Joululahja junankäyttäjille – Riihimäki–Tampere -välin 60 milj. turvalaitehanke valmistui

Blogi, torstaina 27.12.2018

Osa meuhkaa pääradasta kovalla äänellä. Kova ääni ei kuitenkaan saa tuloksia aikaan vaan lopulta vain teot ratkaisevat. Olen itse keskittynyt tässäkin asiassa vain asioiden hoitamiseen ja teille blogini lukijoillekin kertonut monet kerrat totuuden ja sen miten remontin juna kulkee.

Paljon on tehty jo palasia ja hankkeena osia valmiiksi ja pääradan remontti etenee myös ensi vuonna ja jatkuu kakkosvaiheessa aina vuoteen 2020 asti. Samaan aikaan valmistellaan jo seuraavaa suurremontin osaa eli välityskyvyn parantamista Riihimäeltä Hämeenlinnaan ja sieltä halki Suomen kohti pohjoista. Tavoitteena, että junat kulkevat tulevaisuudessa entistä useammin, nopeammin ja myös aikatauluissaan pysyen.

Joulun alla yksi osa valmistui, kun työn alla ollut Riihimäki-Hämeenlinna-Tampere -rataosan turvalaitteiden uusiminen valmistui. Nämä uudet turvalaitteet tekevät junaliikenteestä sujuvampaa vuosikymmeniksi eteenpäin. Tämäkin suurremontti toteutettiin nykyisen hallituksen päätöksellä osana ns. korjausvelkaohjelmaa. Jättihankkeen kustannusarvio oli 59 miljoonaa ja se toteutui budjetissa ja aikataulussaan. Turvalaittereontti varmistaa nyt sen, pääradan junat ajavat oikeaa nopeutta ja myös sen, että samalla alueella on kerrallaan vain yksi. Hankkeessa oli mukana esimerkiksi Siemensin ja VR Trackin konsortio.

Projektipäällikkö Juha Lehtola totesi uran valmistutta, että ”Aloitimme hankkeen vuoden 2016 alkupuolella ja saimme sen maaliin tämän vuoden joulukuussa. Yleensä näin iso turvalaitehanke veisi vähintään vuoden enemmän. Uskallan väittää, että vastaavaan suoritukseen ei ole kovin moni pystynyt missään päin maailmaa”.

Liikennevirasto totesi tiedotteessaan, että keskeinen tekijä hankkeen onnistumisessa oli kaikkien osapuolien vahva sitoutuminen tavoitteisiin ja yhteistyö yli organisaatiorajojen. Ongelmatilanteissa ratkaisut pystyttiin aina löytämään yhdessä projektin hyvä henki säilyttäen.

VR:n kaukoliikenteen suunnittelujohtaja Juho Hannukainen totesi myös, että ”Riihimäen ja Tampereen välinen rataosa osuu Suomen vilkkaimmalle reitille, joten sen kunto vaikuttaa merkittävästi yli kymmenen tuhannen suomalaisen matkustamiseen päivittäin. Uusien turvalaitteiden myötä häiriöt vähenevät ja liikennöitävyys paranee, mikä sujuvoittaa matkustamista koko pääradalla, vaikuttaen myös jatkoyhteyksiin. Meille junien operoijana on erittäin tärkeää, että juuri näiden ruuhkaisimpien ydinreittien ratojen kuntoon kiinnitetään huomiota.”

Näin siis hieno esimerkki siitä valmiiksi miten tuloksia pääradalla tehdään ja yhteistyöllä projektit saadaan suunnittelusta päätöksentekoon ja päätöksenteosta toteutukseen aikataulussa.

Kiitokset siis kaikille tässäkin urakassa mukanaolleille. Junankäyttäjät kiittävät!

Seuraavat työt jo pääradalla odottavat ja homma jatkuu tauotta myös heti ensi vuonna ja siitä eteenkinpäin. Annetaan junien kulkea 🙂

Muutama välipäivä nyt ennen uutta vuotta. Tänään Hämeen asioita Hämeenlinnassa ja Riihimäelläkin hieman välipäivän työjuttuja.

….

Kello 21.45 ja kotona ja sohvalla. Nyt vielä vähän rauhallisemmin ja mukava, että illalla hieman enemmän aikaa olla vielä kotosalla. Asiat tänään hyvin eteenpäin ja huomennakin sovittuna vain muutama puhelinpalaveri. Muuten saan olla ihan täällä Hämeen sydänmailla.

Kaivoslakiasia kiehuu ja syystäkin. Onneksi nyt yhä useampi heräämässä siihen, että korjausliikkeitä tarvitaan. Ja tuntuu, että aikalailla yhtämieltä ollaan tästä asiasta puoluekentän kaikilla laidoilla. Ja yhdessä näitä on tehty aiemminkin. Nykyinen 2011 voimaantullut kaivoslaki hyväksyttiin eduskunnassa hyvin laajalla yksituumaisuudella äänin 147–13 ja myös mm. koko Vihreiden eduskuntaryhmä äänesti silloin nykyisen Kaivoslain puolesta. Vastaan äänestivät vain muutamat demarit ja muutamat vasemmistolaiset. Vasemmistoliitostakin vastustivat muutosta vain siksi, että he olisivat halunneet jatkaa jopa koneellista kullankaivuutta Lemmenjoella tulevaisuudessakin. Se onneksi uudistuksessa silloin saatiin loppumaan.

Mutta se siitä käsienpesusta eikä muistella sen enempää menneitä. Mutta hyvä muistaa totuus tässäkin keskustelussa myös Vihreiden osalta. Mutta nyt tärkeintä saada enemmistö katsomaan tulevaisuuteen ja tukemaan muutoksia lakiin. Teemmekin kollegani Pauli Kiurun kanssa jo tänään asiasta kirjallisen kysymyksen hallitukselle ja ministerille ja esitämme siinä korjauksia lakiin.

 

Kommentit