Kansanedustaja ja Valtion Liikuntaneuvoston jäsen Timo Heinonen nautti kesäpäivästä sunnuntaina kiihdystysautojen EM-kilpailuissa Alastarolla. Kilpailuviikonloppu keräsi Alastarolle pitkään aikaan ennätysmäärän yleisöä ja sään suosiessa kilpailut päästiin ajamaan sunnuntaina keskeytyksittä.
– Jokavuotinen perinnehän tämä on. Kiihdytyskisat on sellainen tapahtuma, että se on todellakin parasta paikan päällä. Oli upea päästä jälleen katsomaan EM-sarjan koviempien kuskien lähdöt parhailta paikoilta aivan lähtöviivan tuntumasta, ihasteli kansanedustaja Timo Heinonen.
Kiihdystyskisojen kuninkuusluokan autot, TopFuel luokan autot, tarjoavat käsittämätöntä menoa. Autoilla päästään parhaimmillaan yli 540km/h nopeuksiin kiihdytyksen lopussa ja nollasta sataan kiihdytys vie näiltä autoilta 0,5 sekunttia ja matkaa siihen kuulu 8 metriä. ”Mittari” näyttää kahta sataa 2,2 sekunnin jälkeen ja siitä meno vain kiihtyy. Hevosvoimia tähän lystiin tarvitaan reilut 7000. V8-moottorit ja polttoaineena nitrometaani ja meno on valmista.
– Ei sitä voi sanoin kuvailla se pitää paikan päällä kokea, kommentoi Heinonen kovimman luokan startteja ja sanoi olevansa enemmän kuin tyytyväinen, että Alastaron rata on saatu näin hyvään kuntoon ja kilpailuun mukaan useampiakin suomalaisia.
EM-starttien lisäksi viikonloppuna Alastarolla ajettiin myös lajin SM-osakilpailu. Nähtävää siis riitti koko pitkäksi viikonlopuksi.
Räyskälän RR-osakilpailu peruuntuu asfalttiongelmien takia
Alastarolla Timo Heinonen kertoi saaneensa jokin aika sitten tiedon, että pitkään jatkunut toinen perinne hänen kotikunnassaan Roadradcingin SM-osakilpailuviikonloppu peruuntuu tältä kesältä. Heinonen mukaan syynä jo työnalla olleen kilpailun peruuntumiseen on huonoksi kuluneet asfaltit.
– Jo muutama vuosi sitten käytiin keskustelua radan kunnosta. Silloin saatiin kiitoratoja yhdistäviä osuuksia uusittua, mutta nyt tilanne on se, että myös nuo pääsuorat ovat kilpailuun kelpaamattomia. Ei enää mene edes katuratahengessä Räyskälä läpi ja rata on liian vaarallinen, totesi Heinonen.
Kilpailun järjestelyistä vastannut Riihimäen Kahva-Kopla joutuikin peruuttamaan kilpailun.
– Ei asia korjaannu jatkossakaan jos emme saa hommaan merkittävästi rahaa. Nyt on syytä laittaa kaikki voimat yhteen ja katsoa mitä voisimme tehdä Räyskälän hyväksi. Uskoisin, että sinne saataisiin uuden asfaltin myötä RR-kisat palautettua loistavan sijainninkin ansiosta ja ehkä myös jokkisrata kannattaisi kaivaa esiin ja päivittää myös rallicrosskäyttöön. Ja alueelle mahtuisi myös hyvin enduron crosscountry-tyyppinen rata, luetteli Timo Heinonen, joka toimii Lopella myös kunnanvaltuuston puheenjohtajana.
Heinonen lupasikin jatkaa työtä aiheeseen parissa ja katsoa löytyykö Räyskälän kehittämiseksi sellaista tahtoa ja voimaa, että asiassa olisi mahdollista edetä.