Hämeenlinnan ja Riihimäen tärkeää lähteä mukaan ratayhtiöön

Kynästä, maanantaina 04.02.2019

Loppuviikosta saimme lopulta julkiseksi päätöksen Oy Suomen Rata Ab:n perustamisesta. Se, että asiasta ei voitu keskeneräisenä kertoa sai aikaan turhiakin huolia ja huhuja. Osa oli jo syyttämässä, että päärata on unohdettu ja edunvalvonta on pettänyt. Ei tietenkään ollut. Kaikille on ollut koko ajan selvää, että päärata on nimensä mukaisesti maamme päärata, mutta nyt tiesimme, että jopa yli 5 miljardin euron hanketta ei ole mahdollista toteuttaa valtion verovaroin budjetista vaan jättihanke pitää saada liikkeelle toista tietä. Tätä varten valmisteltiin ratojen hankeyhtiö.

Rautatietoimialan kokonaisvaltaiseksi kehittämiseksi ja suurten raideliikenneinvestointien edistämiseksi perustetaan valtion kokonaan omistama osakeyhtiö Oy Suomen Rata Ab ja sille tytäryhtiöt: Hankeyhtiö Suomi-rata (päärata), Hankeyhtiö Turun tunnin juna, Kalustoyhtiö, Kiinteistöyhtiö ja Rail Baltica –yhtiö. Näin siis pääradan suunnittelua ja remontin ja perusparantamisen seuraavia vaikeita 2022 eteenpäin tulee viemään oma hanke yhtiö ja tähän valtio osoitti samalla 16 miljoonan euron pääomituksen.

Pääradan hankeyhtiöön ovat jo ilmoittautuneet mukaan Helsinki, Vantaa ja Tampere. Kaupunkien sitoutuminen onkin edellytys hankeyhtiöiden perustamiselle. Nyt onkin erittäin tärkeä, että tässä on mukana myös Hämeenlinnan ja Riihimäen kaupungit. Pitää olla niissä pöydissä missä sitten päätöksiä tehdään. Olen myös esittänyt, että radan varren pienemmät kaupungit ja kunnat voisivat lähteä mukaan myös yhdessä. Janakkalan, Hattulan ja Hausjärven ääni pitää kuulua töitä suunniteltaessa ja toteutettaessa.

Suomi-rata pitää sisällään pääradan laajan kehittämisen ja sen osana niin lentoradan kuin yhteyksien nopeuttamisenkin. Kokonaiskustannukset ovat alustavien arvioiden mukaan noin 5,5 miljardia euroa ja ennustettu matkustajamäärä 6,5 milj. matkaa vuodessa.

Lentorata lähtee Keravalta lentokentälle. Näin tämä palvelee koko Suomea ja myös Lahdesta Oikorataa tulevia junia. Ja samaan aikaan pitää saada lisäraidekapasiteettiä Riihimäeltä Hämeenlinnaan ja siitä pohjoiseen Tampereen kautta. Pääradan toimivuus on koko maamme menestyksen kannalta ensiarvoisen tärkeää.

Nyt liikenneministeri Anne Bernerin, valtiovarainministeri Petteri Orpon ja työministeri Jari Lindströmin johdolla tehty ratkaisu on meille pääradan varren asukkaille hyvä. Kun päärata saadaan näin kuntoon ja ruuhkapaikat avattua niin raiteille mahtuu tulevaisuudessa myös lisää junia ja enemmän vuorojakin.

Timo Heinonen
Kansanedustaja
Liikennejaoston jäsen

Kommentit