Keskusta hyväksymässä tiemaksut ja ruuhkamaksut Suomeen – Työmatkalaisille jopa 1500 euron lisälasku vuodessa

Blogi, keskiviikkona 19.06.2019

Hallitusohjelmaan on tehty merkittävä, mutta myös karu kirjaus ruuhkamaksujen käyttöönottamisesta Suomessa. Kirjaus tietynlaisista tiemaksuista tai tietulleista yllätti täydellisesti sillä uskoimme, että Keskusta ei tällaisia Suomeen sallisi. Maksuthan lisäävät merkittävällä tavalla nimenomaan niiden ihmisten kustannuksia joiden on väistämättä pakko käyttää omaa autoa. Ja yhtälöhän vie siihen, että maksajiksi tulevat nimenomaan maaseudun ja pienempien seutukaupunkien asukkaat, joilla ei ole käytettävänä toimivaa tai välttämättä edes minkäälaista julkistaliikennettä. Voisi ajatella, että näistä henkilöistä ainakin osa ajatteli vielä ennen tätä voivansa äänestää keskustaa tulevaisuudessa? Miten tämän jälkeen niin uskon, että eipä enää.

Ruuhmaksujen vaikutus tavallisen kehä III ulkopuolelta tulevan keskivertoautoilijan kukkaroon on nousemassa kuukausitasolla jopa 130 euroon. Tämä tarkoittaisi jopa yli 1500 euron lisälaskua vuosittaisiin menoihin. Laskelman on tehty pääkaupunkiseudun MAL-suunnitelmaansisältyvän HSL:n selvityksen pohjalta.

Rinteen hallitusohjelmaan keskustan kuittauksella kirjattu ruuhkamaksut rankaisisivat siis nimenomaan Uudellamaalla asuvia ja myös meitä Kanta- ja Päijät-Hämeessä asuvia, mutta pääkaupunkiseudulla töissä käyviä tai asioivia. Uudet vihervasemmistohallituksen määräämät tiemaksut kohdistuvat siis noin puoleen aamun henkilöautomatkoista, koska useimmille lyhyille matkoille ei osuisi näitä uusia maksuportteja. Maksu olisi noin 1,5-2 euroa matkaa kohden eli päivässä nelisen euroa. Rajuimmin tiemaksut osuisivat siis kantakaupungin ulkopuolisiin pääkaupunkiseudun talouksiin. HSL:n selvityksen mukaan eniten ruuhkamaksun maksajista asuisi juuri pääkaupunkiseudulla Helsingin ulkopuolella ja Sipoossa. Maksut olisivat tutkitulla hinnoittelutasolla työmatkalaisille keskimäärin siis 670 euroa vuodessa, mutta noin 10 prosentille tiemaksujen maksajista summa olisi yli 1000 euroa vuodessa. Osan kohdalla siis jopa yli 1500 euroa.

Tämän lisäksi Rinteen hallitus on päättänyt kiristää merkittävästi myös bensan- ja dieselin verotusta. Polttoaineiden verotukseen tulee 250 miljoonan euron korotus. Tämä tarkoittaa vähintään noin 5 sentin korotusta bensan ja dieselin hintoihin. Vuositasolla korotus tarkoittaa työhön ajavalle jopa yli 200 euron lisäkustannusta. Tässäkin maksajaksi laitetaan siis maaseudun ja seutukaupunkien asukkaat joilla ei julkinenliikenne ole mahdollisuus ja liikkuminen ja työssäkäynti omalla autolla välttämättömyys. Ihmettelen, että keskusta tällaisen kiristyksen ilman esimerkiksi työnverotuksen vastaavaa alentamista meni hyväksymään.

Ja välillisistä veroista myös asuntojen lämmitystä on SDP:n, Keskustan ja vasemmistoliiton johdolla nyt päätetty verottaa entistä rajummin ja kun tämän kaiken päälle lisäämme sen, että työnverotus (500milj) tulee myös kiristymään niin lasku monelle ihan tavalliselle perheelle tulee olemaan muuten yllättävän raju. Mielenkiintoista nähdä miten tähän keskustan kannattajat tulevat reagoimaan kun uudistuksia ja veronkiristyksiä eduskuntaa ryhdytään tuomaan päätettäväksi.

Eduskunnassa tänään jo käyntiin arki. Puolustusvaliokunnassa ensimmäiset kuulemiset aamusta ja pöydällä Suomen NATOn välinen yhteistyö. Huomioitavaa on sekin, että tässäkään ei muutosta tule vaikka nyt vasemmistoliitto on hallituksessa ja viime kaudella he ja myös demarit aika kärkkäästikin arvostelivat maamme puolustusyhteistyötä NATOn ja Yhdysvaltain kanssa. Yhteistyö siis kuitenkin syvenee ja hyvä niin.

Kommentit