Jos halu vastata palveluista on hukkunut, niin VR:n henkilöliikenteen monopolista luovuttava nopeutetusti

Blogi, keskiviikkona 30.11.2016

”Asiakas toiminnan lähtökohtana.”

Tämä on VR Groupin ensimmäinen arvo viidestä jotka ohjaavat yhtiön kaikkea toimintaa. Tai pitäisi ohjata.

Yhtiön tämän vuoden toimissa ensimmäinen arvo on ainakin tuntunut unohtuvan täysin. VR vähensi nimittäin kesällä merkittävästi junavuorojen mm. Hämeenlinnasta ja Riihimäeltä Helsinkiin ja takaisin. Pahimmin supistukset iskivät Hämeenlinnaan mikä menetti 14 päivittäistä vuoroa Helsingin ja Tampereen suuntaan. Eilen Verkatehtaalla kerrottiin, että yhteensä 29 junaa menee Hämeenlinnan ohi pysähtymättä. Riihimäellekin vuorot vähenivät ja tilannetta yritettiin korjata paikallisliikenteellä siinä kuitenkaan onnistumatta. VR:n ns. nopeiksi vuoroiksi muuttamat junat ehtivät kuitenkin kyllä pysähtyä muutaman kilometrin välein niin Tikkurilassa, Pasilassa ja sitten tietenkin vielä Helsingin päärautatieasemalla. Usein olen nimittäin ihmetellyt, että lipuntarkastajakin tulee Helsingistä pohjoiseenpäin lähdettäessä kierrokselle vasta Tikkurilan jälkeen. VR siis ”tarjoaa” ilmaisen matkan IC:llä Helsingistä Pasilaan ja aina Tikkurilaan asti. Koskaan en nimittäin ole lipuntarkastajaa junassa nähnyt. No se on toinen asia.

Hämeenlinnan ohi menee siis 29 junaa.

HHT-akseli eli maamme pääkasvukäytävä Helsinki-Hämeenlinna-Tampere on kuitenkin tunnustettu myös maamme hallituksen toimesta keskeisimmäksi kasvun ja elinvoiman vyöhykkeeksi maassamme. Alue sai myös ensimmäisenä ns. MAL-sopimuksen millä tähdätään yhdessä valtion ja alueen tai radan varren kuntien ja kaupunkien kanssa uusien työpaikkojen ja asuntojen aikaansaamiseen. Nyt samaan aikaan valtion omistama VR ei tätä kehitystä halua tukea ja käytännössä vuorojen vähennykset ovat tehneet jo monen ihmisen asumisen niin Riihimäellä ja Hämeenlinnassa mahdottomaksi. Kaupungeista nimittäin useat kulkevat tai kulkisivat päivittäin töihin ja opiskelemaan pääkaupunkiseudulle. Nyt ensimmäiset perheet ovat jo muuttaneet pakotettuna pois Hämeenlinnasta. Työssäkäynti ei ole enää ollut mahdollista paikkareilla, taajamajunilla, ja useilla vaihdoilla. Alueen kunnista kaikkien väestönkasvu on pysähtynyt ja kääntynyt laskuun.

Joulukuussa on tarkoitus kuulemma VR lisätä taajamajunavuoroja Helsinki-Tampere välille, mutta eihän se oikeasti työssäkäyville ole näillä matkoilla ja vaihdoilla mikään oikea ratkaisu. Paikkarilla kuljetaan lyhyt matka ei sataa tai kahtasataa kilometriä. Ymmärrän.

Nyt esille on noussut myös se, että ne harvat junat mitkä vielä Hämeessä ehtivät (stoppi vie muutaman minuutin) pysähtyä ovat niin täynnä että junissa ei kaikille ole istumapaikkoja tai kaikki ei mukaan mahdu. Varmaan pian tähän joutuu viranomaisetkin puuttumaan jo turvallisuudenkin takia.

Nyt siis näyttää siltä, että VR ei halua tai pysty vastaamaan sille annettuun erityistehtävään. VR:n monopoliasema pitää siis nostaa keskusteluun halutaan tai ei. Itse olen pitkään yrittänyt pitää VR:n puolta, mutta nyt mitta on täysi.

Radanrakentaminen ja kunnossapitohan ovat olleet avoimia kilpailulle jo vuodesta 2005 ja pari vuotta myöhemmin 2007 myös tavaraliikenne avattiin kilpailulle. Viime vaalikaudella vuonna 2013 VR sai kuitenkin vielä lisäaikaa yksinoikeudelle hoitaa kaukojunien henkilöliikennettä. VR:n yksinoikeus jatkuisi siis aina vuoden 2024 loppuun asti LVM:n ja VR:n välisellä sopimuksella. EU-komission neljäs rautatiepaketti eli Railway Package 4 edellyttää lopulta kuitenkin rautateiden kansallisen henkilöliikenteen avaamista kilpailulle. Liikenne- ja viestintäministeriöstä monopolin eli yksinoikeuden jatkoa perusteltiin VR:n palvelutason säilyttämisellä. Miten VR on nyt sitten tähän vastannut – karsimalla junavuorojaan rajulla kädellä.

Minusta annettu yksinoikeusasema ja erityistehtävä edellyttää VR:ltä asiakaslähtöisyyttä yhtiön arvojen mukaisesti, mutta myös vahvaa yhteiskuntavastuuta ja toimivaa sekä täsmällistä liikennöintiä. Valitettavasti tämä ei nyt toteudu.

ce602e9f-8dfe-45a3-a7fa-00651b8ca18f-1453-0000026a9901686e_tmpJo vuosi sitten syksyllä asiasta vastaava Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) totesi HS:n Studio Kulmapöydässä, että VR saattaa saada kirittäjän henkilöliikenteeseen jo ennen vuotta 2024. Nyt näyttää siltä, että tämä on enemmän kuin perusteltua. Olen vakuuttunut, että joku yhtiö haluaa huolehtia myös hämeenlinnalaisten ja riihimäkeläisten sujuvasta matkustamisesta työn ja kodin välillä. Myös opiskelijoille sujuvat ja riittävät nopeat junavuorot ovat elinehto.

Nyt on pakko nostaa kissa pöydälle ja junat raiteille.

….

Kiitos Sotiemme Veteraaneille ja Lotille!

Tänään jälleen yksi tunteikas aamu. Olen halunnut kansanedustajavuosieni aikana aina osallistua marraskuun viimeisenä päivänä pieneen muistohetkeen Suomen Marsalkka Mannerheimin ratsastajapatsaalla. Tänään siis kuluneeksi tasan 77 vuotta siitä hetkestä kun talvisota syttyi. Paikalla tänäänkin vielä muutama veteraani ja yksi talvi- ja jatkosodan lottakin.

Muistohetken vahvin tunnelma oli käsillä silloin kun Kaartin Soittokunnan saattomusiikin myötä lähetimme seppeleet Sankarihautausmaalle.

….

3fe33edf-e110-4089-97e9-623844fbbd8b-1453-0000026a760d558d_tmp 98844ad0-5ba0-49ae-832b-607ad897aa70-1453-0000026a89044e9e_tmpLopen Lukion nuoria vieraanani.

Päivällä sain vieraakseeni myös kotikuntani Lopen Lukion abit. Lukiomme nousi jälleen lukioiden tulosten perusteella ylivoimaisesti Hämeen parhaimmaksi ja laadukkaimmaksi lukioksi ja koko maassakin 14. parhaaksi. Pieni ja pippurinen on myös siis laadukas ja tehokas. Onnea ja kiitos vielä lukiomme rehtorille Vilho Ylöselle ja opettajille ja erinomaisille nuorille. Tämänkin päivän porukka parasta a-ryhmää ja aktiivisia ja osallistuvia nuoria. Tykkäsin.

696a0649-fbc6-426f-ae4d-f06fcf5535cf-1453-0000026d5ec6e264_tmp 593d65cf-ace2-4a9e-8e79-371c42478d7c-1453-0000026d692e37db_tmp 97216c00-d2f0-405e-9c0e-3c850cff8b74-1453-0000026d74fda86c_tmp 72c7bb65-7e19-41c3-92e6-37c2125ee787-1453-0000026d8be0f590_tmp b7873466-c66f-4ba5-bd85-564099fe8124-1453-0000026d9b8eacd8_tmpTänään ei valiokuntanikaan kokoontuneet joten käytin hetken päivästä myös Studia Messuilla. Kokoomusnuoret jälleen näyttävästi mukava oppilaitos- ja opiskelijamessuilla ja väkeä osastolla todella paljon ja myös uusia jäseniäkin liittyi mukaan päivän mittaan.

Hienoa duunia Kokoomusnuoret!

Messukeskuksesta sitten eduskuntaan ja työlounas avustajani kanssa ja istunnon kautta RAY-talolle pitkään illan kokoukseen.

Niin ja Riihimäeltä myös tänään järkyttäviä uutisia nuorten tyttöjen suunnittelemista koulusurmista. Poliisi onneksi pystynyt estämään surmat. On hyvä, että pieniinkin vihjeisiin ja huhuihin puuttuu itsekukin matalalla kynnyksellä.

Nyt asiassa on hyvä antaa viranomaisille työrauha ja myös antaa kaikille joita asia koskettaa ja on todennäköisesti myös järkyttänyt kaikki apu ja tuki. Tilanne on järkyttävä myös varmasti nuorten perheille ja läheisille. Hienotunteisuutta kaikilta.

Kello 21.54 ja hetki sitten RAY:n hallituksen avustusjakokouksesta kotiin. Puoli kolmelta aloitimme puheenjohtajistolla ja sitten kolmesta eteenpäin hallituksen kokouksessa ensimmäinen paksu mappi avustushakemuksia läpi. Työ siis vielä kesken eli tämän iltapäivän ja illan kokous ei riittänyt. Tänään siis 5,5 tuntia ja ensi viikolla jatkamme.

Mielenkiintoinen ja monipuolinen päivä ja huomenna luvassa toinen samanlainen, mutta erilainen. Tykkään työstäni.

Kommentit