VR:n vastattava paremmin suomalaisten matkustustarpeisiin – Monopoliyhtiö ei voi jättää tehtäväänsä hoitamatta

Blogi, tiistaina 27.02.2018

Aamulla Radio Hämeessä ja myös Hämeen Sanomissa oli keskustelua jälleen VR:n toimista pääradalla. VR pidentää jälleen junien aikatauluja ja nyt syynä ei ole lumi tai pakkanen vaan pääradan etenevä remontti. Se on toisaalta ymmärrettävää, että pääradan välityskyvyn ja mm. Riihimäen asemapihan korjaukset vaikuttavat junien liikkumiseen ja remonttien myötä raideverkoston toimivuus paranee oleellisesti. Pääradan välityskyvyn parantaminen etenee nyt kahdessa vaiheessa joista toisen lopulliset rahoitusratkaisut tehdään tämän kevään aikana. Kolmosvaiheestakin on jo keskusteltu ja silloin kyse on ns. lentoradan rakentamisesta mikä yhdistäisi pääradan ja Lahden-oikoradan Helsinki-Vantaan Lentokenttään.

Red high-speed train with blurred motion

Mutta samaan aikaan VR on kuitenkin määrätietoisesti vähentänyt Pendolinojen ja IC-junien pysähdyksiä täällä Hämeessä. Kärsijöinä ovat olleet Hämeenlinnan ja Riihimäen seudun asukkaat. Olen saanut selville, että ei syynä olekaan se, että pysähdys Hämeenlinnassa ja Riihimäellä veisi muutaman minuutin aikaa ja pidentäisi näin matka-aikaa kauempaa Helsinkiin vaan todellinen syy on se, että VR haluaa arvokkaille penkeille istumaan pidemmän ja näin kalliimman matkan maksavia matkustajia eikä meitä hämäläisiä. Aivan uskomatonta.

Hämeenlinnassa on noin 800 000 junamatkustajaa vuodessa. Riihimäellä on matkustajia vuosittain noin 2,3 miljoonaa. VR:ää ei siis näytä aidosti kiinnostavan nämä 3,1 miljoonaa matkaa sillä paikallisjunilla ei kaikkea voida hoitaa.

Aamulla olinkin iloinen, kun kuulin Hämeenlinnan kaupunginvaltuuston puheenjohtajan Sari Myllykankaan (sd.) nostavan esille myös oman junatoimijan aikaansaamisen Hämeeseen. Alkuvuodesta aiheesta on jo palaveerattu ja herätelty keskustelua tällaisesta. Päätös henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle on tehty ja olen iloinen, että myös SDP:stä tämä otetaan näin vastaan. Punaiset Häme junat voisivat olla todellakin järkevä vaihtoehto koko Hämeen vetovoiman kasvattamiseksi. Meidän kaikkien kaupunkien ja kuntien tulee nimittäin nyt vakavasti etsiä aitoja ja tehokkaita keinoja alueemme vetovoiman lisäämiseksi. Nyt kaikki hämäläiset kunnat menettävät asukkaita mukaan lukien Hämeenlinna ja Riihimäki ja tällainen kehitys pitää pysäyttää lähes hinnalla millä hyvänsä. Itse uskon, että tällaiseen toimintaan löytyy Hämeelle myös toimiva kumppanija miksi ei toiminta voisi pitää sisällään myös vuoroja Päijät-Hämeestä ja myös Pirkanmaalle. Näin syntyisi aito (toivottavasti taas pian) kasvu Suomen raidetoimija. Ja jos sama toimija tai joku kumppani hoitaisi samalla yhteysliikenteen maaseutukunnista juna-asemille ja tämä kaikki hoituisi yhdellä kuukausilipulla niin silloin voitaisiin hyvin puhua siitä toimivasta joukkoliikenteestä.

Viime vuonna yksin Kanta-Häme menetti yli tuhat asukasta (-1029). Hämeenlinnan -176, Forssa -146 ja Riihimäki -137. Seutukunnittain tarkasteltuna Forssan seutukunta menetti 353 asukasta, Hämeenlinnan seutukunta 342 ja Riihimäen seutu 334 asukasta. Näin siis tällaisella etäisyydellä pääkaupunkiseudusta käy näin. Ja uskallan sanoa, että VR:n ratkaisuilla on tässä oma vaikutuksensa ja toki myös kiihtyvällä kaupungistumisella ja ehkä osittain ihmiset haaveilla omasta asumisestaan. Jokainen Hämeen kunta ja kaupunki menetti viime vuonna siis asukkaita kuten kävi myös vuonna 2016. Menetimme asukkaita 0,6% eli samaan tahtiin kuin mm. Pohjois-Karjala. Kyllä, Pohjois-Karjala. Ja samaan aikaan suurimpia kasvajia olivat Uusimaa (19351), Pirkanmaa (2873) ja Varsinais-Suomi (2338). Vain siis viisi maakuntaa kasvoi ja loput menettivät asukkaittaan. Keski-Suomi itseasiassa pysyi ennallaan. Tämä trendinmuutos siis alkoi jo vuonna 2014 ja Forssan tilanne tarttui pian myös Hämeenlinnan ja Riihimäen alueille mitkä kasvoivat sinne asti lähes maan huippuvauhtia. Muutos on siis dramaattinen.

Nyt siis tarvitaan todellakin työtä ja myös panostuksia. Itse en usko, että tilanne tulee ilman merkittäviä lisäpanostuksia ihan kovin pian korjaantumaan ja tätä menoa kuntien verotulot pienenevät, kouluissa oppilasmäärät laskevat jne. Ja tiedämme mitä kaikkea tällainen kehitys lopulta tarkoittaa. Itse uskon, että Häme Juna ja Häme Liikenne -hanke kannattaa nyt laittaa yhdessä liikkeelle ja olla valmiina heti kun se on mahdollista.

Tänään siis palattu sorvin ääreen ja takana jo aamun palaveri Petterin kanssa ja sitten suojatiloissa Puolustusvaliokunnan kokous tiedustelulaista. Nyt tuuraamassa liikennevaliokunnassa poissaolevia ja iltapäivällä vielä täysistunto, missä myös esillä hieman toisesta tulokulmasta nämä tiedusteluasiat ja niiden valvonta. Illalla vielä menen puhumaan Hämeen Mobilistit ry:n jäseniltaan mm. harrasteajoneuvorekisteristä, liikennelain uudistamisesta ja ehkä hieman mopoautojenkin korvaamisesta oikeilla autoilla.

 

 

Kommentit