Autoilulta ei ole mahdollista kerätä nykyistä enempää veroja – Autoverosta luopuminen on ympäristö- ja liikenneturvallisuusteko

Blogi, sunnuntaina 17.02.2019

SDP esittää omassa ilmasto-ohjelmassaan, että polttomoottoriautojen kieltämiselle tulee laatia aikataulu seuraavalla vaalikaudella. Esitys on järjenvastainen maassa missä autokanta on yksi Euroopan vanhimpia ja autovero jarruttaa tehokkaasti sen uusiutumista. Myöskään tällaiseen julistuksenomaiseen kieltoon ei ole mitään syytä eikä järkeäkään mennä ennen kuin on tiedossa millaisella aikataululla autonvalmistajat pystyvät tarjoamaan enintään nykyautojen hintaisia sähköautoja kuluttajille. Olisi järjetöntä tehdä päätös mikä voisi käytännössä tarkoittaa sitä, että tarjolla ei olisikaan kuin muutama vaihtoehto ja sen tiedämme mitä tämä tarkoittaisi ns. ainoiden hyväksyttyjen autojen  hinnoille.

Isossa osassa maata ei pärjää ilman omaa autoa. Autot kuuluvat meille ja teille! On hullua puhua bensa- ja dieselautojen kieltämisestä tällaisessa tilanteessa ja maassa.
Mutta poistetaan autovero ja laitetaan autokanta uusiutumaan. Se on paras ilmastoteko ja myös liikenneturvallisuus paranee.

SDP:n linjaus kuuluu sanatarkasti, että ”Seuraavalla hallituskaudella tulee laatia aikataulu uusien polttomoottoriautojen kieltämiseksi henkilöliikenteessä ja biopolttoaineisiin siirtymiseksi raskaassa liikenteessä. Lisäksi on otettava käyttöön riittävät taloudelliset ohjauskeinot sähköautokannan kasvattamiseksi ja panostettava latausinfrastruktuurin kehittämiseen.”

Maassamme on liikennekäytössä noin 2 700 000 henkilöautoa. Näistä vain noin 2 000 on täyssähköautoja. Kaikkien autojen keskimääräinen arvo on noin 3600 euroa.  Keskimääräinen teillämme päivittäin kulkeva henkilöauto on jo lähes 12 vuotta vanha. Romutettuna rekisteristä poistettujen henkilöautojen keski-ikä on nyt jo lähes 21 vuotta. Maamme autokanta on siis todellakin Euroopan vanhimpia ja pohjoismaiden vanhin. Norjassa ja Ruotsissa henkilöautojen keski-ikä on noin kymmenen vuotta ja Tanskassa jopa alle 9 vuotta. Kymmenen viime vuoden aikana olemme henkilöautoliikenteessä siirtyneetkin näin Itä-Euroopan maiden sarjaan pohjoismaisesta seurasta.

SDP:n esitys on siis täysin epärealistinen. Järkevämpää on edetä tietä missä nykyinen autokanta palvelee osaltaan, mutta tekee sen puhtaaminen. Polttoaineissa tämä tapahtuu esimerkiksi siirtymällä asteittain fossiilisista uusiutuviin. Polttoaineiden jakelijoiden velvoitetaan lisäämään fossiilisten polttoaineiden eli bensan ja dieselin sekaan entistä enemmän uusiutuvaa biopolttoainetta. Tässäkin maltti on valttia sillä tuotantokapasiteetti on rajallinen ja sen lisääminen nopeasti myös kallista. Uskoisin, että pian kehitetään uusiutuva bensiini mitä voidaan käyttää 100-prosenttisena nykyisissä bensamoottoreissa.

Tulevaisuudessa myös raskasliikenne ja bussit tulevat varmasti kulkemaan sähköllä, vedyllä, biokaasulla ja uusiutuvalla dieselillä. Mutta tässäkin kehitys vie oman aikansa ja pitää huolehtia, että tie on vakaa ja tasainen myös kuljetusalan kustannusten ja muunkin näkökulmasta. Kielloille ei ole todellakaan vielä mitään syytä eikä mahdollisuuttakaan.

Liikenteen päästöjen nollaamiseksi ei ole mitään moottoritien ohituskaistaa. Liikenteen kokonaisverorasitusta ei ole mahdollista enää kasvattaa, mutta uudelleen kohdentaa sitä voi. Tällöin esimerkiksi auton ostoa ja autokannan uusiutumista vähäpäästöiseksi ja entistä turvallisemmaksi rajoittavasta autoverosta luovuttaisiin. Tämä pitäisi tehdä jo ensi vaalikaudella esimerkiksi 4-6 vuodessa porrastaen. Tämä laskisi niin uusien kuin vanhojenkin autojen hintoja ja toisi liikenteeseen vähäpäästöisiä ja yhä enemmän myös päästöttömiä autoja. Kokoomus esittääkin ympäristö- ja ilmasto-ohjelmassamme autoverosta luopumista.

Mutta nyt ei siis pidä hölmöillä. Pitkien etäisyyksien maassa tarvitaan jatkossakin omia henkilöautoja ja myös niillä kulkeminen tulee olla jatkossakin mahdollista ja kannattavaa. Autot kuuluvat teille. Mutta samaan aikaan on tärkeää kehittää myös tieverkkoa ja ylläpitää sen kuntoa. Elinvoimainen Suomi nojaa nimittäin toimiviin tie- ja rautatieverkkoihin jatkossa entistä enemmän ja myös kolmantena nopeisiin tietoliikenneverkkoihin. Paikasta riippumattoman työnmäärä tulee kasvamaan ja silloin on tärkeää, että tieto kulkeen valokuiduissa ja muissa vastaavissa läpi Suomen nopeasti ja häiriöittä.

Itse siis sanon ei SDP:n esittämälle edes uusien polttomoottori- eli bensa- ja dieselautojen kiellolle. Sellaiseen ei Suomessa ole mahdollisuutta eikä edes järkeä vielä pitkään aikaan. Enkä itse tule koskaan hyväksymään sitä, että esimerkiksi vanhojen polttomoottoriautojen museo- ja harrasteautojen eikä muidenkaan käyttöä kiellettäisiin.

Ehdin kierrokselta kotiin ajoissa ja upeaan Kosketa -konserttiin. Kontrabassotaituri Jiri Parviainen yhdes poikansa Aleksi Parviaisen (laulu) ja Timo Koskisen (piano) kanssa tarjoili Fallesmannissa upean konsertin. Taidokasta musisointia ja tunnelmaa laidasta laitaan. Ja on se totta, että kun sanat loppuvat niin musiikki alkaa. Näin Jiri konserttiaan kuvasi.

Ja kuulemma kesäksi tulossa Kontrabasson mestarikurssille jotain aivan ennenkokematonta Lopelle ja sellaista missä musiikin kanssa sulassa sovussa soi loppilainen erämaaluonto. Jään odottamaan ja kerron lisää kun saan.

Tänään päivällä lounas Turengin uudelleen avatulla Wanhalla Asemalla. Valtavasti väkeä kakkubuffaa nauttimassa ja myös meitä pikkusuolaisenkin syöjiä. Mukavat keskustelut Frankin Karoliinan ja Vekan Tapsan kanssa ja sitten matka jatkui. Tänään Riihimäki, Janakkala ja Loppi ja huomenna jatkuu.

Huomenna alkaa myös uusi kiertueemme Kansanedustajien Kyselytunnit lukioissa ja mukana tässä kanssani Tarja Filatov ja Aino-Kaisa Pekonen ja illalla sitten vielä Hämeenlinnan Pizzaa ja Politiikkaa -nuorteniltamme. Ja mahtuuhan päivään totta kai myös Hämeen maakuntahallituksen kokous ja monenlaista muitakin. Kellonympäripäivä siis jälleen kalenterissa.

 

 

Kommentit