Anna sen soida – Torviprotesti autoilijoiden kuritusta vastaan

Blogi, keskiviikkona 02.09.2020

Harvoin saan niin paljoa palautetta, kun nyt olen saanut Marinin hallituksen jatkuvista toimista liikenteen kurittamiseksi. Elokuun alussa keskustalaisen valtiovarainministeri Katri Kulmunin esittelystä bensan ja dieselin polttoaineverot nousivat koko 2000-luvun suurimmalla korotuksella. Samaan aikaan hallitus suunnittelee jo ensi vuodelle puhtaimpien dieseleiden verotuenleikkausta. Tämä iskisi siis mm. 100% tähteistä ja jätteistä tehdyn suomalaisen MyDieselin -hintaan ja luonnollisesti myös kuljetusala kärsisi tästä parafiinisen dieselin verotuen leikkauksesta rajusti. Ja ei tässäkään vielä kaikki. Samaan aikaan keskustan hyväksymänä Suomessa ollaan käyttöönottamassa ruuhka- tai tiemaksuja, jotka nekin kaatuisivat isolta osin maaseudulla ja seutukaupungeissa asuvien työmatkalaisten ja lapsiperheiden maksettavaksi ja samaan nippuun voi vielä nostaa nykyisen valtiovarainministeri Matti Vanhasen väläytyksen siirtyä liikenteen verottamisesta kilometripohjaisiin laskutukseen.

Viestejä on siis tullut paljon ja kaikissa ollut sama perussävy:

Nyt riittää.

Olen itsekin samaa mieltä. Liikenteeltähän kerätään jo nykyisellään vuositasolla noin 8 miljardia euroa erilaisia veroja ja maksuja. Tästä vain murto-osa kuitenkin palautuu ns. liikenteelle eli mm. teiden kunnossa pitoon ja liikenneinfran kehittämiseen. Rahaa siis todella olisi jos vain sitä haluttaisiin käyttää teiden uudelleen asfaltoimiseen myös maaseudulla ja kantatieverkolla, mutta näin ei haluta edes nyt koronalaman keskellä jolloin olisi enemmän kuin järkevää nostaa teiden asfaltointimäärät 1990-luvun laman tapaan vähintään 6000 kilometriin vuositasolla. Se loisi työtä lyhyellä aikavälillä, mutta ennen muuta pitkällä aikavälillä, kun koko maa pysyisi elinvoimaisena ja kulkeminen ja kuljetuksetkin toimisivat maaseudulla ja myös poikittaissuuntaisesti läpi koko Suomen maan.

Autoilijoiden ja liikenteen maksutaakan jatkuvalle kiristämiselle halutaan nyt stoppi. Tätä varten onkin syntynyt yhteinen liike ja protesti. Tänään syyskuun 2. päivänä annetaan torvien soida. Autot kiertävät liikenteen omassa mielenilmauksessa Helsingissä Eduskunnan lähettyvillä kello 13-14.30. Samaan aikaan on mahdollista myös kertoa samaa viestiä ympäri Suomen. Itsekin haastoin väkeä somessa mukaan, kun Marinin hallituksen rajut polttoaineveron korotukset tulivat julki. Vastaus oli yksiselitteinen ja nyt onkin hyvä näyttää se vastaus myös keskustalle ja koko Marinin hallitukselle.

Torviprotestin vaatimus on selvä:

– 1.8.2020 VOIMAAN ASTUNEET POLTTOAINEVERON KOROTUKSET ON PERUUTETTAVA.

– SUUNNITELMISTA RUUHKAMAKSUJEN, TIETULLIEN JA KILOMETRIVEROJEN KÄYTTÖÖNOTTAMISESTA ON LUOVUTTAVA.

– MITÄÄN KOROTUKSIA LIIKENTEESTÄ KERÄTTÄVÄÄN KOKONAISVERO KERTYMÄÄN EI TULE TEHDÄ TÄMÄN HALLITUSKAUDEN AIKANA.

Itse arvostan erityisen paljon sitä, että tämä mielenilmaus ei ole minkään puolueen tai ammattiyhdistysliikkeen tilauksesta masinoima vaan syntynyt puolueista sitoutumattoman protestina jatkuvaa liikenteen verotuksen kiristämistä vastaan. Huolemme on siis yhteinen ja se ei tunne puoluerajoja eikä muitakaan rajoja.

Tähän mielenilmaukseen menen itsekin. Haluan antaa täyden tukeni suomalaiselle autoilevalle kansalle. Jos me emme pidä yhtä niin autoilulta nyhdetään koko ajan lisää. Nyt on aika sanoa yhdessä, että EI KÄY!

Lähtekäähän siis tänään eduskunnalle tai kertokaa mielipiteenne tienpäällä siellä missä menettekin. Vastuullisesti.

Kello 16.13 ja istun eduskunnan työhuoneessani. Täysistunto hetki sitten päätökseen ja siellä esitin tänään, että myös kuluttajakaupassa voitaisiin käsidesien ja kasvomaskien 24% arvonlisävero laskea väliaikaisesti nollaan. Näin saisimme hieman välttämättömiä maskeja edullisemmiksi ja myös voisimme parantaa niiden käyttöastetta. Valtiovarainministeri Matti Vanhanen otti minun ja kollegani Pauli Kiurun tekemän esityksen vastaan ja lupasi selvittää. Nythän esimerkiksi kahden aikuisen ja 2-3 lapsen ja nuoren perheeltä menee maskeisin kuukaudessa jopa 200 euroa, jos he joutuvat käyttämään työ- ja harrastus yms. liikkumiseen julkistaliikennettä. Ei siis ihan pienistä summista puhuta jos ja kun tarve kuitenkin jatkunee ainakin tämän loppusyksyn ja alkutalven.

Kollegani Markku Eestilän kanssa Torviprotestissa.

Torviprotesti sai myös hyvää näkyvyyttä ja ihmetystä aiheutti se, että paikalle ei vaivautunut yksikään Marinin hallituksen ministeri, mutta ei muuten yksikään hallituspuolueen kansanedustajakaan. Odotin, että edes joku keskustalainen kansanedustaja olisi tullut paikalle, mutta eivät tainneet kehdata. Mekkala kuitenkin liikenteen veronkorotuksista yltyy ja luulen, että ensi vuonna entisestään, kun hallitus tuo eduskuntaan ruuhkamaksu ja tiemaksuesityksiään ja myös esityksen puhtaimpien uusiutuvien dieseleiden veronkorotuksista.

Pidimme tänään myös Kokoomuksen tiedotustilaisuuden päiväisen vetämäni talousryhmän jälkeen. Puolueemme puheenjohtaja Petteri Orpo totesi, että annamme vielä Marinin hallitukselle aikaa tuoda eduskuntaa työllisyystoimet ja taloustoimet budjettiriiheen asti ja jos paketti ei silloin ole hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuutta turvaava niin tulemme jättämään välikysymyksen hallituksen toimettomuudesta. Uhkaus on kova, raju ja vakava, mutta enää emme voi sivusta seurata, kun työttömyys vain kasvaa ja joka päivä saamme uusia yt-tiedotuksia ja myös yritysten alasajoja ja konkursseja. Työttömyys räjähtää tätä menoa käsiin ennen vuodenvaihdetta.

 

 

 

Kommentit