VR menettänyt yksin Hämeenlinnasta jo 80 000 matkaa – Menetys jo 2,4 miljoonaa euroa?

Blogi, tiistaina 07.02.2017

Hämeenlinnan Kaupunkiuutiset paljasti sen mitä on odotettu ja toisaalta pelätty. VR:n johto on kertonut lehdelle viime vuonna toteutettujen IC-junavuorojen vähennysten leikanneen jopa 10 prosenttia matkustajista. Hämeenlinnasta lähtevien junamatkustajien vuosittainen määrä kun on VR:n mukaan aiemmin ollut noin 800 000 lippua niin nyt tehdyt aikataulusupistukset ovat vähentäneet lippujenmyyntiä jopa 80 000 lipulla. Kun kyse on Hämeenlinnasta lähtevistä matkoista niin voisi olettaa, että myös takaisin olisi tultu junalla ja tätä kautta lippujen myynti onkin vähentynyt jo 160 000 lipulla. Jos olettaa, että kaikki IC:llä matkustavat todennäköisesti menevät pääkaupunkiseudulle asti niin menetys olisi yksittäislippuina ostettuna noin 15 euroa/matka eli yhteensä vuodessa lippumyynnin vähentyminen tarkoittaa noin 2,4 miljoonan euron tulojen vähentymistä. Osa matkoista tietenkin suuntautuu myös Hämeenlinnasta Tampereelle. Sinne lipunhinta on muutaman euron edullisempi, mutta ei merkittävää muutosta tuohon. Joka tapauksessa lipunmyynnin väheneminen on tarkoittanut VR:lle yli 2 miljoonan euron lovea jos yhtiön Hämeenliitolle kertovat luvut pitävät paikkansa. Ja miksi eivät pitäisi. Jos VR tiedot korjaavat tai vääriksi osoittavat niin palaan asiaan.

Aika hurjia menetyksiä VR:lle. Yksin Hämeenlinnasta menetetty nyt noin 80 000 ostettua matkaa. Turha enää valittaa että ei ole rahaa kun ei näköjään raha eli matkustajat kiinnosta. Surullista.

Lehden mukaan ”matkustajamäärän selkeä pudotus tuli ilmeisesti VR:n johdollekin yllätyksenä. Aikataulurukkauksessa ei osattu ottaa huomioon sitä, että työmatkaliikennettä on paitsi Hämeenlinnasta Helsinkiin, niin myös Hämeenlinnasta Tampereella ja Helsingistä Hämeenlinnaan.”

Hämeen maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen linjaa lehdessä, että Hämeenlinnan osalta on kolme tavoitetta eli 1) ”Hämeenlinnasta tarvitaan vaihdoton junayhteys kerran tunnissa sekä etelään ja pohjoiseen”, 2) ”säännöllinen ja ennustettava junayhteys etelään ja pohjoiseen kerran tunnissa työskentelyn mahdollistavalla kalustolla. Lisänä nopeat yhteydet ruuhka-aikana” ja 3) ”pitemmän aikavälin tavoitteeksi on asetettu säännöllisen ja ennustettavan taajamajunaliikenteen vähintään kaksi kertaa tunnissa etelään ja pohjoiseen työskentelyn mahdollistavalla kalustolla”. Näihin tavoitteisiin on helppo yhtyä.

Hämeen ongelmana on sitten lisäksi myös Riihimäki ja myös sieltä VR:n vähentämät nopeiden junavuorojen pysähdykset. Riihimäen kohdalla tavoite on sama eli aiemman IC-junavuoroyhteyksien palauttaminen ja taajamajunien parantaminen työskentelyn mahdollisvalla kalustolla. En saanut vielä tietoa siitä miten paljon Riihimäeltä on lipunmyynti aikataulumuutosten myötä laskenut. Määrä voi olla hurja sillä kun Hämeenlinnasta tehdään tai siis tehtiin ennen 800 000 vuotuista lähtevää matkaa niin Riihimäellä vastaava luku 2 300 000 matkaa. Jos vähenemä olisi samaa 10 prosentin kokoluokkaa niin jokainen voi itse laskea ja päätellä millaisista summista puhutaan.

Näiden VR:N kertomien Hämeenlinnaa koskevien faktatietojen valossa on entistä vaikeampi ymmärtää mitä VR:n johto on aikataulurukkauksia tehdessään oikein miettinyt. Samaan aikaan yhtiö valittaa, että rahaa ei ole kehittää toimintaa ja kalustoa. Mutta en yhtään ihmettelekään, että ei rahaa kassaan tule jos ei matkustajat kelpaa.

Toistan kovan ja valitettavan toteamukseni. Jollekin varmasti Hämeenlinnan nyt jo menetetyt 160 000 matkaa kiinnostavat ja yli 2 miljoonan euron tulot yksin tästä. Riihimäeltä kun mukaan ottaisi lisää ihmisiä niin luulisi homman jo lyövän leiville. Eli jos VR ei halua tai pysty täyttämään sille annettua matkustajaliikenteen yksinoikeus eli monopolitehtävää on sen luovuttava siitä oma-aloitteisesti mitä pikimmin. EU:n pakosta matkustajaliikenne joudutaan joka tapauksessa pian vapauttamaan ja nyt ei saa synnyttää tilannetta, että raiteilta menetetään ihmiset huonojen vuorojen ja huonon palvelun takia henkilöautojen rattiin.

Kello 19.58 ja kotona. Eduskunnassa tänään ohjelmatyötämme jatkoimme ja myös Valtiovarainvaliokunnan kanssa aloitimme kevään kokousrumban. Iltapäivällä vielä pitkä täysistunto missä esillä mm. käräjäoikeusverkon muutokset ja Hossan uusi Suomi100 Kansallispuisto. Huomenna sitten vasta tuo avajaiskeskustelu missä varmasti esillä talous ja ehkä myös liikenne- ja turvallisuusasiatkin.

Junaan haluaisin minäkin, mutta huomennakin pakko mennä omalla autolla. Valitettavasti.

 

 

Viime vuonna VR:n toteuttama junavuorojen rukkaus Hämeenlinnan osalta näkyy rajuna matkustajamäärien pudotuksena. VR:n johto on kertonut pudotuksen olevan vuositasolla kymmenen prosentin luokkaa. Käytännössä se merkitsee noin 80 000 matkustajan vähennystä aikaisempaan verrattuna. Hämeenlinnasta lähtevien junamatkustajien vuosittainen kokonaismäärä on ollut noin 800 000 matkustajaa.

Aika hurjia menetyksiä VR:lle. Yksin Hämeenlinnasta menetetty nyt noin 80 000 ostettua matkaa. Turha enää valittaa että ei ole rahaa kun ei näköjään raha eli matkustajat kiinnosta. Surullista.

Tagit: #haluanjunaan, VR,

Kommentit