Valtion Liikuntaneuvoston rakentamisjaoston puheenjohtaja, kansanedustaja Timo Heinonen oli silminnähden tyytyväinen osallistuessaan Oulun uuden moottoriurheilukeskuksen OuluZonen avajaisiin tänään lauantaina. Yli kymmenen vuotta suunnitteilla ollut rata-alue korvaa asutuksen keskelle jääneen Iinatin. Heinonen kertoi Oulussa saaneensa ensi kosketuksen rataan MTV3:sen Motorforumin toimittajana.
– Silloin tein Iinatissa juttua jokkiskisoista ja yhdeksi oheisinsertiksi nostimme radan haasteet asutuksen ja valitusten keskellä. Huoli moottoriurheiluväellä oli silloin suuri ja halusin toimittajana tuoda tätä puolta esille silloin, kertoi Timo Heinonen OuluZonen avajaisissa.
Tästä on ehtinyt kulua yli 10 vuotta ja sinä aikana politiikasta on tullut Heinosen leipätyö. Merkittävintä oli kuitenkin hänen valinta reilu kuusi vuotta sitten maamme liikuntapaikkarakentamisen tuista vastaavaan Valtion Liikuntaneuvostoon.
– VLN:ssä nostin aikalailla heti esille sen, että valtion liikuntapaikkarakentamisen tuet ohjautuvat varsin epäoikeudenmukaisesti sivuuttaen kokonaan mm. moottoriurheilun ja hevosurheilunkin, mutta suosien kuitenkin hiihtoputkia ja vastaavia, jatkoi Heinonen.
– Kyllä minun yksi tavoite oli heti silloin, että myös nämä lajit pitää saada mukaan listoille vaikka suurinosa tuista menee jatkossakin luonnollisesti urheiluhalleille, palloiluhalleille ja jäähalleille. OuluZone oli sitten lopulta se ensimmäinen joka nousi listallemme ja sai myös merkittävän valtion liikuntapaikkatuen.
Heinonen kertoi hymyilleensä tyytyväisenä kun juuri Oulusta tuli pääavaaja. OuluZone tavallaan kirjoitti valmiiksi yhden pitkän tarinan joka alkoi Heinosen osalta jo tv-toimittaja-ajoilta.
OuluZone rakentuu ja kehittyy vielä pitkään
OuluZonen avajaisissa otettiin virallisesti käyttöön alueen kaksi ensimmäistä rataa. Heti avajaispäivänä rallicrossin SM-osakilpailua isännöinyt rallicrossrata keräsi tuoreeltaa kehuja ja myös motcrossradalle odotetaan jo paikalliskisoja.
– Radat tästä varmasti vielä muovautuvat ja kehittyvät lähivuosien aikana. Parhaimmillaan tai ns. valmiita ne ehkä ovat parin vuoden ajon jälkeen. Mutta jo tänään rallicrossrata toimi hyvin ja tarjosi hyvää kilvanajoa, kiitteli Heinonen.
Heinonen osallistui OuluZonen avajaisiin yhdessä rata-alueen rahoituksesta päävastuun kantaneen Oulun kaupungin edustajien sekä Moottoriliiton että AKK-Motorsportin johdon kanssa.
– Kyllä kaikki olivat näkemäänsä tyytyväisiä. Itse tässä olen matkustanut yhdessä Moottoriliiton toimitusjohtajan Kurt Ljundqvistin kanssa tämän päivän ja totta kai kaksipyöräisten puolella odotetaan jo kartingrataa joka mahdollistaisi supermotokisatkin sekä sitten joskus sitä pitkää moottorirataa, kertoi Heinonen Oulun lentokentältä odottaessaan paluulentoa Helsinkiin.
Eero Tikkala ja Jarmo Pekkala tehneet moottoriurheiluteon
Timo Heinonen kiitteli myös radan rakentamisesta ja pyörittämisestä vastaavia miehiä merkittävän moottoriurheilutyön tekemisestä.
– Kyllä Eero Tikkala ja Jarmo Pekkala ovat tehneet jo nyt sellaisen motorsporttyön, että siitä voisi prenikan antaa. Ilman heitä ei OuluZonea olisi syntynyt, kiitteli Heinonen.
Heinonen toivoi, että kartingrata saataisiin OuluZoneen mahdollisimman pian ennen muuta juniorityötä tukemaan ja sen jälkeen ainakin suora moottoripyörien ajoharjoitteluunkin.
– Paikassa riittää vielä työtä ja rakentamista pitkään ja rahaa tarvitaan vielä lisää. Mutta nyt keskus on käyttövalmis ja se yleensä antaa virtaa myös laajentamiseen.
Joni-Pekka Rajala jahtasi tuplamestaruutta
OuluZonen avajaiskilpailun rallicrossin SM-osakilpailussa jännitettiin sitä pystyykö sekä SuperCarien että SRC-luokkien SM-kärjessä oleva Joni-Pekka Rajala varmistamaan tuplamestaruutensa jo Oulussa.
SuperCarien finaalissa Aki Karttunen ajoi kuitenkin voittoon. Joni-Pekka Rajala jätettiin lopulta kolmanneksi, kun vielä Janne Kanerva pystyi yllättämään mestaruussinettiä hakeneen Rajalan. Finaalin kakkospaikka olisi nimittäin riittänyt Rajalalle kuninkuunluokan Suomenmestaruuden varmistamiseen. OuluZonen rallicrossin SuperCarien neljänneksi ajoi Atro Määttä ennen Silvo Viitasta ja kuudenneksi ajanutta Ari Perkiömäkeä.
SRC:ssä Joni-Pekka Rajala ei kuitenkaan yllätetty. Paineista välittämättä Rajala ajoi voittoon ja uusi mestaruuteensa. Toiseksi SRC-lähdössä ajoi Osmo Lempinen ja kolmanneksi Sami Kiskola.
Autokrossissa voittaja oli Jukka Lassila ja palkintokorokkeelle Lassilan seuraksi nousivat myös Toni Niemi ja Jarno Kukkola. Autokrossin mestaruustaisto on vielä avoinna. Ja Crosskarteissa voittoon ajoi Valtteri Koskis ennen Jami Kalliomäkeä ja Jookas Juupajärveä.
Loput mestaruudet ratkotaan kauden päätösosakilpailussa Honkajoella elokuun lopussa.