painavista – ”kuorma-autoista”.

Yli 40 km/h tunnissa, mutta enintään 60km/h, kulkevat EU-tyyppihyväksytyt traktorit pitävät siis sisällä tällaisia oheisten kuvien mukaisia koneita. Traktoriyhdistelmän massa voi jopa ylittää 40 tonnia. Vertailuna voi todeta, että tämä vastaa meidän suurimpien kuorma-autojen massaa. Tällaista peliä ja kuormaa saa siis nuoret 15-vuotiaina ajaa, mutta kevytautoja ei nuorillemme haluta antaa.

Nyt voimassa olevassa luokittelussaha  traktorit siis jaetaan kolmeen luokkaan koon mukaan niin, että luokissa T1a, T2a ja T3a rakenteellinen nopeus saa olla enintään 40 km/h (luokat T1a, T2a ja T3a), mutta luokissa T1b, T2b, T3b jopa 60km/h. Enintään 60 km/h kulkevan traktorin kuljettaminen edellyttää edellä olevan T1b luokan ajokorttia minkä saa siis jo 15 vuotiaana itseasiassa suorittamalla vain teoria- ja käsittelykokeen hyväksytyksi.

MB Unimog on yksi tällainen, käytännössä kuorma-auto, mikä on luokiteltu nyt traktoriksi. Mercedes-Benz osti 1950-luvun alussa Unimogin tehden siitä samalla oman kuorma-autoperheensä osan. Googlella löydätte 15-vuotiaille suunnattuja 60km/h kulkevia vaihtoehtoja Unimogilta, kun laitatte hakusaksi ”Unimog T1b”.

Ehkä kuitenkin kalliimpaa Unimogia houkuttelevampia ovat kaksipaikkaiset ns. side-by-side traktorimönkijät. Yksi varsin mielenkiintoinen vaihtoehto on samaisella T1b-kortilla ajettava eli juurin15-vuotiaille mahdollinen 60 km/h kulkeva Reeper Patton tai Cf Moton ZForce 800 EPS. Nämä siis on käytännössä kuin juuri ”kiellettyjä” kevytautoja vain sillä erolla, että ne on rekisteröity traktoreiksi eli myös vakuutusmaksut ovat huomattavasti autoja edullisemmat eikä vuosikatsastuksia ole. Avomallin lisäksi näistä on saatava myös ns. kopilliset tai hytilliset mallit eli kulku onnistuu myös räntäsateessa ja talvellakin. Hintaa tällaisilla on uutena samaa luokkaa kuin paremmilla mopoautoilla eli noin 16 000 euroa. Muutaman vuoden päästä näitä saa käytettyinä jo sitten paljon edullisemminkin.

Moottori.fi -kirjoitti artikellissaan 18.10.2018, että ”Mopoautoihin verrattuna Pattonin etuja ovat mm. rakenteiden tukevuus, henkilöauton huoltovälit ja nelisylinterisen moottorin tuoma hiljainen ääni ja värinättömyys. Ajamisen kannalta suurin ero on, että nelipykäläisen manuaalivaihteiston käyttö edellyttää kytkimen ja vaihteiden käytön hallintaa henkilöauton tapaan. Mukavuusvarusteisiin kuuluu bluetooth-vastaanotin ja kojelaudan alle sijoitettu subwoofer, joten musiikin kuuntelu älypuhelimen kautta onnistuu ilman lisähankintoja.”

Nyt kun tosiasiassa taitaa käydä niin, että kevytautoja ei tule nyt enkä usko, että tulee vuodenkaan päästä niin varmasti moni nuori ja perhe miettii mopoautoille turvallisempia kulkuvälineitä. Olen myös aikalailla varma, että varsinkin tuollaiset Pattonin tyyppiset mönkkäriautot tulevat yleistymään ja myös eri valmistajat tulevat tyyppihyväksyttämään omia mallejaan 15-vuotiaille sallituiksi 60km/h -kulkeviksi menopeleiksi.

Yksi huoli näissä kuitenkin on ja se liittyy törmäyksiin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa. Niissä onnettomuuksissa kevytautot olisivat olleet paljon näitä kuten myös mopoautoja turvallisempia. Kevytautojen unohtamisen suurimpia häviäjiä ovat siis perheiden ja nuorten lisäksi myös kevyenliikenteen kulkijat.

Mutta itse jatkan työtä turvallisemman liikenteen hyväksi jatkossakin ja en anna periksi kevytautojen perumisenkaan suhteen. Uskon, että maaseudulla ja pienemmissä kaupungeissa syntyy vielä aikamoinen, jätevesiasetuskapinaan verrattava, mekkala jos Rinteen hallitus Marinin johdolla ja Keskustan tukemana tulee vuoden päästä esittämään kokonaan kevytautojen hautaamista.

Eilen nuorten Pizzaa ja Politiikkaa -illassakin tämä asia puhutti. Nuoret olivat pettyneitä ja ihmeissään, että näinkö suomalainen päätöksenteko toimii ja mihin enää voi luottaa. Monilla näistä nuorista oli jo itsellään oikea ajokortti 17-vuotiaana poikkeusluvalla. Pitivät järjestelyä hyvänä sillä näin asuminen maaseudulla ja pienemmissä kaupungeissakin on helpottunut myös harrastuksia ajatellen. Julkinenliikenne kun ei kuitenkaan palvele kuin enintään koulumatkoja jos pian enää niitäkään. Nuoret tarvitsevat uusia tapoja liikkua ja kulkea ja tärkeää, että ne olisivat ainakin mopoautoja turvallisempia.

Näilläkin nuorilla oli alla jo valtavat määrät kilometrejä. Osa oli ajanut kortin opetusluvalla ja pystyneet nostamaan ajomäärät ennen inssiä tuhansiin kilometreihin. Ja olivat tehneet paljon teoria yms. juttuja lisäksi ja osa myös ottanut ajotunteja autokoulusta.

Eduskunnassa tänään aamusta puolustusvaliokunnan kokous ja nyt yksi nuoren taapinen ennen valiokuntavastaavia, ryhmäkokousta ja kyselytuntia.

Pitkä päivä tänäänkin. Kello 22.35 ja kotona. Illalla kävin vielä eduskunnan jälkeen katsomassa Riihimäen Teatterin Pomo -ensi-illan. Ilkka Heiskanen totutun ja tutun hyvä Lars von Trierin tarinan parissa. Ja oli kyllä upea nähdä isolla lavalla myös Riihimäen Nuorisoteatterin Janita Juvonen ja myös Otto Haaparanta. Taitavia nuoria. Riksun teatterissa jälleen hyvä pöhinä päällä.

Riihimäen uuden Teatterin toinenkin ensi-ilta oli siis mainio! Lars Von Trier’n POMO! Olka Horilan ohjaamana.

Pääosan tehnyt Ilkka Heiskanen totutun upea, varma ja hauska. Jokainen ilme ammattilaisen tekemä. Ja liike. Juoni lähti etenemään vauhdilla ja tilanteita riitti. Erityisesti tällä kertaa Heiskasen lisäksi pidin Juha-Pekka Mikkolan molemmista rooleista. Aivan mahtava  venäjän kielen tulkkina ja myös Jorina.

Ja aina olen fanittanut Riihimäen Nuorisoteatteria ja hattua nostan tänäänkin! Mukana RNT:ltä tässä Janita Juvonen ja Otto Haaparanta. Molemmat erinomaisia ja olen varma, että halutessaan heitä odottaa seuraavaksi vieläkin isommat lavat. Kiitos taitavat! Ja erityisesti Janita! Sut on tehty lavalle!

Ja ei voi olla mainitsematta myöskään Maija Siljanderia ja erityisesti hänen tärkeää roolia Rouva Makarovana. Saa nauraa!

Kaiken kaikkiaan onnistunut toinenkin ensi-ilta myös taiteellisen johtajan Olka Horilan käsissä. Nyt on nostetta Riksun Teatterilla! Ja hienoa, että näytökset myös myyneet hyvin.

Kommentit