Eikä kukaan jäänyt kaipaamaan – Metsärata haudataan ja panostukset palautetaan pääradan kehittämiseen

Kynästä, tiistaina 20.06.2023

Eikä kukaan jäänyt kaipaamaan – Metsärata haudataan ja panostukset palautetaan pääradan kehittämiseen

Pääministeri Petteri Orpon (kok.) hallitusohjelma julkistettiin kesäkuun puolivälissä. Hämeessä moni etsi ensimmäisten joukossa sen mitä olimme neljän puolueen kanssa kirjanneet sinne Suomirata Oy:stä ja sen ns. metsäratahankkeesta ja toisaalta miten linjasimme nykyisestä pääradasta. Pidimme lupaamamme ja Hämeessä kirjaukset aiheuttivat tyytyväisyyttä. Maakuntajohtaja Toni K. Laine kertoi Facebook-päivityksessään ”ottavansa lasin kuohuvaa”.

Orpon I hallituksen hallitusohjelmassa onkin yksiselitteisen selkeät kirjaukset Helsingistä pohjoiseen menevistä raidehankkeista. Päärataa kehitetään jälleen jatkossa vain nykyisessä Helsinki-Riihimäki-Hämeenlinna-Tampere jne. -ratakäytävässä. Tähän varataan merkittävä yli 500 miljoonan euron lisärahoitus. Pääradan välityskykyä parannetaan investoinnein Helsinki–Tampere-välillä ja lisäksi toteutetaan kaksoisraiteen rakentaminen Oulu–Liminka-välille ja sähköistetään Tornio–Kolari-väli. Päärataa siis kehitetään jatkossa Väyläviraston toimesta panostamalla radan kehittämiseen niin etelässä kuin pohjoisessa. Suomirata Oy:n ns. metsäratasuunnitelmat siis haudataan ja linjausvaihtoehdot pyyhitään kartoista pois. Suomi-radan valmistelu siis keskeytetään ja jäljellä olevat varat palautetaan omistajille.

Viemme kuitenkinkin luvatulla tavalla eteenpäin lentoratahanketta. Uusi Keravalta Helsinki-Vantaan lentokentälle erkaneva noin 30 kilometrin mittainen lentorata on nimittäin maamme kilpailukyvyn ja toimivuudenkin kannalta tärkeä. Varaamme siis valtion osalta määrärahat osana investointiohjelmaamme lentoratahankkeen suunnitteluun ja valmistelemme sen toteuttamispäätöksen. Lentoratahankkeen edistämiseksi perustetaan yhtiö, jossa omistajina voivat valtion lisäksi olla myös kunnat.

Hallitus tekee kaiken kaikkiaan siis mittavat panostukset rautatieverkon kehittämiseen. Pääradan lisäksi Helsinki-Turku -raideyhteyttä parannetaan rakentamalla Espoo–Salo-oikorata ja parantaen Salo–Kupittaa-yhteysväliä. Lisäksi Savonradan nopeuttamiseen ja perusparannuksiin sekä Karjalanradan kehittämiseen tehdään panostuksia osana investointiohjelmaa. Ns. Rantaradan elinvoimaisuus varmistetaan radan perusparannushankkeella.

Kaiken kaikkiaan pääministeri Petteri Orpon hallitus toteuttaa vaalikauden aikana neljän miljardin euron investointiohjelman, jolla rakennetaan kestävän kasvun edellytyksiä koko Suomelle vuosikymmeniksi tästä eteenpäin. Investointiohjelmamme koostuu merkittävistä panostuksista työvoiman liikkuvuuden, vientivetoisen teollisuuden ja elinkeinoelämän kannalta tärkeisiin väylähankkeisiin, mutta ennen muuta rapautuvan tiestön korjausvelan purkuun.

Nyt työnsä päättäneen pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituksen kaudella nimittäin tiestömme korjausvelka kääntyi jälleen rajuun kasvuun ja on nyt uusissa ennätyslukemissa. Tiestön korjausvelan umpeen kuromiseen osoitammekin nyt 520 miljoonan euron lisärahoituksen ja lisäksi MAL-sopimusten mukaisiin kehittämishankkeisiin lähes 800 miljoonaa euroa. Koko investointiohjelma rahoitetaan valtion omaisuuden myynnistä kertyvillä tuloilla, joten investointimenot eivät lisää valtion velanottotarvetta hallituskauden aikana.

Näillä panostuksilla pystymme osaltamme varmistamaan, että koko maamme pysyy elinvoimaisena. Meidän pitää saada tavarat liikkumaan, mutta myös ihmisten arki sujuvammaksi niin raiteilla, kuin teilläkin. Kokoomuksen, perussuomalaisten, kristillisdemokraattien ja RKP:n yhteinen hallitus vastaa tähän. Tehtävää riittää, mutta pidetään Suomi liikkeessä.

Timo Heinonen
kansanedustaja (kok)

 

 

Kommentit