Kokoomuksen kansanedustaja ja Valtiovarainvaliokunnan liikenne- ja viestintäjaoston jäsen Timo Heinonen on huolissaan keskusteluista yksityisautoilun ympärillä. Heinonen muistuttaa, että kaupungistumisesta huolimatta ja jopa osittain sen takia suuressa osassa maata oma henkilöauto on välttämättömyys.
-Tuntuu, että osalta unohtuu tämän maamme erityispiirteet. Täällä henkilöauto on monelle välttämättömyys ja siksi autoilun pitää jatkossakin olla mahdollista kaikille, toteaa Timo Heinonen.
Heinonen ei ole valmis lisäämään liikenteen kokonaisverotaakkaa enää, mutta uudelleen kohdentamiseen pitää olla valmiutta. Liikenteeltä kerätään jo nyt 7-8 miljardia vuositasolla erilaisina veroina ja tästäkään ei näytä riittävän riittävästi tiestön kunnon takaamiseen.
-Liikenteen nykyisistä verotuotoista pitää löytyä ensi vaalikaudella tämän kauden tapaan rahaa tiestön korjausvelan pienentämiseen. Tarvitaan yhteistä tahtotilaa laittaa tiet kuntoon ja pitää niistä myös huolta talvisin ja kesäisin, vaatii Heinonen.
Heinonen muistuttaa, että tie- ja rataverkon korjausvelan vähentämiseen tulee osoittaa vuosittain vähintään 300 miljoonan euron lisärahoitus. Tämä tarkoittaa tulevalla vaalikaudella vähintään noin 1,3 miljardin euron vuosittaista perusväylänpidon rahoitusta.
-Liikenteen tulee vastata totta kai myös osaltaan päästöjen vähentämiseen. Se ei onnistu SDP:n esittämällä kieltolinjalla vaan kannustimilla. Tässä tehokkain keino on poistaa autovero ja saada näin Euroopan vanhimmaksi pian nouseva autokantamme uusiutumaan vähäpäästöiseksi ja lopulta päästöttömiksi ja myös turvallisemmiksi. Niin kuin Petteri Orpo totesi, autot kuuluvat teille ja näin sen tulee olla jatkossakin, toteaa Heinonen.
Autoveron poisto ensi vaalikauden aikana uudistaisi autokantaa tehokkaasti alentaen niin uusien kuin käytettyjenkin autojen hintoja.
-Verotuotto kertyy kyllä sitä kautta kun autokauppa vilkastuu ja autot ostetaan Suomesta nykyisen vanhojen mm. Saksan ja Ruotsin käytettyjen ulkomaanautojen tuonnin sijaan, toteaa Heinonen.
Liikenteen kokonaisverotuksen tulee Heinosen mukaan tulevaisuudessakin olla sellainen, että oman auton käyttö myös pidemmillä työ- ja muilla matkoilla on mahdollista.
-Kaupungistuminen aiheuttaa sitä, että maaseudulta ja myös kaupunkien seuduilta ei julkinen liikenne enää toimi riittävällä tavalla. Tämä osaltaan myös vaatii oman auton käyttöä vaikka sitten syöttöliikenteenä liitäntäparkkeihin ja raideyhteyksien varteen.