Yhtenä viimeisenä vuoden 2018 päättämästämme liikennepaketista valmistuu nyt Herajoen VT3:sen eli Helsinki-Tampere -moottoritien liitäntäpysäköinti. Hankkeen valtionrahoitus oli osana neuvottelemaani joulun 2018 liikennepakettia ja tämä tärkeä urakka nyt niistä viimeisenä maaliin. Liitäntäpysäköinti Riihimäen Kormun -liittymään Herajoelle moottoritien rampin läheisyyteen oli yhteisrahoitushanke Riihimäen kaupungin ja valtion välillä ja siksi tästä pitää lähettää kiitokset myös Riihimäen kaupungille ja sen päättäjille.
Herajoen Kormun -liittymän Liitäntäpysäköinti tehtiin uudenlaisella painumiseen perustuvalla tekniikalla eli edellistalveksi paikalle kasattiin perustusmaat painumaan. Näistä sitten menneen kesän aikana rakennettiin painuneelle pohjalle ajanmukainen liitäntäpysäköinti. Alueelle tuli asfaltoitu parkkipaikka autoille, mutta myös lukittavat ja osittain katoksellinen suoja myös polkupyörille. Lisäksi liitäntäpysäköinnin infraan kuuluu myös kaupunkiliikenteen bussipysäkki eli tästä liitäntänä pääsee myös sujuvastia kaupungin joukkoliikenteen kyytiin. Ja tietenkin moottoritien rampin pysäkeiltä sitten pikavuoroihin kohti Helsinkiä, mutta myös Hämeenlinnaa ja Tamperetta.
Tämän hankkeen yksi esille nostaja olikin aikanaan Lopen Launosissa asuva Antti Niemi. Launosten alueelta nimittäin monet pendelöivät kuten Lopelta yleensäkin juuri tätäkin kautta PK-seudulle. Nyt autoille hyvät parkkipaikat ja tästä voi sitten hypätä bussiin tai vaikkapa koota väkeä kimppakyytiin.
Liityntäpysäköintejä rakennetaan pääasiassa raideliikenteen saattoliikenteen käyttöön, mutta kasvavassa määrin myös näin bussiliikenteen ja kimppakyytienkin hyödynnettäväksi. Niiden tarkoituksenahan on nimenomaan lisätä joukkoliikenteen käyttöä tarjoamalla mahdollisuus käyttää joukkoliikennettä myös niille, jotka voivat tulla pysäkille vain omalla autolla tai polkupyörällä esimerkiksi etäisyyden tai liityntäliikenteen puutteiden takia. Maaseudulla ja seutukaupungeissa tilannehan on juuri näin.
Näin siis viimeinen hankkeista maaliin. Eduskunta päätti siis tämän rahoituksen jo joulukuussa 2019 ja silloin esityksestäni liitäntäpysäköinnin rakentamiseen varattiin 200 000€. Kun myös Riihimäen kaupunki näytti hankkeelle vihreää valoa niin tätä päästiin toteuttamaan ja nyt homma valmis. Ei muuta kuin turvallisia työmatkoja kaikille!
Tässä vielä yhteenvetona nuo kaikki vuoden 2018 liikennepaketin hankeet yhteenvetona blogista 12.11.2018: ”Hämeen liikenteelle hyvä potti – Sorateita kuntoon, asfalttiteille uutta pintaa, riista-aitaa ja Riihimäen liitäntäpysäköinti”.
….
Kello 16.26 ja ihmeellisen aikaisin tänään jo takaisin täällä Hämeessä. Täysistunnossa nostin tänään esille talousasioiden yhteydessä yritystukien tilanteen mm. elokuvateattereiden ja muiden liikevaihdoltaan isompien yritysten osalta. Hallitus on jostain syystä halunnut tehdä näihin tukiin liikevaihtorajat ja tukikaton ja vedonnut siihen, että EU on tämän määrännyt. No, tosiasiassa EU on jo omia rajojaan tarkistanut 13.10.2020 antamallaan päätöksellä, jossa tukikatto on määritelty 3mE (tuki kiinteille kustannuksille), mikäli yritys on menettänyt vähintään 30% liikevaihdostaan. Pyysin valtiovarainministeri Matti Vanhasta selvittämään tätä asiaa ja korjaamaan hallituksen päätöstä EU:n muiden maiden kanssa samansisältöiseksi. Nostin myös keskusteluun Lapin matkailun tukalan tilanteen ja itseasiassa koko matkailu- ja ravintola-alan sekä tapahtuma-alan vaikean tilanteen. Puhuin myös hoito- ja hoiva-alan yritysten ahdingosta eli kyllä tässä vielä tehtävää riittää.
Eduskunnassa tänään myös valtiovarainvaliokunnan kokous ja sitten vedin meidän vaihtoehtobudjetin työryhmän. Senkin deadlinet alkavat lähestyä ja pikku hiljaa täytyy vetää lankoja yhteen. Vastuullinen ja hyvä siitä tulee.
Nyt taidan lähteä kunnantalolle verenluovutukseen. Koronan takia normaali kuusi kertaa vuodessa luovutustahtini on nyt hieman sakannut, mutta tänään onneksi pääsen käteni ojentamaan.