Kokoomuksen kansanedustaja ja Valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen Timo Heinonen on tyytyväinen päätöksestä perustaa maahamme uusi Oy Suomen Rata Ab. Pääyhtiön alle syntyy viisi tytäryhtiöitä hoitamaan eri rautateiden tehtäviä, mutta myös ratojen kehittämistä. Hankeyhtiöihin on lähdössä mukaan suurimmat kaupungit, mutta Heinonen haluaa mukaan myös radan varsien muut kaupungit ja kunnatkin.
-On tärkeä, että esimerkiksi pääradan yhtiöön Helsingin, Vantaan ja Tampereen lisäksi mukaan lähtee ja otetaan myös Riihimäki ja Hämeenlinna, mutta myös pienemmät kaupungit ja kunnat. Hankkeita pitää viedä yhdessä eteenpäin ja huolehtia, että koko radan varsi kehittyy ja parantaa elinvoimaansa, muistuttaa ja ehdottaa Timo Heinonen ja toivoo kaupungeilta aktiivisuutta ja päätöksiä asiassa.
Rautatietoimialan kokonaisvaltaiseksi kehittämiseksi ja suurten raideliikenneinvestointien edistämiseksi päätettiin tällä viikolla perustaa valtion kokonaan omistama osakeyhtiö Oy Suomen Rata Ab ja sille tytäryhtiöt: Hankeyhtiö Suomi-rata, Hankeyhtiö Turun tunnin juna, Kalustoyhtiö, Kiinteistöyhtiö ja Rail Baltica –yhtiö.
-Keravan pohjoispuolelta lähtevä uusi lentorata palvelee niin päärataa kuin Lahden oikorataakin. Minusta olisi perusteltua, että myös Lahden ja oikoradan varren kuntien ääni kuuluisi näissä hankeyhtiöissä. Ja sama varmasti koskee muitakin maamme ratayhtiöitä, toteaa Heinonen.
Kokonaiskustannukset Suomi-pääradalle ja sen osana lentoradalle ovat alustavien arvioiden mukaan noin 5,5 miljardia euroa ja ennustettu matkustajamäärä 6,5 milj. matkaa vuodessa.
-Nyt liikenneministeri Anne Bernerin, valtiovarainministeri Petteri Orpon ja työministeri Jari Lindströmin johdolla tehty ratkaisu on meille pääradan ja oikoradan varren asukkaille tärkeä, mutta laitoin järjestykseen myös hyvin isoja ratahankkeita muutenkin. Huoli esimerkiksi Päijät-Hämeen ohittamisesta Itärataan keskittyen saatiin nyt pois. Nyt keskitytään oikeisiin asioihin oikeassa järjestyksessä, totesi Heinonen.
Suomen valtio siirtää Oy Suomen Rata Ab:n taseeseen yhteensä 100 milj. euron arvosta omistamiaan osakkeita. Emoyhtiö Oy Suomen Rata Ab pääomittaa edelleen Hankeyhtiö Suomi-rataa 16 milj. eurolla. Turun ratahankkeeseen varattiin 10 miljoonaa euroa ja Rail Baltica -yhtiölle 2 miljoonaa. Lisäksi uuteen kalustoyhtiöön 71 miljoonaa.